Na operačním středisku olomouckého hasičského sboru zvoní telefony čtyřiadvacet hodin denně.

Operátorka tísňové linky Silvie Bravená je první, kdo mluví s účastníky i svědky dopravních nehod, požárů, sněhových kalamit a povodní. Musí od nich zjistit co nejvíce informací v co nejkratším čase.

K tomu, aby mohla zprávu z místa v jednom okamžiku předat jednotkám hasičů, záchranářů a policii, jí už pár dnů slouží nový Národní informační systém integrovaného záchranného systému, který olomoučtí hasiči představili ve čtvrtek.

Díky integrovanému systému záchranných složek se zpráva vytvořená operátorkou v jednom okamžiku propisuje i do systému záchranářů, hasičů a policistů, kteří již neztrácí drahocenné minuty a vyráží na místo.

„Pokud jde například o dopravní nehodu, zjišťuji od volajícího, kde se havárie stala, zda jsou na místě zranění, zda jsou zaklínění ve vozidle či jestli z auta vytékají provozní kapaliny. Poté z těchto poznatků vytvořím datovou větu, kterou pošlu na všechny tři složky záchranného systému," vysvětlila postup operátorka tísňové linky hasičů Silvie Bravená.

Slavnostní spuštění Národního informačního systému IZS v Olomouci

Bývalo zpoždění

Ještě před modernizací systému byla koordinace záchranných složek komplikovanější a kvůli zpoždění při předávání informací se na příjezd pomoci muselo čekat i o několik minut déle.

„Když byl například přijat tísňový hovor na linku zdravotní záchranné služby, policisté i hasiči se o události dozvěděli až poté, co záchranáři vyjeli. Jednotky hasičů se tak dostaly na místo nehody asi o čtyři minuty později. Teď to funguje tak, že je jedno, jestli informaci naberou na lince 112, 155 nebo 158. Díky integrovanému systému se dostává ihned ke všem složkám, jejichž zásah je na místě potřeba," vysvětlil rozdíl mezi původním a novým systémem František Zadina z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.

K tomu, aby se postiženým dostala účinná pomoc ještě dříve, slouží záchranným složkám také speciální systém map, který ukazuje polohu volajícího i ostatních vozů záchranných složek, jež k havárii míří.

„Využíváme specifický systém map, díky němuž se nám zobrazuje poloha volajícího. Pokud volá z pevné linky, ihned víme, kde se nachází. Když telefonuje z mobilu, vidíme přibližně lokalitu. Operátor i záchranné týmy vidí na tabletech ve vozech, kde na trase se nachází kolegové, a rychleji k nim najdou cestu," doplnil František Zadina.

Národní informační systém integrovaného záchranného systému připravovali odborníci v letech 2010 až 2015 a jeho vytvořením se propojily záchranné složky v celé republice.