Místní obyvatelé původně žádali, aby ve Schweitzerově ulici vznikly tři, a ani ve stávajícím řešení nevidí mnoho kladů. Přechody spojí nový chodník.

„Je to trošku nelogické. Pochybuju, že lidé budou přechody používat, protože jsou od zastávky daleko. V zásadě je třeba zvolit nejkratší cestu pro přejití, což v tomto případě neplatí. Navíc chybí přechod na Voskovcovu ulici, takže lidé sice přejdou po zebře, ale pokud chtějí dál, musejí stejně přes nechráněné místo,“ vylíčila paní Veronika, která čekala na autobus na místní zastávce U Kapličky.

Nové přechody se stavějí několik desítek metrů od této zastávky, která je mezi nimi. Podle předsedy Komise městské části (KMČ) Povel je toto řešení pouze částečně uspokojivé.

„Bojovali jsme za tři přechody, abychom zlepšili pohyb lidí, ale bohužel to tak nedopadlo a šlo se úspornější cestou. Dva jsou lepší než nic, ale nemyslím si, že to situaci úplně řeší,“ naznačil Jan Jančík, předseda KMČ Povel.

Nové ostrůvky a chodník

Nyní se pracuje na ostrůvcích, které dělí komunikaci na půlky. Společně se stavbou přechodů vznikne vedle silnice nový chodník, který na jedné straně chyběl.

„Vše by mělo být hotové do 30. dubna a realizační náklady jsou dva miliony tři sta sedmdesát tisíc korun,“ uvedla Pavlína Hanzlíková z oddělení realizace staveb při odboru investic olomouckého magistrátu.

S výstavbou přechodů na frekventované silnici to však ještě před několika měsíci vypadalo zle.

Město nemělo vyřešené majetkoprávní vztahy s majitelkou pozemku přilehlého k silnici na straně, kde stojí Billa. Původně s ní jednalo o výstavbě cyklostezky, která má místem vést, a poté chtělo řešit výstavbu chodníku a přechodů.

„Největší podíl viny na tom má podle nás magistrát. Nejprve začal řešit cyklostezku a zapomněl na přechod a chodníky. Prakticky uzavřel smlouvu o odkoupení pozemku na cyklostezku, jenže pak změnil pořadí a teď má jako prioritu chodníky. Úředníci by se měli hlavně domluvit mezi sebou,“ uvedl právní zástupce vlastnice pozemku Pavel Srovnal loni v létě s tím, že by se jejich strana výstavbě přechodu nebránila, ale nejdřív se měly řešit právě tyto záležitosti a až pak cyklostezka.

Nakonec se tak stalo, práce na přechodech a chodníku po zimní přestávce pokračují. „Smlouva s majitelkou pozemku je podepsána a již v říjnu bylo vydáno stavební povolení na tuto akci,“ poznamenala Hanzlíková.

Cyklostezka stále nemá povolení

Vedle cesty pro pěší se má stavět také další část páteřní cyklostezky, takzvané Moravské, která protne krajské město napříč od jezera Poděbrady do Nemilan.

Na Povlu povede od Velkomoravské ulice podél Schweitzerovy přes Slavonínskou až k ulici Požárníků. Zde však majetkoprávní záležitosti dořešené nejsou.

Zzahájení stavby brzdí jednání mezi městem a krajem, kterému patří silnice ve Slavonínské ulici.

„Prozatím nemohlo být vydáno stavební povolení, protože nejsou dořešené majetkoprávní vztahy s krajem,“ doplnila Hana Zubalíková z oddělení přípravy staveb na odboru investic olomouckého magistrátu.