71 DENÍKŮ: NAJDĚTE SI SVŮJ
Vyberte si svůj regionální Deník

Trať na Povel má vést středem Zikovy, konečná se plánuje ve Slavoníně

Ilustrační foto

Ilustrační foto Autor: DENÍK

9.6.2012 08:05

Olomouc - Ve čtvrtek 14. června slavnostně začne budování tramvajového spojení s jižními olomouckými sídlišti. První etapa přivede tramvaje na konečnou za Velkomoravskou ulicí, druhá do středu sídliště Povel. V hlavách politiků a projektantů ale je již i třetí část - prodloužení až ke Slavonínu

První konečná: Trnkova

Nová tramvajová větev, která se napojí z ulice 17. listopadu na stávající druhou páteřní olomouckou trať vedenou po ulici Kosmonautů, povede přes území budoucí nové čtvrti Šantovka.

Její trasa v první etapě výstavby bude pokračovat po městském průtahu na ulici Velkomoravská, odkud se stočí doleva na ulici Rooseveltova a skončí na ulici Trnkova. Délka první části je skoro 1,4 kilometru.

Na dvoukolejné trati budou tramvaje obsluhovat tři stanoviště, a to zastávku Šantovka, V Kotlině a Trnkova, která bude dočasně konečnou stanicí.

„Sem přijede od města tramvaj a nebude se otáčet jako na klasické točně, pouze řidič přejde na opačný konec oboustranné soupravy a najede na druhou kolej ve směru do centra," popsal budoucí řešení Michal Folta, mediální zástupce projektu tramvajové tratě.

Trasy tramvaje na Nové Sady a Povel

1. etapa

TRASA: od tř. 17. listopadu, přes území Šantovky, Velkomoravská, Rooseveltova, Trnkova
DÉLKA: cca 1,4 km
ZASTÁVKY: Šantovka, V Kotlině, Trnkova
PRŮBĚH STAVBY: část A - terénní práce - rok 2012, část B - pokládka kolejí - rok 2013, zahájení provozu 2014
NÁKLADY: skutečné budou známy po výběrovém řízení na zhotovitele, předpokládaná investice ze strany města do samotného tramvajového tělesa je 350 milionů korun, přičemž je schválena dotace ze Švýcarska 225 milionů korun, podíl soukromého investora do tramvajové větve je 50 milionů korun (investor Šantovky bude kromě trati stavět další infrastrukturu za 350 milionů korun)

2. etapa

TRASA: napojení na první etapu z ulice Rooseveltova a Trnkova, dále by měla vést přes střed ulice Zikova, konečná zastávka by měla být na ulici Schweitzerova u současného  supermarketu Billa
DÉLKA: 1,3 km
ZASTÁVKY: Werichova, Rožňavská, Družební
PRŮBĚH STAVBY: tato etapa je zatím v přípravě, není jasné, kdy přesně se začne stavět, radní před časem oznámili, že by chtěli pokračování tramvajových kolejí provést po dokončení první etapy
NÁKLADY: předpokládaná cena druhé etapy činí 200 až 250 milionů korun, město počítá s čerpáním úvěru z Evropské investiční banky

3. etapa

prodloužení na Jižní ulici - v plánu

Šantovka: tři velké akce najednou

Stavba tramvajové větve a budoucí nové čtvrti Šantovka je úzce provázaná. Již nyní se na staveništi pracuje i na terénních přípravách pro vedení nejekologičtějšího typu městské hromadné dopravy.

Společně se zásahy pracovníků z Povodí Moravy se v současnosti v jedné lokalitě sdružily hned tři velké investiční akce.

Město si od první fáze rozšíření tramvajového provozu slibuje zajištění dopravní obslužnosti pro nejen dvě velké zmíněné ulice, ale připočítává k nim i obyvatele ulic Skupova, Radova, Jeronýmova a částečně i ze Zikovy a Velkomoravské ulice.

„K tomu je třeba přidat také obyvatele ulic Rokycanova, V Kotlině, Za Poštou, Jakoubka ze Stříbra a Domovina. Velkým tahákem má být společenské a obchodní centrum Šantovka, nemluvě o tom, že v tomto areálu po nákupní galerii vyrostou i stovky bytů," vyzdvihl Michal Folta.

Napojení nové tramvajové trati mezi ulicemi Rokycanova a Velkomoravská

Napojení nové tramvajové trati mezi ulicemi Rokycanova a Velkomoravská. Zdroj: MmOL, vizualizace: Stavoprojekt

Napojení nové tramvajové trati z ulice Velkomoravská na ulici Rooseveltova, kde bude končit první etapa výstavby tramvajové trati na jižní olomoucká sídliště.

