VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunelem pod Sedlem měly už deset let jezdit auta. Zbyl z něj pouhý sen

VIZUALIZACE / VIDEO / Z Olomouce do Jeseníku za něco málo přes hodinu, bez popojíždění za kamiony, v zimních měsících bez sněhu a závějí. Tak mělo už deset let vypadat cestování mezi jižní a severní částí Jeseníků.

23.8.2017
SDÍLEJ:

Vizualizace tunelu pod červenohorským sedlem z roku 1999Foto: Autor: Agentura m-ARK, zdroj: Youtube.com

V roce 2007 měl být podle původních plánů otevřen tunel pod Červenohorským sedlem. Projekt však zkrachoval. Řidiči se tak musejí spokojit s opravenou silnicí vedoucí přes horské sedlo.

Když se lidé v regionu začnou bavit o dopravě na Jesenicku, debata se téměř vždy rychle stočí k tunelu pod Červenohorským sedlem.

„Tunel žádná oprava horské silnice nenahradí. Všude jinde ve světě to jde, jen u nás se zase našly cestičky, jak to nejde,“ napsal například před časem na Facebook Deníku Pavel Kulich.

Kopat chtěla firma, ne stát

Z absence tunelu lidé téměř vždy viní stát. Jenže ten tuto ambiciózní dopravní stavbu nikdy budovat nechtěl. Šlo o aktivitu soukromé firmy.

V roce 1991 vznikla z podnětu podniků Terplan a Subterra technickoekonomická rozvaha tunelu pod Červenohorským sedlem.

Bylo to v době, kdy se v nitru nedaleké hory Dlouhé Stráně budovala přečerpávací elektrárna. Razicí technika by se přesunula jen o pár kilometrů dál.

Vznikly tehdy dvě varianty tunelu. Kratší tříkilometrový by vyšel na 710 milionů československých korun, delší šestikilometrový na bezmála dvojnásobek.

Vizualizace průjezdu tunelem pod Červenohorským sedlem

S konkrétní podobou podzemního propojení s Jesenickem přišly v roce 1998 Lesostavby Šumperk.

Tunel měl ústit v Koutech u chaty U Pelikána a v Bělé u chaty Eduard.

Více než šestikilometrové dílo by se stalo nejdelším tunelem v Česku.

Stavba měla odstartovat v roce 2002, hotová měla být o pět let později.

Napojení na dálnice

Projekt počítal s napojením na dálnice v Mohelnici a v polské Wroclawi. Investice a provoz měly být hrazeny z mýtného.

Ambiciózní projekt se stal předmětem velkých debat. Podporovali jej například tehdejší šumperský starosta Petr Krill nebo přednosta Okresního úřadu Šumperk Adolf Jílek.

„Tunel umožní budovat hospodářský rozvoj, přibydou nová pracovní místa, zvýší se cestovní ruch,“ vysvětlil Krill.

Zastánci tunelu argumentovali i zrychlením dopravy nebo snížením exhalací z aut na sedle.

Ekologické hledisko však bylo zároveň jedním z hlavních argumentů odpůrců stavby.

„Stoupne tranzit nákladních vozidel, dojde k devastaci přírody a poklesu zájmu turistů o tuto oblast. Nikdo nebude jezdit odpočívat do míst, kudy budou proudit kamiony a bude nedýchatelný vzduch,“ řekl v roce 2000 tehdejší ředitel Správy CHKO Jeseníky Karel Kočí.

Jediné povolení

Záměr nakonec v roce 2003 získal souhlasné stanovisko při posuzování vlivu na životní prostředí, to však bylo prakticky jediné úřední povolení.

V roce 2006 Lesostavby zkrachovaly. Veškeré aktivity ke stavbě tunelu tak ustaly.

Nyní tunel existuje jen na papíře v krajském územním plánu. Občas se téma objeví.

V roce 2013 například vznikla za jeho stavbu internetová petice.

„Tunel pod Červenohorským sedlem byl investičně i provozně velmi drahý. Proto jsme rozhodli o modernizaci silnice přes kopec, která byla letos dokončena,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Autor: Petr Krňávek

23.8.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policisté evakuovali základní školu na ulici 8. května v centru Olomouce kvůli nahlášené bombě
1 4

Ze školy v centru Olomouce evakuovali přes tři sta dětí

Hned pět kabelek věnuje letos do Kabelkového veletrhu Deníku olomoucká módní návrhářka Marta Musilová. Daruje kousky, které byly součástí jejích modelů na přehlídkovém molu. Do oblíbené benefice, která se  koná 4. října v olomouckém kině Metropol, za zapo
1

Kabelový veletrh: módní návrhářka Marta Musilová věnovala pět unikátních kousků

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Kam o víkendu? Na festival jídla, běh s klokanem i pivní maraton

Pravidlená porce tipů na zajímavé víkendové akce na Olomoucku.

Řidiči dojedou bez dálniční známky až k Hněvotínu

Až k odbočce na Hněvotín dojedou od nového roku řidiči bez toho, aniž by potřebovali dálniční známku. Od ledna tak ušetří všichni, kteří jezdí na krátkém úseku dálnice D46 mezi Horním lánem a výjezdem na Hněvotín a Lutín.

Cestující z vlaku po nárazu do kamionu: Usínal jsem a najednou rána do břicha

Při srážce vlaku s kamionem na přejezdu v olomoucké čtvrti Pavlovičky se lehce zranilo devět cestujících. Pan Ilja Simper jako jediný zůstal v nemocnici. Naštěstí jen na pozorování.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení