Ti s materiálem, jehož jednotlivé návrhy mohou i nemusí v budoucnu vzniknout, nebyli úplně tak spokojení.

Vinu schvalují na vedení komise místní části (KMČ), které s místními o jejich požadavcích údajně vůbec nehovořilo.

Dopravně územní studie, kterou nechalo město pro oblast Topolan vypracovat, je podle primátora unikátní především v tom, že zahrnuje komplexní náhled na celou lokalitu.

Jeho obsah se dá rozdělit na tři části. První zahrnuje dopravní opatření, druhá řeší zeleň a třetím tématem byla i protipovodňová opatření.

„Z dopravní oblasti mohu zmínit navrhované řešení na silnicích propojujících Olomouc s Ústínem a Olomouc s Hněvotínem. Na obou začátcích i koncích těchto spojnic jsou navržené zpomalovací ostrůvky. Dnešní sedmdesáti kilometrová rychlost směrem na Ústín je ve většině případů porušovaná,“ uvedl jako příklad Marek Černý, vedoucí oddělení dopravy na odboru koncepce a rozvoje olomouckého magistrátu.

Projektanti zaznamenali do dokumentu také nové chodníky, řešení autobusových zastávek, ale i vedení cyklostezek, které by měly vést mimo frekventované silnice druhé a třetí třídy.

Další součástí studie je úprava zeleně.

„Vycházeli jsme ze stávající studie z roku 2001 a navazujeme na ni. Některé práce se týkají údržby stávající zeleně, jiné jsou novými prvky, jako je například lokální vysazení nových stromů u silnice druhé třídy z Olomouce do Ústína. Také by mělo dojít ke sjednocení mobiliáře,“ řekla Monika Vaculíková z odboru koncepce a rozvoje při olomouckém magistrátu, která má na starosti právě městskou zeleň.

Vedoucí jmenovaného odboru zmínil také část protipovodňových opatření, která tkví především v poldru, který se prakticky již nachází na půli cesty mezi Olomoucí a Topolany.

Hlavně vyčistit potok

Místní, kterých přišlo do sídla detašovaného pracoviště olomouckého magistrátu zhruba dvacet, se však pozastavili nad tím, proč dělat poldr, když jistě nejsou vyřízené majetkoprávní záležitosti na dotčených pozemcích.

„Je potřeba hlavně vyčistit potok, který se nečistil iks let,“ zaznělo z pléna.

„Samozřejmě jde o jednotlivé části, které opatření zahrnují. Poldr, čištění potoka, všechno souvisí se vším a samozřejmě bez jednoho druhé nemá význam. Zde se vám snažíme předložit pouze možný návrh. Samotná studie je první částí v dlouhém procesu příprav a slouží jako jeden z dokumentů, podle něhož se můžeme v budoucnu dále orientovat,“ upozornil Radek Dosoudil, vedoucí jmenovaného odboru.

Je škoda, že se vám nelíbí

Topolanští však nešetřili námitkami proti jednotlivým konkrétním návrhům, ačkoli jejich realizace není jistá. Studie totiž ani nepočítá s finanční zátěží.

„Budeme teprve připravovat rozpočtový plán a není jisté, že se vše, co obsahuje studie, dostane na seznam investic pro rok 2012,“ upozornil Martin Novotný (ODS), olomoucký primátor s připomněl, že nově mohou místní části investovat až 300 tisíc korun na drobné úpravy na svém území.

Podotkl, že je škoda, že velké části přítomných lidí se studie, která stála město 145 tisíc korun bez DPH, nelíbí a mají k ní mnoho připomínek.

„Tato studie je unikátní, protože řeší komplexně celou oblast a vznikala na základě podnětů od komise místní části a tudíž i vás. Jsou velké rozdíly v jednotlivých městských částech a právě Topolanům jsme chtěli umožnit, aby díky studii byl vytvořený celkový koncept dalšího možného rozvoje,“ naznačil primátor.

Nikdo se s námi o tom nebavil

Místní se však na konci zasedání bránili, že nové vedení KMČ s nimi žádné záležitosti dostatečně neřešilo.

„S námi se o tom nikdo nebavil. Některá řešení jsou naprosto nesmyslná a nikdo je nechtěl, naopak ty, které požadujeme, nikdo nezohlednil,“ řekl muž středního věku v zasedací místnosti.

Obyvatelé proto budou chtít stávající podobu materiálu dále připomínkovat.