Napojení nové tramvajové trati z ulice Velkomoravská na ulici Rooseveltova, kde bude končit první etapa výstavby tramvajové trati na jižní olomoucká sídliště. Zdroj: MmOL, vizualizace: Stavoprojekt

Napojení tramvajové trati ze třídy 17. listopadu k obchodní galerii Šantovka

Napojení tramvajové trati ze třídy 17. listopadu k obchodní galerii Šantovka. Zdroj: MmOL, vizualizace: Stavoprojekt

Protesty ekologů

Přípravu stavby provázely také protesty, podněty přicházely zejména od ekologického Hnutí Duha, které se snažilo až do poslední fáze upozorňovat například na předřazenost projektu, na výběr trasy tramvajové trati, na zásah do přírodní lokality v těsné blízkosti Mlýnského potoka.

Olomoucká pobočka Duhy navíc zaslala na začátku letošního roku písemný podnět do Švýcarska, od něhož bude město na stavbu čerpat čtvrtmiliardovou dotaci.

Schválení dotace ze strany švýcarské vlády nakonec přišlo na olomouckou radnici v polovině května letošního roku. Ke slavnostnímu zahájení výstavby tramvajové trati dojde ve čtvrtek 14. června.

VÍCE: Kvůli trase tramvaje už Duha bojovat nebude. Pochybnosti ale nemizí, řiká

2. etapa. 3. etapa?

O dalších třináct set metrů se prodlouží trať ve druhé etapě výstavby, kdy má vést přes ulici Zikova. Její konec se plánuje na ulici Schweitzerova ke křižovatce s ulicí Družební.

Cestující budou na tramvaje čekat na třech zastávkách, Werichova, Rožňavská a Družební.

„Také zde pak vznikne dočasná konečná, protože ve výhledu se plánuje třetí etapa, která by dovedla tramvaj až k ulici Jižní," přidal Michal Folta.

Zatímco zmíněný záměr prodloužení až na ulici Jižní je hudbou budoucnosti, radní již připravují napojení srdce sídlištní zástavby na Nových Sadech. Tramvaje chtějí vést ulicí Zikova a Schweitzerova.

Před rokem prozradili jedno z technických řešení budoucího vedení.

„Zabývali jsme se technickými variantami vedení, které se lišily v tom, jestli ji vést okrajem ulic, či středem a jakým způsobem řešit na ulicích tramvajové zastávky. Rozhodli, že trať by ve jmenovaných lokalitách a zejména v ulici Zikova, měla vést středem. Zastávky zde budou takzvaného vídeňského typu, nikoli ostrůvkové," řekl Martin Novotný, primátor Olomouce.

Předpokládají, že rozšíření na Povel bude stát zhruba 200 až 250 milionů korun, financování by mělo jít z úvěru, který má město u Evropské investiční banky.

SOUVISEJÍCÍKonkurs na nové tramvaje už má vítěze, polské firmy ale protestují

Historie tramvajového provozu v Olomouci

Předchůdci tramvají byly v Olomouci koňmi tažené omnibusy, které vozily pasažéry od roku 1845 mezi centrem města a nádražím.

Během nadcházejících padesáti let město dostalo nabídku na výstavbu elektrické dráhy s elektrárnou.

V sobotu 1. dubna 1899 byl zahájen pravidelný provoz na jednokolejné trati s výhybišti na trase a smyčkou u nádražní budovy. Olomouc se stala prvním městem s elektrickou pouliční dráhou na Moravě.

Tramvajová trať o délce 5,3 km vedla od nádraží Masarykovou ulicí přes Ostružnickou na Horní náměstí, kde se dělila na dvě větve. Jedna pokračovala ulicemi Riegrova a Palackého na třídu Míru, kde byla za křižovatkou s ulicí Na Šibeníku zakončena výhybištěm.

Druhá větev pokračovala Pavelčákovou, Havlíčkovou a Wolkerovou s ukončením na výhybišti v ulici I. P. Pavlova u Zemské nemocnice. Z Horního náměstí byla vedena vlečná kolej ulicemi Opletalova, Zámečnická a Sokolská do vozovny v Koželužské ulici, kde vznikla i elektrárna.

Následovalo postupné prodlužování jednotlivých tratí.

Neředínská větev se jej dočkala nejprve v roce 1914 ke hřbitovům a v roce 1933 k letišti. V roce 1950 byla částečně zdvojkolejněna, pouze úsek hřbitovy – krematorium – letiště byl ponechán jednokolejný. V roce 1953 po vybudování jednokolejné smyčky u krematoria byla trať k letišti zrušena.

