EV9 je druhým elektromobilem, stojícím na platformě E-GMP. Brzy by se mělo objevit ještě jedno elektrické SUV podobného ražení, tentokrát však sesterský model od Hyundai. Nová Kia je každopádně pořádný kus auta. Rozvor činí 3 100 milimetrů a celková délka 5 010 milimetrů těsně přesahuje magickou hranici pěti metrů, od které jde říci, že už je auto opravdu pořádně velké. Šířka je 1 980 milimetrů, zato výška „jen“ 1 755 milimetrů. Velikosti kol sahají od 19 po 21 palců.

Karoserie je vyřezaná s technicistní hranatostí a zejména příď auta je vyloženě sci-fi záležitostí. K mání bude vedle klasické EV9 později ještě varianta GT-Line, která vedle agresivnějšího vzhledu patrně nabídne i digitální zrcátka, nebo pokročilé autonomní řízení – o něm však později. Zajímavostí vozu je i zakrytování podvozku, které není klasické „do roviny“, ale má 3D aerodynamický tvar. Kia tak uvádí koeficient aerodynamického odporu 0,28, což je na SUV těchto tvarů vynikající hodnota.

Vnitřek plný technologií

Uvnitř vozu jsou k dispozici tři řady sedadel v uspořádání pro šest nebo sedm cestujících. Kia nabídne taky několik provedení druhé řady – od klasické třímístné lavice, přes dvě relaxační křesla až po nezávislá otočná sedadla, která půjde otočit proti směru jízdy. Některá sedadla pak půjde při nabíjení vozidla sklápět do relaxační polohy. Samozřejmostí je také využití recyklovaných a udržitelných materiálů. Kia končí s kůží a naopak chce postupně zvyšovat podíl udržitelných přírodních biomateriálů.

Pojistka, kterou se odpojuje vysokonapěťový okruh, se pro jistotu zajišťuje zámkem
Při opravách baterie elektromobilu hraje důležitou roli i šatnový zámek

Vpředu nechybí palisáda displejů, spojených do jednoho celku, vyčnívajícího z palubní desky. K dispozici je veškeré možné propojení s mobilními telefony, aktualizace všech systémů na dálku, ale i plejáda moderních jízdních asistentů s dálkovým parkovacím asistentem.

Na vrcholu pak stojí systém autonomní jízdy po dálnici HDP (Highway Driving Pilot), který nabídne autonomní řízení třetí úrovně, kdy řidič už ani nemusí mít ruce na volantu a o všechno se stará elektronika. Asistent bude k dispozici u modelu EV9 GT-Line a jen na některých trzích, kde je to legislativně umožněno. Vedle klasické plejády senzorů, dostane tedy auto i dva laserové senzory LiDAR.

Solidní dojezd i solidní výkony

S nejnovější generací akumulátorů získá Kia EV9 výhodu velmi rychlého nabíjení s napětím 800 V. Na nabíjecí stanici s nejvyšším nabíjecím výkonem tak vůz nabije až 239 kilometrů za každých 15 minut. Přítomen je také systém V2L – tedy „Vehicle-to-Load“, kdy může auto sloužit pro napájení různých zařízení skrze klasickou zásuvku.

  • Na kompletní představení vozu se můžete podívat zde
Zdroj: Youtube

Podstatnější však pořád zůstává dojezd na baterii a ten Kia uvádí „přes 541 kilometrů pole metodiky WLTP“. Týká se provedení RWD Long Range s jedním motorem o výkonu 150 kW a točivém momentu 350 Nm na zadní nápravě, ale s větší baterií o kapacitě 99,8 kWh.

Základním provedením bude RWD Standard – zde je elektromotor paradoxně výkonnější (160 kW a 350 Nm), ale baterie má jen 76,1 kWh. Jeho dojezd ovšem neznáme – Kia, tak jako spousta ostatních automobilek uvádí pouze ten nejvyšší dosažitelný dojezd modelu.

Kia EV9Detail interiéruZdroj: Se svolením Kia

Vrcholným provedením je pak AWD – to má dva elektromotory, po jednom na každé nápravě, celkový výkon 283 kW, točivý moment 600 Nm a větší 99,8 kWh baterii. I s velkým elektrickým SUV, které má sice neuváděnou, ale předpokládaně dost ohromnou hmotnost, zrychlí tato verze z nuly na sto za rovných 6 sekund. Přímo v autě skrz multimediální systém pak půjde dokoupit také funkce Boost, která zvýší maximální točivý moment na 700 Nm a čas ke zrychlení z nuly na sto sníží na 5,3 sekundy.

Kia začne přijímat objednávky na EV9 nejprve na domácím jihokorejském trhu, a to ve druhém čtvrtletí letošního roku. Ve druhé polovině roku se pak dočkají i další vybrané trhy včetně České republiky. Cena zůstává zatím neznámá.