„S takovým přístupem mám několik zkušeností a nejen z Olomouce. Na dotaz, zda si mohu dát i třeba k jídlu jen obyčejnou vodu, číšník odpoví, že mají pouze lahvové minerálky a z kohoutku mi nic nenatočí. Ve Francii je to přitom třeba normální,“ postěžoval si Jan Ostrčil z Olomouce.

S tím souhlasí i zástupce vodárenské společnosti.

„V zahraničí je běžným zvykem, že host dostane v restauraci vodu. Chtěli bychom to zavést i v Česku, přesněji obnovit tento zvyk, protože za první republiky to běžné bylo. Francouzská společnost Veolia Voda proto startuje projekt, který si klade za cíl dostat vodu z kohoutku na stoly restaurací i u nás,“ uvedla mluvčí Moravské vodárenské Helena Koutná.

Gastronomické podniky v regionu, které projeví o tento záměr zájem, dostanou od Moravské vodárenské originální karafy na vodu z dílny designéra Daniela Piršče.

„Dostanou se také na on–line mapu restaurací, které se k projektu připojí, a podniky mohou získat i speciální nálepku,“ sdělila Koutná.

Co na to majitelé olomouckých restaurací, kde host marně hledá džbánek s kohoutkovou vodou a personál není příliš nakloněn tomu, vyhovět požadavku na sklenku vody z vodovodu?

Například v restauraci Moritz přiznali, že se sami podobnou myšlenkou zabývali. „K takovému nápadu jsme vstřícní. Proč se nad tím vážně nezamyslet? Určitě to se spolumajitelem projednáme,“ reagoval spolumajitel pivovaru a restaurace Martin Řehák.

Jak vnímáte tento problém vy? Diskutujte pod článkem!

Podle Koutné podniky, které se zapojí do projektu, určitě nebudou tratit na tržbách. „Jsme přesvědčeni, že jim projekt naopak přiláká další hosty,“ poznamenala.

A co na to Olomoučané? „Myšlenka je to bezvadná. Mělo by být však zřejmé, že voda v karafě na stole v restauraci je skutečně zdarma. Lidé v Česku jsou zvyklí, že nic není zadarmo, tak aby se nezdráhali vodu nalít,“ uvažovala například Eva Kocmánková.

„Projekt se mi líbí. Ve Francii či Itálii je voda v restauraci zdarma zcela běžně,“ komentoval David Záleský.

Také odborníci vidí v bezplatném poskytování pitné vody výhody.

„Zavedení točené vody z kohoutku v restauracích je světový trend. Její podávání v karafách nebo džbáncích beru jako bonus pro návštěvníky, zejména nyní v horkých letních dnech. Samozřejmostí by mělo být ověření jakosti kvůli riziku špatného technického stavu vodovodního potrubí a čistoty nádob, ve kterých je voda podávána,“ uvedla hygienička Eva Javoříková ze Zlína, kde se projekt rovněž rozjíždí.

Odborníci také v porovnání s balenou vodou poukazují na čerstvost té z kohoutku.

„Je v neustálém pohybu, v chladu a temnu. Nechci tím zatracovat balenou vodu, jejíž způsob využití má jistě také v mnoha případech své výhody. Zejména u cenově nižších produktů se však jedná o kvalitu, která vám teče i z kohoutku. Zde je jistě na místě i ekonomická stránka věci,“ dodala hygienička.

V současné době již společnost v regionu zjišťuje, které restaurace a kavárny by měly o zapojení do kampaně zájem.

„V srpnu by již mohly být k dispozici první výsledky spolupráce a během podzimu již by to mohlo fungovat. Zájemci však musí splňovat jistou kvalitu vnitřních rozvodů, aby mohli do projektu vstoupit. Ty totiž mohou ovlivnit chuťové vlastnosti vody,“ upozornila Koutná s tím, že restaurace se mohou přihlásit na mail:veolia@veoliavoda.cz nebo na koutna@smv.cz.

Vodárenská společnost se pustila do projektu poté, co sama získala velkou odezvu na takovou myšlenku ze strany jejích spotřebitelů.

„Navíc voda z vodovodu je dlouhodobě velmi kvalitní. Konkrétně ta v Olomouci v dusičnanech vykazuje parametry kojenecké vody. Hlavně voda z kohoutku je ostře sledovaná, a než se dostane ke spotřebiteli, projde stovkou testů,“ informovala mluvčí Koutná.