Trasa na Novou Ulici byla prodloužena v roce 1934 po kostel na Nové Ulici a následně prodloužena v roce 1958 po Hraniční ulici s ukončením vratným trojúhelníkem. K zásadní změně došlo v roce 1981, kdy byla zrušena původní trasa přes ulici I. P. Pavlova a nahrazena tratí v ulicích Brněnská a Hraniční se zakončením dvoukolejnou smyčkou.

Po dalším zdvojkolejňování v letech 1950–1952 se zásadně změnil provoz v centru města.

Z Horního náměstí zmizely tramvaje v roce 1954 a přemístily se na dvoukolejnou trasu v ulicích Denisova, Pekařská, 8. května a tř. Svobody.

O rok později byla prodloužena trať k tržnici, kde končila jednokolejnou smyčkou. V roce 1984 byla rozšířena kapacita odstavného kolejiště v proluce u Koželužské ulice.

Vše začíná u hlavního nádraží

Důležitým uzlem tramvajových tratí je hlavní nádraží. Původní řešení s tramvajovou smyčkou, mimochodem vůbec první v českých zemích, bylo v roce 1936 nahrazeno výhybištěm se dvěma odstavnými kolejemi před nádražím.

Po odstranění válečných škod byla zahájena výstavba nové větve trati do Hodolan. V roce 1947 vznikla první část po kostel v Hodolanské ulici, v následujícím roce se prodloužila k Bělidlům a v roce 1957 do Pavloviček. Trať ukončila smyčka.

V roce 1997 se uzavřel okruh tramvajové spojení centra a hlavního nádraží vybudováním nové tratě od Tržnice po třídě Kosmonautů. Na to navázala přestavba přednádražního prostoru, která probíhala mezi lety 2000 a 2010. Moderním přestupním terminálem denně projde 35 tisíc cestujících a odbaví se zhruba 750 tramvají a 1000 autobusů.

V roce 2006 se změnil územní plán a trasa čtvrté plánované větve tramvajové trati byla přesunuta z kolizní polohy v ulicích Polská a Rooseveltova do nové polohy přes areál zrušeného podniku MILO.

Za Velkomoravskou ulicí navrhovaná tramvajová trať pokračuje v původně navržené trase Rooseveltovou, Zikovou a Schweitzerovou ulicí až po ulici Jižní.

Zdroj: www.olomouc.eu

Autor: Veronika Kolesárová

+ sdílejte

Sdílejte článek pomocí sociálních sítí

HLAVNÍ ZPRÁVY

Ilustrační foto

Kam o velikonočním víkendu? Tady je náruč bezva akcí, vybírejte

Olomouc - Kam o prodlouženém víkendu s dětmi či bez? Možností je spousta, tady jsou naše tipy.

Být, či nebýt? Olomouckému Hamletovi pomáhal Martin Hilský i šermíři

Petr Kubes. Shakespearův Hamlet v podání Moravského divadla Olomouc

Olomouc – Zákeřné vraždy, šermířské souboje a především ona osudová otázka: „Být, či nebýt?" O to poběží na páteční premiéře Shakespearova dramatu Hamlet v Moravském…

VIDEO: Noční požár v Olomouci zničil halu plnou strojů

Požár průmyslové haly ve Chválkovicích Aktualizováno

Olomouc – Ničivý požár zachvátil v noci na pátek v noci sklad s vrtnými stroji a vysokozdvižnými vozíky v olomoucké části Chválkovice. Hala je podle hasičů zcela zničená…

Běžte ven, bude hezky. PŘEDPOVĚĎ na Velikonoce

Ilustrační foto

Olomouc - Jarní počasí se sluníčkem, občasnou přeháňkou a teplotami do 20 stupňů. Tak vypadá předpověď po následující dny v Olomouckém kraji.

Diskuse

Re: Už je to tady!
martin.ol 13.6.2012 21:33 78.136.182.*
V Olomouci tramvaje v nočních hodinách nejezdí, nedělej si vrásky :-P. Nu a až tam vyrostou ty kanceláře a byty tak tam opravdu nikdo nevystoupí...
Už je to tady!
kolemjdoucí 13.6.2012 14:23 109.80.45.*
A je to tady ,tramvaj od nikud nikam .Přesně jako když komunisti plánovali tř. Kosmonautů. Tramvaj vede kolem Moravy kde nikdo asi v nočních hodinách nebude nastupovat.Tak se ptám proč se ustoupilo od původně zamýšleného projektu ,který měl vést přes Polskou a Roosveltovou ulici? Asi se někdo zase napakuje je to nákladnější varianta a tak dan. poplatníku plať !! Jen tak dál u voleb vám to spočítáme!!!!
V diskusi je celkem 39 příspěvků, poslední byl vložen 13. 6. 2012, 21:33 vstup do diskuse

CELEBRITY

Matka odklízeče těla Petry (†15): Skončí ve vězení?

