71 DENÍKŮ: NAJDĚTE SI SVŮJ
Vyberte si svůj regionální Deník

Trať na Povel má vést středem Zikovy, konečná se plánuje ve Slavoníně

Ilustrační foto

Ilustrační foto Autor: DENÍK

9.6.2012 08:05

Olomouc - Ve čtvrtek 14. června slavnostně začne budování tramvajového spojení s jižními olomouckými sídlišti. První etapa přivede tramvaje na konečnou za Velkomoravskou ulicí, druhá do středu sídliště Povel. V hlavách politiků a projektantů ale je již i třetí část - prodloužení až ke Slavonínu

První konečná: Trnkova

Nová tramvajová větev, která se napojí z ulice 17. listopadu na stávající druhou páteřní olomouckou trať vedenou po ulici Kosmonautů, povede přes území budoucí nové čtvrti Šantovka.

Její trasa v první etapě výstavby bude pokračovat po městském průtahu na ulici Velkomoravská, odkud se stočí doleva na ulici Rooseveltova a skončí na ulici Trnkova. Délka první části je skoro 1,4 kilometru.

Na dvoukolejné trati budou tramvaje obsluhovat tři stanoviště, a to zastávku Šantovka, V Kotlině a Trnkova, která bude dočasně konečnou stanicí.

„Sem přijede od města tramvaj a nebude se otáčet jako na klasické točně, pouze řidič přejde na opačný konec oboustranné soupravy a najede na druhou kolej ve směru do centra," popsal budoucí řešení Michal Folta, mediální zástupce projektu tramvajové tratě.

Trasy tramvaje na Nové Sady a Povel

1. etapa

TRASA: od tř. 17. listopadu, přes území Šantovky, Velkomoravská, Rooseveltova, Trnkova
DÉLKA: cca 1,4 km
ZASTÁVKY: Šantovka, V Kotlině, Trnkova
PRŮBĚH STAVBY: část A - terénní práce - rok 2012, část B - pokládka kolejí - rok 2013, zahájení provozu 2014
NÁKLADY: skutečné budou známy po výběrovém řízení na zhotovitele, předpokládaná investice ze strany města do samotného tramvajového tělesa je 350 milionů korun, přičemž je schválena dotace ze Švýcarska 225 milionů korun, podíl soukromého investora do tramvajové větve je 50 milionů korun (investor Šantovky bude kromě trati stavět další infrastrukturu za 350 milionů korun)

2. etapa

TRASA: napojení na první etapu z ulice Rooseveltova a Trnkova, dále by měla vést přes střed ulice Zikova, konečná zastávka by měla být na ulici Schweitzerova u současného  supermarketu Billa
DÉLKA: 1,3 km
ZASTÁVKY: Werichova, Rožňavská, Družební
PRŮBĚH STAVBY: tato etapa je zatím v přípravě, není jasné, kdy přesně se začne stavět, radní před časem oznámili, že by chtěli pokračování tramvajových kolejí provést po dokončení první etapy
NÁKLADY: předpokládaná cena druhé etapy činí 200 až 250 milionů korun, město počítá s čerpáním úvěru z Evropské investiční banky

3. etapa

prodloužení na Jižní ulici - v plánu

Šantovka: tři velké akce najednou

Stavba tramvajové větve a budoucí nové čtvrti Šantovka je úzce provázaná. Již nyní se na staveništi pracuje i na terénních přípravách pro vedení nejekologičtějšího typu městské hromadné dopravy.

Společně se zásahy pracovníků z Povodí Moravy se v současnosti v jedné lokalitě sdružily hned tři velké investiční akce.

Město si od první fáze rozšíření tramvajového provozu slibuje zajištění dopravní obslužnosti pro nejen dvě velké zmíněné ulice, ale připočítává k nim i obyvatele ulic Skupova, Radova, Jeronýmova a částečně i ze Zikovy a Velkomoravské ulice.

„K tomu je třeba přidat také obyvatele ulic Rokycanova, V Kotlině, Za Poštou, Jakoubka ze Stříbra a Domovina. Velkým tahákem má být společenské a obchodní centrum Šantovka, nemluvě o tom, že v tomto areálu po nákupní galerii vyrostou i stovky bytů," vyzdvihl Michal Folta.

Napojení nové tramvajové trati mezi ulicemi Rokycanova a Velkomoravská

Napojení nové tramvajové trati mezi ulicemi Rokycanova a Velkomoravská. Zdroj: MmOL, vizualizace: Stavoprojekt

Napojení nové tramvajové trati z ulice Velkomoravská na ulici Rooseveltova, kde bude končit první etapa výstavby tramvajové trati na jižní olomoucká sídliště.

