„Člověk sice musí přibrzdit, ale to je normální věc. Navíc je tam snížení rychlosti na třicítku. Obdobné řešení zastávek znám z Brna, kde jich mají nespočet. Sice nejsou tak vysoké, ale princip funguje stejně," konstatoval Jakub Richter, který ulicí projíždí několikrát za den.

„Jediné, co bývá problém, jsou někteří lidé čekající na tramvaj. Pletou si totiž ostrůvek se zastávkou a vstupují na ni, když tramvaj teprve přijíždí a je od zastávky ještě dost vzdálená. Přitom tam v tu chvíli nemají co dělat a může to skončit zbytečnou nehodou, protože tam ještě projíždějí auta. Většinou na ně troubím. Někdy to ale nepomáhá, protože jsou někteří natvrdlí a hazardují s vlastním životem,“ popisoval Jakub Richter.

Další z oslovených řidičů přiznal, že si na nové ostrůvky musel zvykat delší dobu. Co mu ale udělalo radost, je řešení napojení ulice Štítného na Wolkerovu.

„Dříve zde byla situace zbytečně překombinovaná. Nyní, když chci ze Štítného jet do centra a odbočuji přitom vlevo, se hodí i ony ostrůvky, protože zpomalují auta přijíždějící zleva. Stačí si tak pohlídat jen provoz od Brna a v pohodě odbočíte,“ uvedl Miroslav Petrů z Olomouce.

Prostor s novým typem tramvajových zastávek se otevřel loni v polovině srpna a bylo zde mnoho zmatků jak na straně řidičů, tak i chodců čekajících na tramvaj.

Navíc se v uvedené době konal zahradnický veletrh na blízkém výstavišti.

„V této době zde docházelo k velkým problémům, protože řidiči byli neznalí poměrů a navíc jich zde byla zvýšená koncentrace v době konání Flory. Hlídky městských strážníků a státní policie zde musely koordinovat dopravu. V poslední době zde však nemáme zaznamenány žádné potíže. Řidiči si už zvykli,“ uvedla Magda Václavíková, mluvčí Městské policie Olomouc.

Zklidnění dopravy

Také pracovníci magistrátu potvrdili, že zpočátku nové dopravní prvky vzbudily u obyvatel Olomouce rozpaky.

„Řidiči měli často pocit, že místo na vozovku najíždějí na chodník, a někteří proto raději volili cestu kolejištěm. Naopak někteří chodci po výstupu z tramvaje zůstávali ve vozovce s tím, že jsou na klasickém ostrůvku. V prvních dnech po otevření zde musela usměrňovat účastníky provozu městská policie. Nyní jsou již obyvatelé města na tuto zastávku zvyklí, žádné negativní reakce jsme od té doby nezaznamenali,“ uvedla Petra Pospíšilová, vedoucí odboru dopravy olomouckého magistrátu.

Hlavním přínosem řešení podle jejích slov tkví v pohodlném bezbariérovém přístupu do tramvají.

„Z prostorových důvodů zde totiž nebylo možné vybudování klasického tramvajového ostrůvku. Toto řešení dále velmi přispělo k bezpečnosti cestujících při nástupu a výstupu a také ke zklidnění dopravy poměrně frekventované komunikace, kde ostrůvky slouží zároveň jako zpomalovací prahy,“ uzavřela Pospíšilová.

V dohledné době se ve stávající tramvajové síti další zastávky tohoto typu neplánují.

Vedení radnice však v souvislosti s připravovanou tramvajovou tratí na jižní sídliště před časem uvedlo, že by se takový typ stanovišť měl objevit v druhé etapě vedené na Nové Sady. Prahy by měly vzniknout v ulici Zikova.