Od příští soboty až do 11. září nebudou mezi náměstím Hrdinů a okresním soudem jezdit tramvaje.

Autobusy je ale tentokrát nenahradí, tramvajové linky pojedou po upravených trasách. Jízdní řády tramvajových linek X

Kromě oprav kolejí a nástupního ostrůvku se dělníci pustí i do předláždění části vozovky.

Pro auta by ale třída Svobody měla po celou dobu oprav zůstat průjezdná, i když s omezením.

Zpevnění a předláždění

„Už je to takový zvyk. Silnice je v hrozném stavu a přes léto se to vždycky snaží nějak zachránit. Nadělají uzavírky, je tady hluk a prach. Za rok to ale bude vypadat stejně," posteskla si Šárka Charvátová, která žije nedaleko náměstí Národních Hrdinů.

Prostředky potřebné k velké rekonstrukci třídy Svobody magistrát nemá. Špatný stav vozovky proto řeší dílčími opravami.

Jako první se začne pracovat na tramvajové trati od křižovatky na náměstí Národních Hrdinů směrem k budově okresního soudu.

„Nejprve se udělá tramvajové těleso, které se za pomoci speciální mechanizace zpevní. Tím se ovšem změní výškový poměr mezi tělesem a silnicí. Proto se potom předláždí část třídy Svobody, aby se dlažba podél kolejí napojila na úroveň komunikace," řekl primátor Olomouce Antonín Staněk.

První týdny oprav zkomplikují život zejména cestujícím městské hromadné dopravy.

„V úseku náměstí Hrdinů - Okresní soud bude přerušen tramvajový provoz. Náhradní autobusová doprava však zavedena nebude. Dojde k úpravě tramvajových linek, které budou jezdit okružní trasy z Nové Ulice přes třídu Kosmonautů a zpět přes centrum směrem na Neředín. Podrobné informace budou na webu www.dpmo.cz a na zastávkách," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Martina Krčová.

S částečným omezením průjezdná

O tom, kdy nastanou a jak budou vypadat částečné uzavírky spojené s předlažďováním silnice, se rozhodne až těsně před dokončením kolejí.

Podle Antonína Staňka by však řidiči třídou Svobody měli projet.

„Opravy se uskuteční až po spuštění tramvajového provozu a třída by měla být během předlažďování s částečným omezením průjezdná," doplnil olomoucký primátor.

Proměna s parkovištěm za 1 miliardu 

Rekonstrukce obou etap, která potrvá od 8. srpna do 11. září, bude Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) stát 24 milionů korun.

„Oprava tramvajové trati bude stát 13 milionů a oprava výhybek na křižovatce na náměstí Hrdinů bude stát 10,5 milionu korun," doplnil obchodně ekonomický náměstek DPMO Otakar Bačák.

Na kompletní opravu a přebudování jedné z nejvytíženějších ulic v Olomouci byla podle bývalého primátora Martina Majora vypracována studie.

Její součástí byl i záměr na vybudování podzemního parkoviště pod ulicí. V ní se uvádějí odhadované náklady na 1,1 miliardy korun.