Rekonstrukce, která přijde na více než půl miliardy korun, tak důležitou spojnici mezi Šumperkem a Jesenickem uzavře na dvě letní sezony.

V zimě ale zůstane průjezdná.

Letos bude silnice zavřená od září do poloviny listopadu.

Přes zimu se zase otevře a provoz se zde opět zastaví od půlky dubna příštího roku zase do listopadu.

Práce jsou ve stejném režimu naplánované i na rok 2016.

Pohodlnější a rychlejší

Opravu šumperské strany silnice I/44 Ředitelství silnic a dálnic plánovalo již řadu let, navazuje tak na rekonstrukci jesenické části horské cesty. Tu se  podařilo dokončit v roce 2008.

Z dokumentu, který ředitelství letos vydalo, vyplývá, že silnice z Koutů nad Desnou na sedlo bude po úpravách pro řidiče podstatně pohodlnější.

„Na vozovce se počítá s rozšířením v točkách a také s vybudováním úseků pro předjíždění v délce přibližně tisíc metrů," uvádí se v popisu stavby.

Na konci opravované části se bude také řešit napojení lesní cesty sloužící pro příjezd k chatové oblasti.

Stavební úpravy také zjednoduší  odbočení na parkoviště hotelu Červenohorské sedlo.

Silnice se v pravé části totiž rozšíří o 5,5 metru, což umožní bezpečné míjení čekajících vozidel. Vylepšení čeká také čtyři autobusové zastávky, které se na sedle nacházejí.

Oprava silnice na Červenohorské sedlo - rozšířené úseky

Rozšířené úseky po opravě silnice na Červenohorské sedlo od Šumperka. Grafika: ŘSD 

Osobáky přes Hanušovice, kamiony přes Rýmařov

Hlavní objízdná trasa v délce 47 kilometrů povede přes Lipovou-lázně a Hanušovice, ta ale nebude určena pro rozměrné kamiony. Ty budou muset volit trasu přes Rýmařov.

Obce, přes které objížďka povede, se připravují na podstatné zvýšení dopravního ruchu.

„Všichni chápeme, že se silnice na sedlo spravit musí, takže jsme s tím smíření. Silnice, která nyní vede z Ostružné do Lipové, je nově vyspravená, aby tu zátěž vydržela. Pro jistotu je zde také už při sjíždění z vrcholu Ramzové do Lipové padesátka, dříve se tam mohlo jet sedmdesát," sdělila starostka Ostružné Miroslava Bendeková.

Snížení povolené rychlosti si vymohli místní občané a chataři, kteří mají nemovitosti hned u vozovky. Motoristé podle nich jezdili příliš rychle, což v tomto úseku není bezpečné. Po silnici se navíc pohybují i pěší turisté.

Poláky to odradí, bojí se podnikatelé

Podnikatelé, kteří žijí z turistického ruchu, kvůli dlouhé opravě obavu z odlivu návštěvníků především z Polska.

Na druhé straně by ale mohli vydělat na stravování a ubytování zaměstnanců stavby.

„Silnici je potřeba opravit, ale uzavírky nám úbytek návštěvníků asi způsobí. V létě k nám totiž míří řada turistů z Polska, zájem mají především o bike park. Ti, kteří to tu znají, budou jezdit přes Přemyslov, další ale mohou odradit dlouhé objížďky," konstatoval ředitel areálu K3 Sport v Koutech nad Desnou Petr Marek.

„Ve spoluprácí se Sdružením cestovního ruchu určitě připravíme informační materiály, kde by se lidé měli dozvědět, že silnice je v zimě v provozu a lidé se sem dostanou," dodal Petr Marek.

Exkurze do přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé Stráně omezené nebudou.

Úsek, po kterém autobusy přepravují turisty do elektrárenského areálu, práce nezasáhnou.

Zaměří se na hosty z Čech a Ostravska

Z omezení dopravy mají obavy také zástupci šumperského Skiklubu, který na Červenohorském sedle provozuje sjezdovky.

Na areál bez umělého zasněžování už loni těžce dopadla mizerná zima, kdy se lyžovalo pár dní.

V příští sezoně by se pro změnu na malém počtu návštěvníků mohla podepsat podzimní uzavírka, tak jako před několika lety, kdy se opravovala jesenická strana horské silnice.

„To jsme tehdy pocítili. Lidé někdy zachytili informaci, že je silnice zavřená, a pak už si nezjistili, že se na Sedlo dá v zimě normálně jet," řekl jednatel šumperského Skiklubu Tomáš Klíma.

Ředitel horského hotelu Červenohorské sedlo Tomáš Sedláček se snaží situaci vidět optimisticky.

„Je pravda, že silnice je v hrozném stavu, a je dobře, že konečně na opravu dojde. Bude to pro nás hodně těžké, ale snažíme se vymyslet, jak si hosty udržíme, když z jedné strany k hotelu nepovede cesta. Zaměříme se především na návštěvníky ze středních Čech a Ostravska, kteří se k nám z Jesenicka dostanou bez problémů," vysvětlil Tomáš Sedláček.

Tržby z ubytování dělníků

Podle starosty Loučné nad Desnou Jaroslava Sembdnera místní obyvatelé plánovanou opravu cesty vítají.

„Lidé z Loučné spíš míří směrem na Šumperk než na Jeseník, takže je zavřená silnice nijak neomezí. A navíc zdejší podnikatelé si slibují tržby, lidí bude na stavbě určitě pracovat hodně a někde také musejí jíst a spát," řekl Jaroslav Sembdner.

Rekonstrukce silnici zkomplikuje situaci také mnoha firmám z Jesenicka, ať už se jedná o dopravu zboží a materiálu, nebo zásobování.

„Určitě je to nepříjemné a dotkne se nás to. Jednou už ale tady taková uzavírka byla při opravě severní strany Sedla a taky jsme to zvládli. My používáme menší auta, takže můžeme jezdit přes Ramzovou. Horší je to s dodavateli, kteří navážejí zboží kamiony. Ti musejí uzavírku objíždět až přes Bruntál," sdělil Zdeněk Fňukal, ředitel firmy Viden plus, která má v Jeseníku velkoobchod s potravinami, drogerií a gastrozařízením včetně logistického centra.