VYBERTE SI REGION

Vlakem i tramvají na jednu jízdenku. Kraj zapojí všechny tratě

Olomouc - Kupovat novou jízdenku při každém přestupování z vlaku na autobus či tramvaj už od příštího roku nebude zřejmě nutné. Od září by cestující v Olomouckém kraji měli třeba ze Zábřehu dojet až do centra Olomouce na jeden jízdní doklad.

8.12.2015 1
SDÍLEJ:

Vlakem, autobusem i tramvají v Olomouckém kraji na jednu jízdenkuAutor: DENÍK

Do integrovaného dopravního systému mají být totiž začleněny zbývající regionální železniční tratě.

Rozhodne se o tom 18. prosince na půdě hejtmanství po schválení krajského rozpočtu.

Jednotná jízdenka, která má platit na vlak, autobus i městskou hromadnou dopravu (MHD), bude cenově výhodnější hlavně pro cestující využívající týdenní a měsíční jízdné.

Zjednodušený systém vítá i Hana Šarmanová, která několikrát týdně dojíždí do Olomouce z Uničova.

„Usnadnilo by mi to přestup z vlaku na tramvaj. Konečně by mi přestaly ujíždět tramvaje, protože bych naskočila hned na první a nemusela se zdržovat kupováním lístku. Jestli to bude o pár korun levnější, tím lépe," nechala se slyšet.

Od příštího podzimu by už v krajském dopravním systému měly být začleněné nejen hlavní tratě z Hranic do Přerova, Olomouce a Zábřehu či z Olomouce do Šternberku, Uničova a Šumperku, ale i všechny vedlejší a malé tratě.

„Na úsecích, kde je doprava integrovaná v takzvaných kombi zónách, mohou cestující využívat na jeden jízdní doklad vlaky, autobusy i MHD. Tam, kde ještě nejsou integrované všechny tratě, využívají lidé na jeden lístek jen autobusy a MHD. Pokud chtějí využít i vlak, musí si zvlášť koupit tarif od dopravce," vysvětlila Kateřina Suchánková z úřadu Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje.

Loe Express a RegioJet? Hledáme cestu

Jakmile bude integrace Českých drah hotová, budou moci užívat všechny zmíněné dopravní prostředky.

Propojení krajské dopravy by do budoucna mohlo usnadnit a zlevnit cestování i těm, kdo se přesouvají mnoho kilometrů každý den.

„Plánujeme zavedení celodenní jízdenky. Dejme tomu za cenu sta korun by mohl pasažér celý den jezdit po Olomouckém kraji. Samozřejmě se taková myšlenka musí nejdříve zpracovat a schválit," naznačila další možnou novinku Kateřina Suchánková.

Od září by se do systému měly připojit regionální železniční tratě, které obsluhují České dráhy. Integrace s jinými dopravci není prý zatím legislativně možná.

„S Českými drahami máme smlouvu o závazku veřejné služby. Tam je to jednoduché. Jednání s jinými dopravci zůstává zatím v rovině náznaků. S RegioJetem ani LEO Expressem nemáme závazkové smlouvy. Musel by se najít legislativní rámec, na základě kterého bychom pak společně mohli integrovaný dopravní systém rozšířit. Zatím hledáme cestu," vyjádřila se Kateřina Suchánková.

Kraj musí zaplatit ztráty

Regionální autobusová doprava byla integrována už v létě 2013.

K tomu, aby zbývající železniční tratě mohly být začleněny do dopravního systému, je nutné schválení krajského rozpočtu.

Až poté může Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje začít jednat s dopravci.

„Kraj se nejprve musí postavit k tomu, že je nutná úhrada za tarifovací ztráty, které dopravcům vznikají. Rozpočet se bude schvalovat na jednání rady kraje a poté na zastupitelstvu. V pátek 18. prosince budeme mít jasno," doplnila Kateřina Suchánková.

Olomoucký kraj za prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a výnosy z jízdného, platí železničním a autobusovým dopravcům přibližně devět set milionů korun ročně.

Autor: Kristýna Kovaříková

8.12.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Trať přes Jeseníky se mění za dvě miliardy. Takto teď vypadá

Jeseníky – Místo vlaků bagry, místo cestujících dělníci, místo kolejí a výhybek staveniště. Tak v těchto týdnech vypadá dráha mezi Bludovem a Jeseníkem. Správa železnic do horské trati investuje bezmála dvě miliardy korun. Objem prací je největší za mnoho desítek let.

Odsunutí Němci přijeli na Libavou zavzpomínat na domov

Stará Voda – I když mají osm devět křížků, museli přijet. Dvě desítky rodáků ze sudetských vesnic, které po 2.světové válce postupně zmizely z mapy, aby socialistická armáda měla kde cvičit, v úterý v tichosti usedly na židle v poutním kostele svatého Jakuba Většího a svaté Anny ve Staré Vodě.

AKTUALIZOVÁNO
Úsek trati mezi Chomoutovským jezerem a Hlušovicemi nedaleko Olomouce, kde došlo k tragédii - z rychlíku vypadla tříletá holčička

Svědkyně tragédie: Holčička šla s maminkou a sestrou na záchod, pak vypadla

Olomouc, Štěpánov – Co se vlastně stalo, že tříletá holčička vypadla v neděli z rychlíku blízko stanice Štěpánov? Podle informací, které poskytli lidé regionálnímu Deníku, děvčátko cestovalo s matkou, dveře se měly otevřít náhodou a dítě vypadlo, tuto verzi potvrdili redakci dva lidé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.