První z nich – Antonín Prachař (ANO), který žije v Želatovicích u Přerova, má zanedlouho začít rozhodovat o strategických otázkách dopravy.

Marian Jurečka (KDU-ČSL) z Rokytnice zase může určit směr, jakým se vydá naše zemědělství.

Nejde jen o dálnici kolem Přerova

Antonín Prachař Jednapadesátiletý Antonín Prachař (na snímku vpravo), který je kandidátem na post ministra dopravy, musel hned poté, co se jeho jméno objevilo na seznamu členů nové vlády, čelit nepříjemným otázkám o případném střetu zájmů.

Působil totiž ve vedení společnosti Omega servis, která se zabývá přepravou chemikálií.

„Byl jsem předsedou představenstva společnosti Omega servis. Bez ohledu na to, že jsem byl osloven jako kandidát na ministra dopravy, jsem ale zaslal majoritnímu akcionáři svou rezignaci na tento post," vysvětlil Antonín Prachař s tím, že byl pověřen řízením firmy pouze do doby, než nastoupí nový ředitel.

Antonín Prachař už má jasno v tom, čeho by chtěl jako šéf rezortu dopravy dosáhnout.

„Některé vize vyplývají i z volebních programů. Hlavním cílem je komplexní posouzení infrastruktury tak, aby byla přínosem pro rozvoj průmyslu a sloužila celé České republice," řekl.

Obyvatele Olomouckého kraje a zejména Přerova přitom asi nejvíce zajímá otázka dokončení dálnice D1 a vyřešení složité dopravy ve městě.

„Nejedná se jen o dálnici kolem Přerova, prioritou je zákon o liniových stavbách. Důležitá je i oblast železniční a letecké dopravy v zemi," dodal Prachař.

Ten prý hodlá řešit také problémy, které nastaly kolem registru motorových vozidel.

Jurečka: O žních chci na kombajn

Marian JurečkaKandidát na ministra zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL, na snímku vlevo), který je soukromým zemědělcem v Rokytnici u Přerova, doufá, že se mu podaří pozvednout úroveň rezortu.

„Je potřeba dokončit na národní úrovni opatření v rámci společné zemědělské politiky pro příští programovací období. Druhou oblastí, již považuji za důležitou, je pak podpora investic do zemědělství a potravinářství tak, abychom dokázali daleko více zpracovávat zemědělské komodity na finální produkty," nastínil.

Jurečka chce změnit také způsob hospodaření státního podniku Lesy České republiky.

„Především tak, aby se k velkým zakázkám dostali i živnostníci, malé a střední firmy, čímž by se vytvořily stovky pracovních míst v horských a podhorských oblastech," řekl.

Za důležitá témata považuje i zachování rozvoje venkova, ale také ochranu půdy proti zbytečnému zastavování developerskými projekty či účinná protierozní a protipovodňová opatření.

„Od roku 1997, kdy se Moravou prohnaly ničivé povodně, se na Povodí Bečvy nic neudělalo a je nejvyšší čas, aby se klíčové stavby v rámci protipovodňových opatření konečně rozběhly," konstatoval.

Marian Jurečka se i přesto, že míří na ministerstvo zemědělství, nehodlá se svou rodinou nikam stěhovat. Je otcem tří dětí a čtvrté je na cestě.

„Máme usedlost v Rokytnici, a tak jen předám žezlo buď bratrovi nebo manželce. Srdcem ale dál zůstávám zemědělcem. Když jsou žně, tak chci usednout za kombajn nebo traktor. Práce vám dává možnost zůstat nohama pevně na zemi," uzavřel.