Ředitelé městských policií ve větších městech Olomouckého kraje však v nasazování botiček vidí nejrychlejší a nejefektivnější řešení přestupků za špatné parkování. „Návrh je momentálně v připomínkovém řízení a zatím není jasné, zda bude realizován. Ministerstvo o změně uvažuje kvůli zneužívání výmluvy řidičů na osobu blízkou. Druhým důvodem je, že montáž a demontáž botiček provádějí soukromé firmy, tudíž finance neplynou obcím,“ vysvětlila Hana Malá z tiskového odboru ministerstva vnitra.

Proti tomu se však ohrazují olomoučtí strážníci, kteří zařízení montují i odstraňují sami a od ledna vydělali městské pokladně na pokutách za špatné parkování přes jeden a půl milionu korun. „Blokovací zařízení mají rozhodně smysl. Řidič, který už někdy botičku dostal, je poučený a tudíž obezřetnější. V tomto případě má zařízení i preventivní charakter,“ okomentovala návrh mluvčí olomouckých strážníků Lenka Prošková.

Podobně mluví i ředitelé městských policií v Přerově a Prostějově. Shodují se také v tom, že jde o efektivní postup s minimem zbytečné byrokracie.
„Nejlepší je komunikovat přímo s řidičem, než někoho pomocí lístku předvolávat,“ uvedl ředitel šumperských strážníků Zdeněk Dočekal. Podle jeho prostějovského kolegy Jana Nagyho uhradí kolem sedmdesáti procent řidičů pokutu na místě, tedy bez zbytečných průtahů a papírování.

Policejní ředitelé přiznávají, že s výmluvami řidičů na osobu blízkou se strážníci občas setkávají. Se zrušením botiček by souhlasili ve chvíli, kdy by zákon zrušil pasáž o osobě blízké. Obdobný názor zastává i olomoucký magistrát. „Pokud by zrušení blokovacích zařízení doprovázela novela zákona, ve které by byla zakotvena zodpovědnost provozovatele za vozidlo a řidiči by se tudíž nemohli vymlouvat na to, že auto řídil někdo jiný, pak by to bylo možné. Bez novely jsou botičky vhodným mechanismem, jak řešit přestupky a zároveň preventivně působit,“ uvedl mluvčí radnice Ivan Rašťák.