Jízdou historickým vlakem taženého parní lokomotivou Kremák si lidé připomenou sto čtyřicetileté výročí od spuštění provozu na Moravské pohraniční dráze (Mährische Grenzbahn) mezi Šternberkem a Dolní Lipkou na Orlickoústecku.

Speciální souprava s bufetovými vozy a průvodčím v dobové uniformě se na svou cestu vydá v sobotu 14. září.

Podle mluvčí Českých drah (ČD) Kateřiny Šubové je ve vybraných městech na trase připravený i bohatý doprovodný program.

Parní vlak vyjede z olomouckého hlavního nádraží v 7.35 hodin a do Dolní Lipky, hlavního centra oslav, dorazí v jednu odpoledne.

„V Šumperku je připravena ukázka historických vozidel a kolejové techniky firmy Pars nova. Hanušovice pozvou cestující do místního pivovaru Holba. V Dolní Lipce čeká na návštěvníky například výstava Letohradského železničního klubu, historických jízdenek a fotografií Františka Pecha nebo projížďka na ruční drezíně," uvedla Kateřina Šubová, mluvčí ČD.

Na zpáteční cestu se vlak z Dolní Lipky vydá v 16.39 hodin, do Olomouce přijede ve 22.25 hodin. 

JÍZDNÍ ŘÁD parního vlaku Olomouc-Šternberk-Dolní Lipka ZDE

Klub fandů Moravské pohraniční dráhy

140 let Moravské pohraniční dráhy (Mährische Grenzbahn)

Historie železniční dopravy na trati dlouhé 89,9 km se začala psát v roce 1872 založením společnosti C. k. privilegovaná Moravská pohraniční dráha (německy K. k. privilegierte Mährische Grenzbahn, úřední zkratka MGB).

Na stavbě trati, která byla přímým napojením tratě od Brna, se podílela firma bratří Kleinů ze Sobotína. Ta zajistila nejen projektovou dokumentaci, ale i kompletní výstavbu.

Již při projektování se počítalo s výstavbou železničního spojení do Jeseníku a Polska. Celé toto propojení mělo mít zásadní význam pro průmyslový region Šumperska, dopravu železné rudy z okolí Uničova a především se počítalo s tím, že se po dokončení železničního spojení s Nisou bude dovážet i černé uhlí z tohoto regionu.

Celá stavba Moravské pohraniční dráhy byla dokončena v roce 1873. Již 15. října tohoto roku se uskutečnila slavnostní zahajovací jízda.

Pro zajištění provozu nakoupilo vedení společnosti deset parních lokomotiv. Kromě pořadových čísel od 1 do 10 dostaly všechny také jména podle měst a obcí, ležících na síti MGB, například Grulich (Králíky – původní název stanice Dolní Lipka), Hannsdorf (Hanušovice), Eisenberg (Ruda nad Moravou), Bluda (Bludov), Frankstadt (Frankštát, dnes Nový Malín), Liebau (Libina), Schönberg (Šumperk), Neustadt (Uničov), Sternberg (Šternberk).