VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf olomoucké záchranky Mareš: Lidé se bojí pomoci i při banalitách

Olomouc /ROZHOVOR/ - Červená bunda přehozená přes židli v kanceláři ředitele Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje není jen dekorace. Jednou týdně ji Ivo Mareš obléká a objíždí s posádkou sanitky pacienty. Objevit se na místě musí do dvaceti minut. 

21.2.2015 10
SDÍLEJ:

Ivo Mareš, ředitel Záchranné služby Ol.omouckého krajeFoto: DENÍK/Ondřej Zuntych

„Většinou je to ale mnohem dřív. Limit platí jen pro hodně odlehlá místa," říká ředitel.

Z případů, u kterých jste v posledních týdnech zasahovali, jsou to třeba umrzlý člověk v parku v Olomouci, pomoc na dálnici nebo zásahy na jesenických svazích. Jaká část výjezdů je ovlivněna ročním obdobím?
Skladba výjezdů, u kterých zasahujeme během roku, je velice různorodá. Jsou to koronární příhody, tedy vše, co souvisí se srdíčkem: infarkty, vysoký tlak, cévní mozkové příhody či neurologické diagnózy. Celý rok řešíme dopravní úrazy nebo taky mimořádné události ve velkých podnicích. To je asi devadesát procent. Zásahy spojené s počasím jsou ten zbytek. Úrazy související s koupáním, s namrzlými chodníky a podobně.

Ideální je, když někdo kromě přivolání „rychlé" sám před jejím příjezdem pacientovi pomůže. Jak na tom podle vás s první pomocí jsme?
Myslím, že lidé už mnohdy vědí, jak první pomoc poskytnout. Povědomí týkající se této činnosti se v poslední době zlepšuje nejen u lidí starších a zkušených, ale i u mladších. Navíc sami se snažíme lidem volajícím na tísňovou linku, obzvláště v závažných případech, pomáhat radou a metodickým vedením do příjezdu naší posádky na místo. Naši operátoři jsou vyškoleni mimo jiné právě v činnosti poskytování telefonicky asistované první pomoci. Člověk přitom může být postižen banalitou, třeba zapadlým jazykem, a když mu není včas poskytnuta první pomoc, může to mít katastrofické důsledky. Poskytnout ji u zmíněného případu je přitom strašně jednoduché. Vědomosti lidé mají, ale zároveň se bojí. Mají strach z infekčních chorob, jako je žloutenka, nebo taky z toho, že postiženého nějakým způsobem poškodí.

Jak obavy přemoci?
Stálým opakováním, rutinou. Člověk to musí překonat a v tíživý okamžik druhému pomoci. Snažíme se o velkou osvětu, a to i na vyžádání. Děláme proto kurzy první pomoci, školíme například zaměstnance krajského úřadu, učitele, zaměstnance výrobních i nevýrobních podniků. Branná povinnost se vrátila do osnov základních škol od září 2013. To je jedna z věcí, která by mohla taky pomoct. První pomoc je také v osnovách několika olomouckých fakult.

Z Jeseníku do Olomouce za 20 minut

Ať si zavolám záchranku do Senice na Hané nebo do Hrubého Jeseníku, za jak dlouho přijede?
Podle zákona do dvaceti minut. V Olomouckém kraji všechny hovory padají na zdravotnické operační středisko do Olomouce. Operátoři mají přehled o pohybu jednotlivých výjezdových skupin a vysílají tu nejbližší. V minulosti bylo pět okresních záchranek a stejný počet dispečinků.

Nebýval limit pro dojezd kratší?
Ano, bylo to patnáct minut. Zdá se tedy, že se příjezd sanitky prodloužil o pět minut. Ale ve skutečnosti to tak není. Vždy jsme se snažili přijet k pacientovi co nejdříve. Zvýšení dojezdového času se udělalo proto, aby byly časově pokryty i méně dostupné a řidčeji obydlené lokality. Třeba když vyjíždíme do odlehlých lokalit Jeseníku nebo do vojenského prostoru Libavá. Ve velkých aglomeracích jsou naše dojezdové časy do deseti minut. Jen dodám, že v Evropě je to v některých zemích i půlhodina.

A vrtulník přeletí kraj za jak dlouho? Řekněme z Jeseníku do Olomouce.
Když je dobré počasí, tak za dvacet minut.

Operační středisko záchranné služby v Olomouci

Operační středisko záchranné služby v Olomouci. Autor: DENÍK/Ondřej Zuntych

Telefonická asistovaná resuscitace

Když mluvím s operátorem ve zdravotnickém operačním středisku, je to tak, že bych neměl zavěsit první?
Operátoři se snaží volajícího zcela vytěžit. Zjišťují, o jaký druh poranění jde, lokalitu. Případně poradí, jak postupovat při poskytování první pomoci. Může to dojít až k telefonické asistované resuscitaci, tedy oživování.

V této souvislosti někdy zazní názor, zda to nezdržuje výjezd sanitky…
V žádném případě. Když operátor provádí neodkladné pokyny, ve stejný čas druhý operátor vysílá vozidlo do terénu.