Napojení nové tramvajové trati z ulice Velkomoravská na ulici Rooseveltova, kde bude končit první etapa výstavby tramvajové trati na jižní olomoucká sídliště. Zdroj: MmOL, vizualizace: Stavoprojekt

Napojení tramvajové trati ze třídy 17. listopadu k obchodní galerii Šantovka

Napojení tramvajové trati ze třídy 17. listopadu k obchodní galerii Šantovka. Zdroj: MmOL, vizualizace: Stavoprojekt

Protesty ekologů

Přípravu stavby provázely také protesty, podněty přicházely zejména od ekologického Hnutí Duha, které se snažilo až do poslední fáze upozorňovat například na předřazenost projektu, na výběr trasy tramvajové trati, na zásah do přírodní lokality v těsné blízkosti Mlýnského potoka.

Olomoucká pobočka Duhy navíc zaslala na začátku letošního roku písemný podnět do Švýcarska, od něhož bude město na stavbu čerpat čtvrtmiliardovou dotaci.

Schválení dotace ze strany švýcarské vlády nakonec přišlo na olomouckou radnici v polovině května letošního roku. Ke slavnostnímu zahájení výstavby tramvajové trati dojde ve čtvrtek 14. června.

VÍCE: Kvůli trase tramvaje už Duha bojovat nebude. Pochybnosti ale nemizí, řiká

2. etapa. 3. etapa?

O dalších třináct set metrů se prodlouží trať ve druhé etapě výstavby, kdy má vést přes ulici Zikova. Její konec se plánuje na ulici Schweitzerova ke křižovatce s ulicí Družební.

Cestující budou na tramvaje čekat na třech zastávkách, Werichova, Rožňavská a Družební.

„Také zde pak vznikne dočasná konečná, protože ve výhledu se plánuje třetí etapa, která by dovedla tramvaj až k ulici Jižní," přidal Michal Folta.

Zatímco zmíněný záměr prodloužení až na ulici Jižní je hudbou budoucnosti, radní již připravují napojení srdce sídlištní zástavby na Nových Sadech. Tramvaje chtějí vést ulicí Zikova a Schweitzerova.

Před rokem prozradili jedno z technických řešení budoucího vedení.

„Zabývali jsme se technickými variantami vedení, které se lišily v tom, jestli ji vést okrajem ulic, či středem a jakým způsobem řešit na ulicích tramvajové zastávky. Rozhodli, že trať by ve jmenovaných lokalitách a zejména v ulici Zikova, měla vést středem. Zastávky zde budou takzvaného vídeňského typu, nikoli ostrůvkové," řekl Martin Novotný, primátor Olomouce.

Předpokládají, že rozšíření na Povel bude stát zhruba 200 až 250 milionů korun, financování by mělo jít z úvěru, který má město u Evropské investiční banky.

SOUVISEJÍCÍKonkurs na nové tramvaje už má vítěze, polské firmy ale protestují

Historie tramvajového provozu v Olomouci

Předchůdci tramvají byly v Olomouci koňmi tažené omnibusy, které vozily pasažéry od roku 1845 mezi centrem města a nádražím.

Během nadcházejících padesáti let město dostalo nabídku na výstavbu elektrické dráhy s elektrárnou.

V sobotu 1. dubna 1899 byl zahájen pravidelný provoz na jednokolejné trati s výhybišti na trase a smyčkou u nádražní budovy. Olomouc se stala prvním městem s elektrickou pouliční dráhou na Moravě.

Tramvajová trať o délce 5,3 km vedla od nádraží Masarykovou ulicí přes Ostružnickou na Horní náměstí, kde se dělila na dvě větve. Jedna pokračovala ulicemi Riegrova a Palackého na třídu Míru, kde byla za křižovatkou s ulicí Na Šibeníku zakončena výhybištěm.

Druhá větev pokračovala Pavelčákovou, Havlíčkovou a Wolkerovou s ukončením na výhybišti v ulici I. P. Pavlova u Zemské nemocnice. Z Horního náměstí byla vedena vlečná kolej ulicemi Opletalova, Zámečnická a Sokolská do vozovny v Koželužské ulici, kde vznikla i elektrárna.

Následovalo postupné prodlužování jednotlivých tratí.

Neředínská větev se jej dočkala nejprve v roce 1914 ke hřbitovům a v roce 1933 k letišti. V roce 1950 byla částečně zdvojkolejněna, pouze úsek hřbitovy – krematorium – letiště byl ponechán jednokolejný. V roce 1953 po vybudování jednokolejné smyčky u krematoria byla trať k letišti zrušena.

