Podle tiskové mluvčí DPMO Magdalény Kopřivové mají ženy o práci řidiček čím dál větší zájem.

„Je to dlouhodobější trend. V této chvíli zaměstnáváme čtyřiadvacet řidiček tramvají, to je 28 % z celkového počtu řidičů. Za volant autobusu sedá šest našich zaměstnankyň, jejich počet se v únoru zvýšil o čtyři. O autobusy je mezi nimi však mnohem menší zájem než o řízení tramvaje.“

Tisková mluvčí také dodala, že v dopravním podniku nedělají genderové rozdíly. Mají stejné podmínky a stejný plat.

Tuto informaci potvrdila i jedenadvacetiletá Lucie Sliwková, řidička autobusu olomoucké MHD.

„Nikdy jsem se v práci nesetkala s žádnou diskriminací. Plat máme stejný a kolektiv je taky v pohodě. Podle mého je tato práce pro ženy finančně zajímavá, proto jsem se také pro ni rozhodla,“ prozradila.

Tato drobná dívka nejdříve vystudovala střední chemickou školu, obor chemik-laborant, pak chvíli pracovala v automobilovém průmyslu. Firma však začala omezovat výrobu a propouštět.

„Nejdříve jsem nechtěla jít za volant kvůli škole, vystudovala jsem úplně jiný obor, ale pak jsem se rozmyslela,“ vysvětluje Sliwková.

Lucie totiž nejdříve hledala práci ve svém oboru, ale nenašla ji, a tak se musela obrátit jiným směrem.

„Můj otec je řidič autobusu a poradil mi, že když mě baví řídit a za volantem jsem pořád, tak ať to zkusím profesionálně. Tak jsem ho poslechla a udělala si řidičák typu D a teď jsem absolutně spokojená,“ pochvaluje si své rozhodnutí.

Chovají se ke mně mile

Podle šoférky není podstatné, zda autobus řídí žena či muž. Důležité je, aby jeli opatrně a bezpečně. Pak nevidí mezi mužem řidičem a ženou řidičkou rozdíl.

„Jezdím na jistotu, stejně jako muži. Nejsem dokonalá, vyjíždět se budu celý život, ale jsem opatrná a práce mě baví.“

Lidé bývají vůči řidičům hromadné dopravy často kritičtí, někdy až vulgární. Dokonce existují i případy, kdy šoféra cestující napadl. Lucie se však s negativním přístupem nikdy nesetkala.

„Všichni se ke mně chovají slušně. Ještě se mi nestalo, že by někdo záporně reagoval na to, že řídí autobus žena. Jsou na mně mnohem milejší a nejsou tak kritičtí jako k mužům. Je totiž něco jiného, když vidí za volantem autobusu drobnou ženu, která za ním není ani vidět,“ popisuje Lucie své zkušenosti.

Výzva? Kloubový autobus

Šoférky a šoféři hromadné dopravy obsluhují všechny trasy v Olomouci, střídají se na nich a vyzkouší tedy všechny typy autobusů. Lucie se však chce dostat především k ovládání kloubového vozu.

„Je to pro mě výzva. K jeho řízení nepotřebuji žádné přezkoušení nebo nové osvědčení. Stačí mi řidičák typu D, ale musí na mě vyjít střídání. Musím si tedy ještě chvíli počkat.“

Lucie Bukvová