Jak jste na tom s neopodstatněnými výjezdy?
Stává se, že člověk potřebuje jen poradit a nevyjíždíme. Pak jsou samozřejmě lidé, kteří volají zbytečně. Většinou jsou to mladiství. Zatelefonují a pak někde schovaní za keřem pozorují, jestli sanitka opravdu přijela… Existuje také skupina lidí, kteří chtějí být hospitalizováni a záchranku zneužívají. Přijedeme a člověk už stojí nastoupený se sbalenými taškami…

Nejraději mám alergické reakce

Co byste nazval zajímavým případem?
Nejraději mám alergické reakce. Přijedeme k téměř umírajícímu pacientovi, podáme mu léky a za pár minut je zcela v pořádku. Ani nepotřebuje odvoz do zdravotnického zařízení. Z mého pohledu jsou to nejhezčí případy. Takových stavů je ale málo.

Dřív se prý učilo dávat při otravě alkoholem záchranářům vzorek obsahu žaludku opilého člověka. To už se nedělá. Je podobných změn hodně?
Kdysi dávno se mohla třeba u zmíněného opilého člověka zavádět žaludeční sonda. To už neprovádíme. Dojezdové časy jsou tak krátké, že už se to v terénu nevyplatí. Děláme jen základní úkony. Pacienta zavezeme do zdravotnického zařízení a výkony už se odehrávají tam. Jenom by nám to prodlužovalo výjezdový čas.

Sanitka Záchranné služby Olomouckého kraje

Sanitka Záchranné služby Olomouckého kraje. Autor: DENÍK/Ondřej Zuntych

160 výjezdů denně

Kolikrát za den v kraji vyrážíte?
Počet výjezdů za loňský rok je sedmačtyřicet tisíc. V praxi to vychází na sto až sto šedesát výjezdů denně.

Počet posádek bez lékaře narostl na více než polovinu. Čím to?
Jedním z důvodů může být celospolečenský vývoj, který se nevyhnul ani zdravotnictví včetně poskytování přednemocniční péče. V našem oboru lze nalézt jistě celou řadu důvodů. Primární je nedostatek kvalifikovaných lékařů. Určitou překážkou může být i neochota lékařů pracovat v terénu, bez komfortu zázemí, které poskytuje nemocnice či jiné zdravotnické zařízení.
Pokud se na tuto problematiku podíváme z opačného pólu, musíme konstatovat, že se zcela změnil systém práce a vzdělávání nelékařských pracovníků. Ti absolvují vzdělání, ve většině případů dnes již vysokoškolské, které je předurčuje k práci v terénu, ve ztížených podmínkách. Významně narostly jejich kompetence. Nemalý význam hraje i pokrok na poli přístrojového vybavení a techniky obecně. Z uvedeného lze dovodit, že tato problematika má mnoho proměnných a nelze ji zodpovědět zcela jednoduše.

Modernější a rychlejší sanitky

Spolu s Olomouckým krajem jste chystali nákup nové flotily sanitek, jde o dvacet vozů. Už s nimi jezdíte?
Nová vozidla by se u nás měla objevit na konci listopadu. Olomoucký kraj pravidelně nakupuje kolem tří sanitek ročně. Větší množství jsme jich pořídili jen v roce 2006 a teď. Budou v nich nejmodernější zdravotnické přístroje. Zase se o něco posune propojení výjezdových skupin se zdravotnickým operačním střediskem. K pacientovi tak přijedeme o nějakou tu sekundu rychleji.

Co vy, také se s nimi jako ředitel svezete?
Jako řadový lékař sloužím jednou týdně. Práce mě baví, je to pro mne velké zpestření. Jednou z mých činností je i kontrolní činnost, takže pokud je to potřeba, odsloužím i směnu mimo Olomouc.

Odpočinout si chodím na tenis

Co děláte jinak? Jak vypadá váš den?
Organizovat chod záchranné služby pro celý kraj znamená starat se o zajištění výjezdové činnosti, o provoz administrativy, tedy odborných úseků jak ekonomických, tak provozně-technických. Dále zajišťuji financování… To vše spolu s Olomouckým krajem jakožto zřizovatelem. Odpočinout si chodím na tenis.

Když mluvíme o kraji. Vy jste v Olomouci letitým zastupitelem za ODS, kraj spravuje ČSSD…
V souvislosti se zdravotnickou záchrannou službou by to vůbec znát být nemělo a myslím, že spolupráce je výborná. Každý rok obhajujeme rozpočet, máme jasně stanovené parametry a do toho se politická příslušnost nepromítá.

Autor: Ondřej Zuntych

21.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Moulis
10

Na Sigmě se podepisovaly smlouvy. Čtyři hráči prodloužili kontrakt

Opilá řidička převrátila Peugeot 407 na střechu
4

Opilá řidička bourala dva dny po sobě. Pokaždé byla úplně namol

Tunelem pod Sedlem měly už deset let jezdit auta. Zbyl z něj pouhý sen

VIZUALIZACE / VIDEO / Z Olomouce do Jeseníku za něco málo přes hodinu, bez popojíždění za kamiony, v zimních měsících bez sněhu a závějí. Tak mělo už deset let vypadat cestování mezi jižní a severní částí Jeseníků.

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Hlasujte pro svou nejoblíbenější restauraci, hospodu, bar, pizzerii nebo bistro na střední Moravě.

Kabelkový veletrh bude poprvé na třech místech!

Jeden termín a tři města, kde se bude pomáhat prostřednictvím největší charitativní akce Deníku: Kabelkového veletrhu.

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení