Od června spojí sever Šumperska a Olomouc přímé vlaky.

Umožní to elektrifikace trati mezi Šumperkem a Kouty, kde od června začnou jezdit soupravy tažené elektrickou lokomotivou.

Údolí Desné čeká od poloviny roku dopravní revoluce.

Díky elektrifikaci devatenáct kilometrů dlouhé železnice bude namísto motorových vozů jezdit mezi Kouty a Šumperkem sedmnáct párů elektrických vlaků.

Většina spojů bude přímých do či z Olomouce. Nadto budou Zábřeh a Velké Losiny spojovat ve špičkách další čtyři páry vlaků.

„Osobní vlaky pojedou denně přibližně v hodinovém intervalu zhruba o půl ze Šumperku. Zpět od Koutů přijedou do Šumperku na půl. Dopoledne bude interval dvouhodinový," přiblížil Martin Konečný, dopravní specialista organizace KIDSOK, která má v Olomouckém kraji na starosti veřejnou dopravu.

Nový vlak ČD RegioPanter v Olomouci

Dráhy plánují, že na modernizovanou trať z Olomouce do Koutů nad Desnou nasadí soupravy RegioPanter. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Na cestě i přes dvě hodiny

Vlaky z Velkých Losin budou přijíždět do Šumperku a odjíždět z něj vždy zhruba v celou hodinu.

Díky přímému spojení se přinejmenším o několik minut zkrátí mezi Kouty a Olomoucí jízdní doba.

Dnes tato jízda zabere nejméně hodinu a 35 minut, při špatné návaznosti i přes dvě hodiny.

„Tady v horách není práce. Pokud by dojíždění trvalo kratší dobu, pro lidi by bylo dostupnější najít si uplatnění třeba ve velkých továrnách v Mohelnici," míní Karel Špaček, který nyní dojíždí do zaměstnání do Šumperku.

Změny v autobusových spojích

Nový model železniční dopravy budou doprovázet i změny jízdních řádů autobusů.

Na lince ze Šumperku do Velkých Losin ubydou čtyři spoje, linku, která končí v Koutech, plně nahradí vlaky.

Velkých změn dozná též doprava do Sobotína. Původně zde měly vlaky od června jezdit pouze o prázdninových víkendech, nyní je ve hře varianta dvou párů vlaků navíc ve všední dny.

Vlaky zde nahradí autobusy, cestující budou z Rudoltic a Vernířovic svážet k nádraží v Petrově. Školní a zaměstnanecké spoje budou končit až v Šumperku.