Trasa na Novou Ulici byla prodloužena v roce 1934 po kostel na Nové Ulici a následně prodloužena v roce 1958 po Hraniční ulici s ukončením vratným trojúhelníkem. K zásadní změně došlo v roce 1981, kdy byla zrušena původní trasa přes ulici I. P. Pavlova a nahrazena tratí v ulicích Brněnská a Hraniční se zakončením dvoukolejnou smyčkou.

Po dalším zdvojkolejňování v letech 1950–1952 se zásadně změnil provoz v centru města.

Z Horního náměstí zmizely tramvaje v roce 1954 a přemístily se na dvoukolejnou trasu v ulicích Denisova, Pekařská, 8. května a tř. Svobody.

O rok později byla prodloužena trať k tržnici, kde končila jednokolejnou smyčkou. V roce 1984 byla rozšířena kapacita odstavného kolejiště v proluce u Koželužské ulice.

Vše začíná u hlavního nádraží

Důležitým uzlem tramvajových tratí je hlavní nádraží. Původní řešení s tramvajovou smyčkou, mimochodem vůbec první v českých zemích, bylo v roce 1936 nahrazeno výhybištěm se dvěma odstavnými kolejemi před nádražím.

Po odstranění válečných škod byla zahájena výstavba nové větve trati do Hodolan. V roce 1947 vznikla první část po kostel v Hodolanské ulici, v následujícím roce se prodloužila k Bělidlům a v roce 1957 do Pavloviček. Trať ukončila smyčka.

V roce 1997 se uzavřel okruh tramvajové spojení centra a hlavního nádraží vybudováním nové tratě od Tržnice po třídě Kosmonautů. Na to navázala přestavba přednádražního prostoru, která probíhala mezi lety 2000 a 2010. Moderním přestupním terminálem denně projde 35 tisíc cestujících a odbaví se zhruba 750 tramvají a 1000 autobusů.

V roce 2006 se změnil územní plán a trasa čtvrté plánované větve tramvajové trati byla přesunuta z kolizní polohy v ulicích Polská a Rooseveltova do nové polohy přes areál zrušeného podniku MILO.

Za Velkomoravskou ulicí navrhovaná tramvajová trať pokračuje v původně navržené trase Rooseveltovou, Zikovou a Schweitzerovou ulicí až po ulici Jižní.

Zdroj: www.olomouc.eu

Autor: Veronika Kolesárová

+ sdílejte

Sdílejte článek pomocí sociálních sítí

HLAVNÍ ZPRÁVY

Ilustrační foto

Prodám domácí slivovici. Zn. Načerno a bez záruky

Olomouc – „Prodám kvalitní domácí slivovici. Nad pět litrů i na dobírku." Podobných inzerátů je zase plno – metanol nemetanol.

Nová posila? Godfred Asante obdivuje Essiena a touží po smlouvě v Sigmě

Ilustrační foto.

Olomouc – Jarní pokus s defenzivním záložníkem Abdoulaye Fallem ze Senegalu olomoucké Sigmě nevyšel, teď to na Hané zkouší jiný Afričan. Během dvoutýdenní zkoušky se…

První trénink? Moc si jej neužívám, spíš trpím, přiznal Matěj Pekr

Matěj Pekr

Olomouc – Po třech měsících od slavného postupu do extraligy jsou olomoučtí hokejisté zpátky na ledě. Kohouti v pondělí zahájili další fázi přípravy, hráči si zatím…

Konec aut pod okny! Po obchvatu Zvole projedou řidiči už příští týden

Obchvat Zvole z ptačí perspektivy.

Olomoucký kraj – Ještě deset dnů budou muset obyvatelé Zvole a Vlachova strpět tisíce aut, které jim denně projíždějí pod okny. Pak si konečně užijí ticha a klidu.…

Diskuse

Re: Už je to tady!
martin.ol 13.6.2012 21:33 78.136.182.*
V Olomouci tramvaje v nočních hodinách nejezdí, nedělej si vrásky :-P. Nu a až tam vyrostou ty kanceláře a byty tak tam opravdu nikdo nevystoupí...
Už je to tady!
kolemjdoucí 13.6.2012 14:23 109.80.45.*
A je to tady ,tramvaj od nikud nikam .Přesně jako když komunisti plánovali tř. Kosmonautů. Tramvaj vede kolem Moravy kde nikdo asi v nočních hodinách nebude nastupovat.Tak se ptám proč se ustoupilo od původně zamýšleného projektu ,který měl vést přes Polskou a Roosveltovou ulici? Asi se někdo zase napakuje je to nákladnější varianta a tak dan. poplatníku plať !! Jen tak dál u voleb vám to spočítáme!!!!
V diskusi je celkem 39 příspěvků, poslední byl vložen 13. 6. 2012, 21:33 vstup do diskuse

