VYBERTE SI REGION

Vlakem i tramvají na jednu jízdenku. Kraj zapojí všechny tratě

Olomouc - Kupovat novou jízdenku při každém přestupování z vlaku na autobus či tramvaj už od příštího roku nebude zřejmě nutné. Od září by cestující v Olomouckém kraji měli třeba ze Zábřehu dojet až do centra Olomouce na jeden jízdní doklad.

8.12.2015 1
SDÍLEJ:

Vlakem, autobusem i tramvají v Olomouckém kraji na jednu jízdenkuFoto: DENÍK

Do integrovaného dopravního systému mají být totiž začleněny zbývající regionální železniční tratě.

Rozhodne se o tom 18. prosince na půdě hejtmanství po schválení krajského rozpočtu.

Jednotná jízdenka, která má platit na vlak, autobus i městskou hromadnou dopravu (MHD), bude cenově výhodnější hlavně pro cestující využívající týdenní a měsíční jízdné.

Zjednodušený systém vítá i Hana Šarmanová, která několikrát týdně dojíždí do Olomouce z Uničova.

„Usnadnilo by mi to přestup z vlaku na tramvaj. Konečně by mi přestaly ujíždět tramvaje, protože bych naskočila hned na první a nemusela se zdržovat kupováním lístku. Jestli to bude o pár korun levnější, tím lépe," nechala se slyšet.

Od příštího podzimu by už v krajském dopravním systému měly být začleněné nejen hlavní tratě z Hranic do Přerova, Olomouce a Zábřehu či z Olomouce do Šternberku, Uničova a Šumperku, ale i všechny vedlejší a malé tratě.

„Na úsecích, kde je doprava integrovaná v takzvaných kombi zónách, mohou cestující využívat na jeden jízdní doklad vlaky, autobusy i MHD. Tam, kde ještě nejsou integrované všechny tratě, využívají lidé na jeden lístek jen autobusy a MHD. Pokud chtějí využít i vlak, musí si zvlášť koupit tarif od dopravce," vysvětlila Kateřina Suchánková z úřadu Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje.

Loe Express a RegioJet? Hledáme cestu

Jakmile bude integrace Českých drah hotová, budou moci užívat všechny zmíněné dopravní prostředky.

Propojení krajské dopravy by do budoucna mohlo usnadnit a zlevnit cestování i těm, kdo se přesouvají mnoho kilometrů každý den.

„Plánujeme zavedení celodenní jízdenky. Dejme tomu za cenu sta korun by mohl pasažér celý den jezdit po Olomouckém kraji. Samozřejmě se taková myšlenka musí nejdříve zpracovat a schválit," naznačila další možnou novinku Kateřina Suchánková.

Od září by se do systému měly připojit regionální železniční tratě, které obsluhují České dráhy. Integrace s jinými dopravci není prý zatím legislativně možná.

„S Českými drahami máme smlouvu o závazku veřejné služby. Tam je to jednoduché. Jednání s jinými dopravci zůstává zatím v rovině náznaků. S RegioJetem ani LEO Expressem nemáme závazkové smlouvy. Musel by se najít legislativní rámec, na základě kterého bychom pak společně mohli integrovaný dopravní systém rozšířit. Zatím hledáme cestu," vyjádřila se Kateřina Suchánková.

Kraj musí zaplatit ztráty

Regionální autobusová doprava byla integrována už v létě 2013.

K tomu, aby zbývající železniční tratě mohly být začleněny do dopravního systému, je nutné schválení krajského rozpočtu.

Až poté může Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje začít jednat s dopravci.

„Kraj se nejprve musí postavit k tomu, že je nutná úhrada za tarifovací ztráty, které dopravcům vznikají. Rozpočet se bude schvalovat na jednání rady kraje a poté na zastupitelstvu. V pátek 18. prosince budeme mít jasno," doplnila Kateřina Suchánková.

Olomoucký kraj za prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a výnosy z jízdného, platí železničním a autobusovým dopravcům přibližně devět set milionů korun ročně.

Autor: Kristýna Kovaříková

8.12.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Tradiční průmysl v Česku skomírá. A uvolňuje místo montovnám

Část stojírenského holdingu Vítkovice, ČKD Praha DIZ, Kovosvit MAS, jeden z následovníků Škody Plzeň Pilsen Steel i výrobce letadel Let Kunovice. To je pět tradičních značek českého průmyslu, které v současnosti čelí existenční krizi. Možná tedy v přímém přenosu sledujeme závěr transformace české ekonomiky zahájený po listopadu 1989. Kdo se včas nepřizpůsobil novým poměrům nebo se dál jednostranně orientoval na východní trhy, dnes zápasí o přežití. Svou roli v ekonomice naopak posilují podniky se zahraničními majiteli, na které často pasuje hanlivý termín montovny.

Kandidát na senátora Lumír Kantor ON-LINE

Olomouc - Primář Novorozeneckého oddělení olomoucké fakultní nemocnice se uchází o post senátora za obvod 61 (Olomoucko). Do říjnových voleb jde jako nezávislý kandidát za KDU-ČSL.

Kam o víkendu? Na víno, mašinky i olomócké hepenink

Olomoucko - Pokud ještě nemáte program na první říjnový víkend, vyberte si z naší pestré nabídky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies