První úsek, který platí obec Křelov-Břuchotín, začíná za Moravskými železárnami, vede kolem železniční tratě na Horku nad Moravou a končí u odbočky k jezerům.
První kolaři by se po ní měli projet už letos v listopadu.
Příští rok se přidá město a postaví další část trasy z Řepčína.
Dělníci a stavební stroje zatím vysekali náletové dřeviny, vytyčili, kudy stezka povede, a vykopali její základy.
V příštím týdnu by se měli naplno pustit do práce a začít trať budovat. Firma musí mít stezku hotovou do konce listopadu.
„Tak to stojí ve smlouvě. Měli by to stihnout. Jsem rád, že se začalo stavět,“ popsal starosta Křelova-Břuchotína Jiří Spurný.
Dlouho očekávaná asi kilometr dlouhá stezka povede podél silnice z Řepčína směrem na Horku nad Moravou. Začít by měla za Olomoucí. Cyklisté po ní dojedou bezpečně k odbočce na Poděbrady u přejezdu přes železniční trať.
„Cyklostezka je velmi důležitá. Silnice z města do Horky je totiž pro cyklisty nebezpečná. Řidiči jezdí rychle. Z města bude cesta na kole pohodlnější než dosud,“ podotkl starosta.
Stavba cyklostezky na Poděbrady. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč
Olomoucká část do srpna 2012
Příští rok se na cyklostezku napojí další úsek, který postaví město Olomouc.
Cyklisté poté po trase pojedou od křižovatky Řepčínské a Máchovy ulice, kolem Moravských železáren až na konec města.
Tam vjedou na úsek, který ještě letos vybuduje obec Křelov-Břuchotín. Délka olomoucké části je jeden a čtvrt kilometru.
„Náklady na výstavbu jsou zhruba deset milionů korun. Máme přislíbenou dotaci z Evropské unie ve výši pětasedmdesáti procent. Začít stavět chceme příští rok na jaře. Práce by měly skončit v srpnu,“ popsala mluvčí radnice Jana Doleželová.
Nově na kole z Křelova do Olomouce
Obec Křelov-Břuchotín kromě trasy na Poděbrady začala nyní stavět i novou cestu pro kolaře z Olomouce do Křelova a dále do Břuchotína. Lidé se tak bezpečně dostanou za prací a děti do školy.
„Proto jsme se do stavby pustili. Žádali jsme o dotaci, kterou nám přidělili. Náklady vyjdou na devět milionů korun. Většinu zaplatí Evropská unie,“ doplnil starosta.
Horka a Skrbeň boj o dotace nevzdávají
O příspěvky z Evropské unie na stavbu cyklostezek žádaly i další dvě obce v okolí: Horka nad Moravou a Skrbeň. Plánovaly, že na vznikající úseky navážou.
Cyklisté by se tak bezpečně dostali z Olomouce do Horky, dále pak do Skrbeně, do Břuchotína a Křelova.
Vznikl by ucelený okruh, který by se navíc stal součástí plánované Moravské cyklotrasy.
Obce však nebyly v žádostech úspěšné a záměry tak prozatím odložily.
Starostové se shodují, že budou o dotace bojovat dál.
„Z vlastních prostředků bychom těžko stavbu zaplatili. Musíme se tedy snažit a zkusit využít i jiné fondy. Stezka je pro nás prioritou. Spousta lidí jezdí na kole do práce a děti dojíždí do školy. Chceme, aby se na cestě cítili bezpečně,“ popsal starosta Skrbeně Tomáš Spurný.