CELEBRITY

Tragédie v Krnově: Auto smetlo dvě děti na kolech! Jedno zemřelo

Tragédie v Krnově: Auto smetlo dvě děti na kolech! Jedno zemřelo

Užívali si prázdniny a léto, to ale pro dva malé chlapce z Krnova skončilo tragédií. Při jízdě na kole… celý článek ›

"Béčko" Sparty v Tallinnu jen remizovalo 1:1, ale postupuje

"Béčko" Sparty v Tallinnu jen remizovalo 1:1, ale postupuje

Fotbalisté Sparty v sestavě plné náhradníků v dnešní odvetě druhého předkola Ligy mistrů remizovali s… celý článek ›

Jennifer Lopez rozchod svědčí: Po čtyřicítce, sigle a krásnější než kdy dřív!

Jennifer Lopez rozchod svědčí: Po čtyřicítce, sigle a krásnější než kdy dřív!

Americká zpěvačka a herečka Jennifer Lopez (44) je už pár měsíců sama. Vykopla expřítele Caspera, údajně… celý článek ›

EXKLUZIVNÍ ZPRÁVY

Stresovaná Kate Middleton nečekaně na dně: DRAMA kvůli druhému dítěti!

Stresovaná Kate Middleton nečekaně na dně: DRAMA kvůli druhému dítěti!

Nekonečné spekulace o druhém těhotenství berou Kate Middleton (32) sílu. Už několik měsíců by podle… celý článek ›

CO UNIKLO z kliniky? Je tu nová zpráva o stavu Michaela Schumachera!

CO UNIKLO z kliniky? Je tu nová zpráva o stavu Michaela Schumachera!

Michael Schumacher (45) by měl být propuštěn do domácího léčení a jeho stav se výrazně zlepšil! Ano,… celý článek ›

PEKLO! Rychtář přiznal návrat do Říčan: Jak bude žít s EXMANŽELKOU?

PEKLO! Rychtář přiznal návrat do Říčan: Jak bude žít s EXMANŽELKOU?

Rozhodně to nebude procházka říčanskou růžovou zahradou. Tak se dá mluvit o návratu vdovce Josefa… celý článek ›

Přítel celebrit Marek Vít a jeho PŘEHLÍDKA legendárního "TRICÁČKU"

Přítel celebrit Marek Vít a jeho PŘEHLÍDKA legendárního "TRICÁČKU"

Jestli nějaká česká ruka vstoupí do dějin, tak rozhodně půjde o fotbalového manažera Marka Víta (42),… celý článek ›

ZPRÁVY Z ČR A ZE SVĚTA

Česko má v Evropské komisi podle Jourové v hledáčku tři posty

Česko má v Evropské komisi podle Jourové v hledáčku tři posty

Praha - Česká republika bude primárně vyjednávat o získání postu eurokomisaře pro regionální rozvoj,… celý článek ›

Osobní auto srazilo v Krnově dvě děti na kolech, jedno zemřelo

Osobní auto srazilo v Krnově dvě děti na kolech, jedno zemřelo

Krnov - Osobní automobil dnes v Krnově srazil dvě děti na kolech. Pětiletý chlapec na místě zemřel,… celý článek ›

Strach z raket. Americké i evropské aerolinky ruší lety do Izraele

Strach z raket. Americké i evropské aerolinky ruší lety do Izraele

Washington, Praha, Tel Aviv - Americký letecký úřad pro letectví (FAA) dnes zakázal po dobu 24 hodin… celý článek ›

Krematorium pro domácí mazlíčky? O to v Chrlicích je velký zájem

Krematorium pro domácí mazlíčky? O to v Chrlicích je velký zájem

Jižní Morava /FOTOGALERIE/– Myšlenka, že mrtvý pes, který byl po léta členem rodiny, skončí v kafilérii,… celý článek ›

Copyright © VLTAVA-LABE-PRESS, a.s., 2005 - 2014, všechna práva vyhrazena. Používáme informační servis ČTK. Publikování nebo šíření obsahu denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA-LABE-PRESS, a.s., zakázáno. VLTAVA-LABE-PRESS, a.s. je členem Unie vydavatelů.

Kontakt na redakci. Proč inzerovat v novinách - www.reklamavnovinach.cz