Železničáři zahájili kampaň, aby lidé neriskovali na přejezdech, při přecházení kolejí či dobíhání na vlak

České dráhy proto zahájily kampaň varující lidi před riskováním na železničních přejezdech nebo v místech, kde překonávají koleje. Vyvěsily tam billboardy s varovnými slogany. „Preventivní kampaň je zaměřena na rizika hrozící na dráze lidem, kteří porušují zákon, a tak ohrožují i svůj život nebo zdraví,“ uvedl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Dvanáct varovných námětů přímočaře naznačuje, jak mohou dopadnout lidé, kteří ignorují výstrahu na přejezdech, přecházejí přes koleje či dobíhají rozjíždějící se vlak. Dva motivy poukazují také na rizika střetu s tramvajemi. „Hodláme sérií motivů vzkázat všem lidem, aby se zamysleli na svým chováním a přehodnotili, zda má pro ně několik ušetřených minut větší cenu než zdraví, nebo dokonce život, který často riskují,“řekl Kučera.

Může taková kampaň opravdu pomoci? Olomoucký psycholog Lubomír Smékal je spíše skeptický. „Metodám zastrašování příliš nevěřím, přijde mi to i trochu nevkusné. Volil bych raději informování bez emočního apelu,“ míní Smékal. Zároveň dodává, že tento druh kampaně je z psychologického hlediska zbytečný a může u lidí, kterým není určen, napáchat spíše škody.

Dráhy vyvěsily varovné billboardy nyní proto, že právě v červenci a srpnu srazí vlaky nejvíce lidí. Loni tak bylo zmařeno čtyřiapadesát životů. „V létě se oběťmi nehod na železnici stávají více děti, které si poblíž tratí hrají. Většina nehod aut na přejezdech pak souvisí s menší pozorností, zábavou a celkovým letním uvolněním a odpočinkem,“ vysvětlil načasování kampaně náměstek Kučera.