Alternativní způsoby výchovy a vzdělávání si v Česku postupně nacházejí své místo. Jak ale vypadá spojení waldorfské pedagogiky a principů lesních škol, které navazují na výchovu lesních školek?

„Lesní školky původně na Západě vyšly z waldorfské pedagogiky, ale zdaleka ne každá taková školka musí být waldorfská," říká koordinátorka pracovní skupiny celého projektu Jitka Komendová.

„Lesních škol už v České republice funguje řada, ale neexistuje ještě taková, která by se přímo vymezovala jako lesní škola s waldorfskou pedagogikou. 
V tom jsme vlastně první," dodává s úsměvem.

Lesní školka v Horce nad Moravou

Lesní školka Bažinka v Horce nad Moravou. Jak to tam vypadá? Podívejte se zde. oto: DENÍK/Jiří Kopáč

V přírodě je to přirozenější

Lesní škola vychází z důrazu na pohyb dětí venku, kontakt s živou přírodou, respekt k přírodním cyklům.

„Snažíme se dostat ven co nejvíce činností. Velká část náplně školní výuky vůbec nemusí být nutně vázaná na učebnu. Naopak je asi mnohem přirozenější, když se děti s mnoha věcmi seznamují spontánně 
v přírodě," vysvětluje dále Jitka Komendová, která je zároveň maminkou jedné z budoucích prvních žákyň.

Waldorfská pedagogika klade zásadní důraz na harmonický rozvoj osobnosti. Škola by se neměla zabývat jen rozvojem intelektu a osvojováním velkého množství vědomostí.

Oficiálně jako domácí vzdělávání

Naopak by měla klást důraz na všechny stránky dětské osobnosti, tedy ve stejné míře cílit i na zdravý fyzický, psychický a sociální vývoj.

Děti učící se v lesní škole budou oficiálně vedeny jako 
v domácím vzdělávání a reálně budou docházet do jim zřízené školy.

Tato forma organizace totiž nově vznikajícím lesním školám zaručuje zjednodušení legislativy a svobodnější podmínky.

Garantem olomoucké lesní školy se stane waldorfská škola Semily, jejíž vzdělávací program budou učitelé naplňovat.

„Odtud bude také jednou za půl roku přijíždět paní učitelka, která zkontroluje znalosti dětí," doplňuje Jitka Komendová.

Kolik žáků nastoupí?

Nikdo z organizátorů projektu v tuto chvíli nedokáže říct, kolik žáčků 1. září skutečně nastoupí.

Zatím se školu hlavně snaží dostat do povědomí veřejnosti.

V únoru spolek například uskuteční přednášku pro veřejnost Co děti od (i do) školy skutečně potřebují.

Počítají ale se skupinkou předškoláků z lesní školky Sluněnka, kterou už nějakou dobu také provozuje spolek Setkání – já a ty.

Pro tyto děti by byla nově vznikající škola přirozeným pokračováním dosud zavedeného způsobu výchovy.

Motivace zájmem, ne známkami

Waldorfská pedagogika vychází z myšlenkových základů Rudolfa Steinera. Na výchovu je nahlíženo jako na vývojový proces.

Smyslem je upravit učební plán potřebám a postupně se rozvíjejícím schopnostem dítěte.

Ve waldorfských školách je kladen důraz na bohatost předmětů 
v učebním plánu.

Dále motivování výkonů žáků zájmem 
o věc, nikoliv známkováním, 
na převažování spolupráce nad soutěživostí.

Waldorfský učitel usiluje o výchovu svobodného, samostatného a zodpovědného jedince, který je schopen vlastního úsudku.

S dětmi venku bez zdí 
a plotů

První waldorfská škola vznikla už roku 1919 ve Stuttgartu.


U nás se waldorfské školy otevřely poprvé až mezi lety 1990 až 1992.

V současnosti v České republice fungují mateřské, základní i střední školy tohoto typu, které se sdružují 
v Asociaci waldorfských škol České republiky.

Jejich učební osnovy naplňují vzdělávací standardy stanovené ministerstvem školství.

Lesní škola navazuje 
na principy lesních školek, jejichž mottem je „s dětmi venku za každého počasí bez zdí 
a plotů".

Jde jim o přímý prožitek a větší kontakt s reálným světem.

Lesní školy nejsou striktně vázané na určitý pedagogický směr. V řadě ohledů je však výuka blízká principům škol waldorfských.

ANNA ŘEZNÍČKOVÁ