Nevídaná podívaná formulí zavítala na sever Čech podruhé a představila čtrnáct vozů F1, tři F3000 a jeden ChampCar z 90. let, připravené ke špičkovým výkonům.

Samotný závod se jel za krásného počasí. Nejrychlejší muž tréninku Goddard na pole position zaspal a do čela tak šel Frederico Careca ve výborně připraveném vozu Arrows týmu Hooker Racing v rakouských barvách.

Vypadalo to, že asi jede snad ten nejlepší závod své kariéry. V osmdesátých letech sice slavil menší úspěchy ve F2 a F3000, jezdil i na předních místech Interserie, ale ten den v Mostě vysloveně dominoval.

Urbex. Vášeň, risk, dobrodružství, nebezpečí, nadšení, napětí, vzpomínky, co jednou budou pokladem všech dávno opuštěných míst.
FOTO: Urbex. Dávno opuštěná místa vzbuzují napětí, tajemství i dobrodružství

Jeho tempo mohl držet jen dravý Goddard. Na začátku 7. kola však měla tato velkolepá a zajímavá podívaná na rychlé vozy nepěkné přerušení. Careca s Goddardem v závětří začali na cílové rovince dotahovat opozdilce Milavce.

Předjížděcí manévr vyšel tak, že se před pomalý Milavcův Reynard - Audi na začátku retardéru dostal zprava pouze vedoucí Careca. Jenže…

Vůz po jeho levici mu bral výhled na ostrůvek retardéru a Careca svůj vůz zatáhl příliš brzy doleva. Arrows vjel na obrubník, který se rázem změnil v odpalovací rampu. Aerodynamicky neovladatelný vůz ročníku výroby 1996 dostal vzduch zespodu a v rychlosti kolem 250 km/h se vznesl do vzduchu.

Tradiční vybavení kuchyní nejen našich prababiček.
RETRO: Ošatky, cibuláky, žehličky. Nahlédněte do domácností našich babiček

Carecovou velkou smůlou bylo, že se monopost přetočil a první přistání absolvoval koly vzhůru. Při tom si jezdec pravděpodobně přivodil svá smrtelná zranění páteře.

Arrows pak pokračoval v přemetech až do ochranné bariéry, od které byl katapultován ve vysokém oblouku zpět do štěrku kačírku. Záchranka přispěchala na místo nehody a lékař jezdce oživoval a sanita jej převezla do nemocnice.

Závod byl přerušen a nešťastný Careca hodnocen jako vítěz první části. K údivu přítomných se vozy seřadily opět na rovince a po úklidu dráhy byla odstartována zbývající část na 5 kol.

Návštěva jihlavské zoo
Za zvířaty do jihlavské zoo. Podívejte se na úžasné snímky do fotogalerie

 Careca přijel do Mostu závodit, tak jako mnohokrát před tím. Bohužel, jeho zranění nebyla slučitelná se životem.

Frederico Careca, vlastním jménem Friedrich „Fritz“ Glatz, byl rodákem z Vídně. Závodil pod několika pseudonymy Pierre Chauvet a Frederico Careca a řadou dalších. Zahynul při nehodě s vozem Arrows Footwork FA17 Formule 1 14. července 2002 na okruhu Autodromu Most.

Jana Kratinová

Olomoucký spolek okrašlovací jde svou výzdobou příkladem.
SOUTĚŽ. Pochlubte se květinovou výzdobou a vyhrajte atraktivní ceny!
V této chalupě se zastavil čas. Vraťte se o desítky let zpět v čase
FOTO: Zavařovačky, klavír či zuby. V této chalupě se zastavil čas