Matka odklízeče těla Petry (†15): Skončí ve vězení?

Matce Jakuba Doležala, odsouzeného za pomoc při odklízení těla brutálně zavražděné Petry (†15), hrozí… celý článek ›

Dítě na usmířenou bude trpět! Říká psycholožka o potomkovi Noida a Dvořákové

Dítě na usmířenou bude trpět! Říká psycholožka o potomkovi Noida a Dvořákové

Plánované miminko rockera Vaška Noida Bárty (33) a Gábiny Dvořákové (25), které bylo počato jen krátce… celý článek ›

Wille, plešatíš, potřebuješ paruku, navrhla Kate manželovi a pak se v podpatcích bořila do písku

Wille, plešatíš, potřebuješ paruku, navrhla Kate manželovi a pak se v podpatcích bořila do písku

Kate s Williamem mají v Austrálii tak nabitý program, že jdou z akce do akce. Tentokrát však sebou synka… celý článek ›

Kanonýr Interu štve fanoušky. Idolu sbalil sexy ženu, teď mu vzal i syna

Kanonýr Interu štve fanoušky. Idolu sbalil sexy ženu, teď mu vzal i syna

Tak to je vrchol! Útočník Interu Milán Mauro Icardi (21) ztrácí mezi fanoušky sympatie. Jeho milostným… celý článek ›

EXKLUZIVNÍ ZPRÁVY

NEPŘEHLÉDNĚTE! Krásná finalistka Miss Veronika Kašáková ukázala víc, než chtěla!

NEPŘEHLÉDNĚTE! Krásná finalistka Miss Veronika Kašáková ukázala víc, než chtěla!

Veronika Kašáková (24) v Miss nevyhrála, ale určitě se neztratí. Ví, jak být sexy.  celý článek ›

Co usvědčilo Petra K. z vraždy? Policie mu dala do BYTU odposlechy

Co usvědčilo Petra K. z vraždy? Policie mu dala do BYTU odposlechy

Petr K. byl nedávno obviněň ze srmti manželky a dcery. Teď se objevila informace, že v jeho obvinění… celý článek ›

SuperStar Zbyněk Drda prodal svou tvář a vydělal pořádný BALÍK! O co jde?

SuperStar Zbyněk Drda prodal svou tvář a vydělal pořádný BALÍK! O co jde?

Vítěz třetí řady pěvecké souteže SuperStar Zbyněk Drda (27) již nějaký čas vytváří na domácí půdě se… celý článek ›

SEXUÁLNÍ dovádění Heidi Klum! Takhle si užívala NAHÁ s milencem!

SEXUÁLNÍ dovádění Heidi Klum! Takhle si užívala NAHÁ s milencem!

Topmodelka Heidi Klum (40) se může i ve svém věku pochlubit naprosto perfektní postavou. Své o tom ví i… celý článek ›

ZPRÁVY Z ČR A ZE SVĚTA

Vrátí se případ vítkovských žhářů znovu před soud?

Vrátí se případ vítkovských žhářů znovu před soud?

Vítkov - Přesně před pěti lety, v noci z 18. na 19. dubna 2009, vlétly do domu početné romské rodiny z… celý článek ›

Muže podezřelého z vražd taxikářů našli. Nebyl to on!

Muže podezřelého z vražd taxikářů našli. Nebyl to on!

Praha - Dohady o tom, že vrah (nebo možná více pachatelů), který zastřelil před týdnem v noci na pátek… celý článek ›

Průzkum: Většina Čechů je celkově spokojená se životem

Průzkum: Většina Čechů je celkově spokojená se životem

Praha - Téměř dvě třetiny Čechů jsou celkově spokojeny se životem. Vyplývá to z březnového průzkumu… celý článek ›

Řemeslo. Lidé si jej váží méně

Řemeslo. Lidé si jej váží méně

Praha – Podpora řemesel 
v Česku je podle Asociace malých a středních podniků 
a živnostníků ČR v… celý článek ›

Copyright © VLTAVA-LABE-PRESS, a.s., 2005 - 2014, všechna práva vyhrazena. Používáme informační servis ČTK. Publikování nebo šíření obsahu denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA-LABE-PRESS, a.s., zakázáno. VLTAVA-LABE-PRESS, a.s. je členem Sekce vydavatelů internetových titulů UVDT.

Kontakt na redakci. Proč inzerovat v novinách - www.reklamavnovinach.cz

Česko vítá jaro