O navrácení uměleckých děl usilovalo v rámci procesu majetkového narovnání mezi státem a církvemi.

Doposud byly olejomalby v Muzeu umění Olomouc. Tam také zůstanou, protože arcibiskupství je bude muzeu bezplatně zapůjčovat.

Obrazy pocházejí ze 17. a 18. století, dva z nich přitom tvoří protějšky. Jedná se o zhruba 40×30 centimetrů velké portréty manželského páru namalované zatím neznámým středoevropským malířem roku 1612.

Na zadní straně ženské podobizny se dochoval nápis Alžběta Bathory Czachtice.

„Tento nápis nicméně neodpovídá skutečnosti. Fyziognomie a věk zobrazené a současně i datace malby odporují pokusu o takovou identifikaci," uvedla pracovnice památkového oddělení olomouckého arcibiskupství Anežka Dočekalová.

Další dva obrazy jsou rozměrnější, plátna mají 80×60 centimetrů, a pocházejí ze druhé poloviny 18. století. Rovněž jsou dílem neznámého malíře a zachycují přibližně tříletou dívku svírající v ruce devocionální obrázek – v jednom případě Krista, ve druhém snad sv. Antonína Velikého.

Obrazy zakoupil roku 1938 olomoucký arcibiskup Leopold Prečan a byly součástí výzdoby jeho letního sídla na Svatém Kopečku.

Bezplatné zápůjčení

Samotné předání obrazů bylo podle arcibiskupství spíše symbolické – obrazy totiž zůstanou bezplatně zapůjčeny v Muzeu umění.

„Považujeme za důležité, aby cenné sbírky olomouckého arcibiskupství mohly sloužit široké veřejnosti, a spolupráce s Muzeem umění je nejlepší možností, jak toho dosáhnout," uvedl Josef Nuzík, generální vikář olomoucké arcidiecéze.

Olomoucké arcibiskupství podalo na ministerstvo kultury celkem sedm výzev týkajících se movitých památek.

„V nich požadujeme navrácení přibližně stovky uměleckých předmětů," uvedl již dříve mluvčí arcibiskupství Jiří Gračka.

„Jedná se zejména o předměty zabavené konkrétním osobám, které byly perzekvované komunistickým režimem," informoval s tím, že sbírky arcibiskupství jako celek nikdy nebyly zestátněny.