VYBERTE SI REGION

Vlakem z Olomouce do Šumperku za méně než hodinu? Půjde to i přes Uničov

Olomouc - Přípravné práce na modernizaci železniční trati z Olomouce přes Uničov do Šumperku už začaly. Souvisely s ní i výluky, které v posledních týdnech komplikovaly lidem cestování. 

17.2.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoAutor: DENÍK/Jiří Kopáč

„Ve výlukách se prováděl geologický průzkum sloužící pro budoucí elektrizaci trati," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Chystaná kompletní modernizace má přinést výrazné zkrácení doby cestování z Olomouce do Šumperku.

Přestože je trasa přes Uničov o kilometr kratší než přes Zábřeh, osobní vlaky ji dnes zvládnou ujet přibližně za hodinu a půl.

Přímým spojům přes Zábřeh přitom cesta trvá jen kolem padesáti minut, s přestupem v Zábřehu z rychlíku na osobní vlak nebo naopak se dá ještě několik minut ušetřit.

„Dojíždím do Olomouce většinou čtyřikrát týdně a jezdím zásadně přes Zábřeh, protože je to mnohem rychlejší i pohodlnější trasa. Přes Uničov cesta trvá moc dlouho, nechce se mi strávit ve vlaku hodinu a půl zbytečně," řekl Marek Procházka ze Šumperku, který studuje na Univerzitě Palackého v Olomouci, kam pravidelně dojíždí.

Trať, která je v jízdním řádu označená číslem 290, získala souhlas ministerstva dopravy k přípravě modernizace zatím jako jediná z regionálních tratí v České republice.

Denně tudy průměrně cestují přibližně tři a půl tisíce lidí. Po rekonstrukci by to měl být až dvojnásobný počet.

Alternativa při mimořádných situacích

Původně měl být elektrifikovaný pouze úsek z Olomouce do Uničova. Podařilo se ale prosadit dotažení až do Šumperku.

„Jedním z důvodů je i to, že to bude alternativa při mimořádných situacích na hlavním koridoru směrem na Zábřeh," uvedl již dříve Jaroslav Tomík, ředitel organizace KIDSOK, která koordinuje veřejnou dopravu v kraji.

Místy i 160 km/h

Plány Správy železniční dopravní cesty počítají s tím, že vlaky budou po trati uhánět rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, a to v úseku z Olomouce do Uničova.

Na navazující části do Šumperku se má rychlost zvýšit až na devadesát kilometrů za hodinu.

Díky tomu by se mohla doba jízdy mezi Šumperkem a Olomoucí zkrátit na méně než hodinu, což už bude srovnatelné s cestou přes Zábřeh.

„Pak by se dalo o cestě přes Uničov uvažovat. Navíc by to rozšířilo nabídku spojení," připustil pravidelný zákazník drah Marek Procházka.

Plány počítají s tím, že po rekonstrukci budou po trati jezdit dva druhy vlaků.

Spěšné vlaky pojedou každou hodinu mezi Olomoucí a Uničovem. Zastavovat budou jen ve Šternberku a cesta jim potrvá pouhých sedmnáct minut.

Z Uničova budou pokračovat jako osobní vlak do Šumperku.

Kromě toho pojedou v hodinovém taktu zastávkové osobní vlaky mezi Uničovem a Olomoucí.

Modernizace stanic i zastávek

Zpracovaná studie proveditelnosti počítá i s kompletní modernizací všech stanic a zastávek.

„To například znamená vybudování bezbariérového přístupu cestujících na nástupiště a zvýšení jejich výšky tak, aby bylo možné nastupovat do vlaku v jedné úrovni. Samozřejmostí bude zabezpečení přejezdů a splnění přísných protihlukových norem," popsal Marek Illiaš, co vše bude modernizace trati zahrnovat.

Náklady se odhadují na přibližně 5,3 miliardy korun.

To je pro představu zhruba dvojnásobek toho, co bude stát současná kompletní přestavba nádraží v Olomouci, nebo třikrát víc, než bylo třeba na modernizaci trati ze Šumperku do Zábřehu.

Pokud vše půjde hladce, stavět by se mělo začít v roce 2018.

Jaké vlaky budou po modernizaci na trati jezdit, bude ještě předmětem dalších jednání.

Elektrifikace ale umožní nasazení moderních souprav, například jednotek RegioPanter, které už cestující znají z osobních vlaků ze Šumperku přes Zábřeh a Olomouc do Nezamyslic.

Dnes většinu spojů na trati obstarávají motorové vozy řady 843 spolu s třívozovými Regionovami.

Autor: Michal Krestýn

17.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Zámeckou zahradu ve Velkém Týnci provoněl guláš z kotlíku

Velký Týnec – Gulášem to v sobotu 23. července vonělo ve Velkém Týnci na Olomoucku. V obci nedaleko krajského města se konal už IX. ročník Pivních a gulášových slavností spojených s buchtobraním. Akce odstartovala v 11 hodin dopoledne, kdy se soutěžní týmy pustily do vaření.

Nablýskaní veteráni byli k vidění v Olomouci, pak se vydali na cestu přes Hanou

Olomouc – Vůně benzinu, ale taky prvorepubliková nálada zaplnila v sobotu dopoledne Smetanovy sady v Olomouci. Tamní Rudolfovu alej totiž obsadilo na 130 historických automobilů a motocyklů, startoval tam XIX. ročník Hanáckého okruhu, soutěže historických automobilů a motocyklů vyrobených do roku 1939. Po přehlídce se účastníci vydali na trať dopoledního závodu, směřovali na hrad Bouzov.

Tvarůžkovou ochutná každý, někdo jen jednou

Loštice – První tvarůžek si v Lošticích položili na chléb před 140 lety. Za tu dobu se kuchařky pokoušely upravit originální zrající sýr s typickým aroma na řadu způsobů a v obchodech je dnes k dostání v podobě pusinek, salátů či kremrolí. Nikdo se však za jeho éru nepokusil dodat na trh syreček v podobě letní chladivé pochoutky. Až letos a kde jinde, než v Lošticích. Odezva na tvarůžkovou zmrzlinu je dvojí – stejně jako na samotné tvarůžky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.