Olomoučanům se to nelíbí, avšak zastávka je majetek supermarketu a tomu už se její provoz nevyplatil.

„Nechápu, proč autobus kolem zastávky nyní jen projíždí a nemůže tam zastavit, je to přece paradox. Kdyby tam jezdil zvlášť jen kvůli Ternu, prosím. Ale jede stále stejnou trasu, jen to teď vynechá. Pro starší zákazníky Terna je to velká nepříjemnost," podivuje se nad vzniklou situací Svatka Soperová.

Není sama, kdo nad zrušením zastávky kroutí hlavou.

„Do Terna jsem jezdil pravidelně. Odpoledne byly autobusy plné, zrušení zastávky se mi nelíbí. Přeci by naopak měli hromadnou dopravu podporovat a ne ji omezovat? Jak se tam dostanou důchodci, kteří nemají auto? Pěšky s taškama od tramvaje? Koho však zajímají důchodci!" zlobil se jednasedmdesátiletý Alois Novotný.

Cestující zvyklí na „své" spoje však mají smůlu, protože zastávka je stejně jako u jiných obchodních řetězců na soukromém pozemku. Prodejny navíc na provoz autobusových linek přispívají.

„Terno podalo výpověď a nadále zastávku MHD provozovat nebude. Ukázalo se, že pro ně tato možnost už není ekonomicky výhodná," uvedla mluvčí olomoucké radnice Jana Doleželová.

Dodala, že Terno na provoz linky 21 ročně dávalo téměř tři sta dvacet tisíc korun bez DPH. Podle pravidel pro provozování linek MHD k nákupním centrům si zvláštní linky nebo prodloužení stávajících linek hradí nákupní řetězce samy.

Proto město ani nemohlo zřídit zastávku na opačné straně, tedy směrem do města. Pozemky mu navíc nepatří.

Centrum Haná sčítá cestující

Na autobusový spoj číslo 16, který do nákupní zóny na Nové Ulici také zajíždí, přispívá Obchodní centrum Haná. To začátkem měsíce požádalo o sčítání cestujících.

„Celé září na zastávce Centrum Haná probíhalo sčítání, které si vyžádalo právě toto nákupní centrum, aby si jeho majitel ověřil, zda se jim nadále vyplatí tuto zastávku provozovat," sdělila Doleželová.

Prodloužení „šestnáctky" přijde obchodní centrum ročně na necelých devět set tisíc korun.

„Na obslužnost zastávek dávají obchodní centra nemalé peníze. Vzhledem k ekonomické situaci je nutné tyto investice vyhodnocovat, protože samozřejmě chceme vědět, jaký efekt to má, kolik lidí k nám přijede," řekl manažer Obchodního centra Haná Martin Crha.

Celoměsíční sčítání cestujících měli na starosti řidiči, takže lidé museli na konečné nastupovat a vystupovat pouze předními dveřmi. Omezení spojené se sčítáním skončilo v neděli.

„Jakmile budeme znát údaje ze sčítání, budou zástupci odboru dopravy společně s náměstkem Ivo Vlachem jednat s majitelem nákupního centra o dalším vývoji. Zhruba do poloviny října bychom měli mít jasno," zmínila mluvčí radnice.

Jak Obchodní centrum Haná s výsledky naloží, je podle jeho vedení předčasné rozhodovat. „To nelze předjímat," prohlásil Martin Crha.

Za zastávky platí i Globus či Kaufland

Na provoz autobusových linek přispívá i Globus a Kaufland, kam linky MHD také zajíždějí.

„Po dohodě s městem jsme na naše náklady nechali vybudovat zastávku přímo u naší prodejny," uvedl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Autobus číslo 25 jezdí mezi zastávkami Kaufland a Kaufland, sklad.

„Linky, které k prodejně jezdily, byly nedávno upraveny tak, aby vyhovovaly především zákazníkům," doplnil Šperl k podporované lince.