Například Mateřská škola Blanická už funguje od roku 1991 a její cílovou skupinou jsou děti s poruchami chování, mentálním postižením, Dawnovým syndromem a autismem.

„Dětem s autismem se věnujeme už deset let a tvoří největší skupinu dětského kolektivu. Nemáme však vytvořené třídy pro jeden typ postižení, jsou různorodé,“ říká ředitelka olomoucké Mateřské školy Blanická Jana Malá.

Nadregionální mateřská škola je rozdělená na dvě třídy a celková kapacita je patnáct dětí.

„V současné době jsme plně obsazeni. V péči máme také děti, které ještě nedosahují věku tří let a mají ranou speciálně pedagogickou intervenci.

Pracujeme s nimi už od sedmi měsíců. Kritéria pro přijetí jsou pak individualizovaná. Opíráme se o akutnost daného případu. Hraje tam také velkou roli diagnóza i to, kolik je dítěti let. Dáváme přednost dětem, které jsou mladší,“ vysvětluje ředitelka.

„Od běžných školek se kromě ryze individuálního přístupu k dětem a také kladení důrazu na spolupráci s rodinou lišíme tím, že se k nám děti mohou hlásit v průběhu celého roku. I když nemůžeme z kapacitních důvodů dítě přijmout, rodiče nikdy neuslyší jednoznačné odmítnutí. Nabídneme osobní schůzku, na které je seznámíme s naším programem, a zvolíme další spolupráci, například formu supervize, i pokud dítě navštěvuje běžnou mateřskou školu," podotýká.

Podle Jany Malé odborná péče neznamená nezdravé prostředí nebo vytržení z kontextu běžného života. „U nás se naopak dítě potkává s úspěchem, neúspěchem a zažívá tady právě ony běžné životní situace. Program je naopak bohatší a děti jsou do života plně integrovány,“ dodává ředitelka.

V kraji je deset takových mateřinek

V Olomouckém kraji je asi deset samostatně zřízených mateřských škol pro handicapované děti. „Kraj zřizuje pět těchto zařízení, jedna školka je samostatná, čtyři spolu se základní školou, dvě mateřinky jsou v Olomouci,“ uvedla Danuše Skopalová z odboru školství krajského úřadu.

Podle posledních informací je tak na zmíněném území celkem deset škol, a to včetně mateřské školy pro sluchově postižené, kterou zřizuje ministerstvo školství.

„V těchto školách je třiadvacet tříd, navštěvuje je dvě stě sedmnáct dětí, a dvacet dětí dochází do instituce zřizované ministerstvem. Celkem je pak v našem kraji osmatřicet speciálních tříd v mateřských školách,“ vypočítávala Skopalová.

Doplnila, že těchto zařízení je v kraji dostatek a ani nová výstavba se neplánuje. Na snímku je jedno z dětí z Mateřské školy Blanická.