Hlavním cílem organizátorů je nabídnout divákům snímky, u nichž se budou vzdělávat tím nejlepším možným způsobem - zábavou a dobrodružstvím. Náplň festivalu, jehož koncepce nemá v domácím kontextu obdoby, přibližuje jeden z dramaturgů Pavel Bednařík.

Rozhovor


Kdy začala vaše práce na festivalu?

Práce dramaturgická i produkčně- technická začala v červnu 2006, kdy se řešily úvazky, pracovní výměry, ale zároveň se připravovala koncepční programová změna festivalu, která je letos - doufejme - rozpoznatelná a razantní. Každodenní práce nastala před Vánocemi 2006 a od ledna už funguje pravidelný festivalový "provoz".

Co se týká pozvaných hostů, jaká byla hlavní kritéria při výběru?

Tím hlavním byla atraktivita jejich oborů, kterými se zabývají, a samozřejmě souvislost s filmovou tvorbou, případně audiovizuálním prostředím. To samozřejmě skýtá nečekané souvislosti, proto se tady objeví jako hlavní host paradoxně Albert Barillé, animátor a zároveň popularizátor vědy, nebo i filozof Václav Bělohradský, který nám nabídl možnost vedení semináře na téma politické hegemonie, dokumentu, obrazů a poznání.

Byla hlavní hvězda festivalu Albert Barillé od začátku jasnou volbou?

Ne, šlo o velmi náhodný, a ve výsledku šťastný tip člověka na AFO přímo nezainteresovaného, dcery ředitele festivalu Petra Bilíka, která Byl jednou jeden má jako oblíbený seriál již řadu let. A právě tato nečekaná souvislost, která otevírá náš i divácký zájem o poznání a poznatky z vědeckých oblastí, byl pro nás rozhodující.

Můžete přiblížit program jeho pobytu v Olomouci?

Do Olomouce dorazí ve čtvrtek 19. dubna, v pátek ráno se zúčastní projekce pro olomoucké školy a školky a večer uvede hlavní výběrový blok svých filmů. V˙sobotu mu na slavnostním zakončení bude udělena cena za přínos populárně vědeckému filmu.

Festivalová nabídka je velmi pestrá, můžete uvést tituly, které by si diváci rozhodně neměli nechat ujít?

Velmi atraktivním titulem, který za účasti autorů uvedeme v rámci slavnostního zahájení, bude vizuálně opulentní globální esej o "stavu světa" The Planet a jsme rádi, že se právě tento opus stal důstojnou vlajkovou lodí filmového programu letošního festivalu. Z českých filmů uvedeme například pokračování cyklu Jana Šikla Soukromé století Mávnutí motýlích křídel, který mapuje historii minulého století skrze soukromé archívy a paměti.

Pojďme k doprovodnému programu. Hlavní atrakcí je skupina Alvik, velebená kritiky a odborníky především na taneční a elektronickou scénu, ale široké veřejnosti nepříliš známá. Jak došlo k jejímu oslovení?

Letos jsme zvolili velmi drsnou linii, kterou Petr Kubica označuje jako normotvornou. Nehodláme se divákům podbízet, naopak představujeme okruhy, témata, lidi i soubory, kteří v Olomouci nikdy nebo dlouho nehráli a Alvik je pro nás velkým objevem. Naznačuje hudební možnosti české taneční scény. Navíc se kapela, která v republice koncertuje velmi zřídka, sjede z celé Evropy speciálně pro tento koncert.

Součástí doprovodného programu budou i projekce na Horním náměstí. Co všechno mohou lidé vidět?

Projekce na Horním náměstí mají zvýšit interaktivitu festivalu s lidmi, kteří by jinak do filmového sálu z různých důvodů nezašli. Proto nabízíme tituly, které jsou svázány s vědou a výzkumem, byť třeba volně. Architekti mohou docenit Skici Franka Gehryho, ekologové a klimatologové Nepříjemnou pravdu. Většinou se jedná o vytříbené filmové eseje, které mají potenciál oslovit veřejnost i takzvanou širokou veřejnost. Jsou to spíše vědecké filmy- básně. Ukazujeme tak možnosti, které populárně vědecký film má i v naší distribuci.

Na festivalu se premiérově uskuteční veřejný poslech vysílání rozhlasové hry. Můžete tento projekt přiblížit?

Jde o první český veřejně prezentovaný překlad Války světů Orsona Wellese, který bude mít českou premiéru. Jde o zajímavé doplnění programového cyklu Slyšet a vědět, jehož cílem je zprostředkovat poznání i skrze rozhlas a nezávislá rádia.

Setkal jste se už s názorem, že program a hosté letošního ročníku se nemůžou rovnat tomu loňskému, kde hlavní hvězdou byla Suzanne Vega? Jak na ně reagujete, nebojíte se srovnání?

Srovnání se nebojíme, ani se vlastně bát nemůžeme. Chceme dělat věci radikálně a zařadit skutečně Academia Film na jasně určené místo mezi českými festivaly. Nehodláme bojovat s Jedním světem ani soutěží v Karlových Varech. Jde přece o festival propagující vědu, poznání a vizuální výstupy! Předchozí směřování festivalu je podle nás zpronevěrou jeho podstatě a kořenům. Pevně doufáme v to, že náš počin ocení diváci, stejně jako věříme, že poctivě vybíráme to nejlepší v dané filmové i nefilmové oblasti. Místo Suzzane Vega je tady Alison Griffiths a Lisa Cartwright, místo Chrise Seuferta je tady Václav Bělohradský, William Boddy, Albert Barillé a desítky dalších hostů, kteří mají přímou souvislost s vědou, poznáním, případně s vědeckým filmem.