O výrobu ložisek do elektromotorů se postarají zaměstnanci podniku Koyo Bearings na okraji Olomouce.

Elektrické auto se dostane na trh koncem roku.

Na posílení nového automobilového trendu ale musí Česká republika ještě přitlačit.

Model elektromobilu automobilky Jaguar Land Rover ponese název I-Pace. Jeho finální verze už se objevila na světových veletrzích.

Pod kapotou budou dva elektromotory, každý pro jednu nápravu. Pohon bude na všechna čtyři kola.

ČTĚTE TAKÉ: Dělníka na Olomoucku zasypala zemina, letěl pro něj vrtulník

Ostrá výroba začne na podzim

Společnost Koyo Bearings Česká republika dodá do každého vozu šest jehličkových ložisek a dva vymezovací kroužky.

„Jsme jediný dodavatel pro tento typ ložisek a auto tedy bude mít český podíl výroby zde přímo z Olomouce," řekl generální ředitel závodu Petr Novák.

Zákazník už dostal první prototypy, zkoušky dopadly dobře.

Ostrá výroba by mohla přijít zhruba na podzim, ke sklonku roku a začátkem příštího by se měl I-Pace začít prodávat.

V nastupujícím odvětví elektromobilů je nová spolupráce pro Koyo první vlaštovkou.

Další poptávky už ovšem přicházejí, žádný výrobce aut si nechce nechat rozvíjející se oblast utéct.

ČTĚTE TAKÉ: V Olomouci se "zjevil" památník Petra Bezruče. Skrýval jej keř

Vznikne síť dobíjecích stanic?

Automobilový průmysl ve světě i u nás tak nabírá směr k elektromobilitě, digitalizaci a autonomním vozidlům, tedy autům bez řidiče.

„Každá velká automobilka již nabízí ve svém portfoliu elektromobil a pokud ne, oznámila termín jeho uvedení do provozu. Troufám si říct, že je to budoucnost," předvídal Petr Novák.

Zmínil únorové jednání o budoucnosti českého automobilového průmyslu v Mladé Boleslavi, které pořádalo Sdružení automobilového průmyslu. Účastnil se ho i předseda vlády s některými ministry. Výstupem je mimo jiné dohoda na vytvoření pracovní skupiny zaměřené na rozvoj elektromobility.

„Příkladem je závazek na vytvoření potřebné infrastruktury dobíjecích stanic, kdy se ministerstvo dopravy zavázalo investovat do ní do roku 2020 miliardu korun a resort životního prostředí slíbil vybudovat pobídkový systém na nákup elektromobilů," připomněl Novák, který je ve Sdružení automobilového průmyslu členem představenstva.

ČTĚTE TAKÉ: Opilý šofér v Chomoutově vrazil do domu. Nadýchal 2,5 promile 

ČR je hodně pozadu

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v Mladé Boleslavi prohlásil, že vláda se musí zaměřit na komunikační sítě, takzvaná chytrá města a dálnice a právě podporu elektromobility.

„Budeme také potřebovat dostatek elektrické energie. Samozřejmě se musíme soustředit i na kybernetickou bezpečnost, protože v okamžiku, kdy tu bude proudit ohromné množství dat, je důležité, abychom dokázali zajistit ochranu soukromí a bezpečí všech účastníků," sdělil Sobotka.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) prozradil, že chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením. Okruh provozovaný státem by mohl vzniknout do pěti let.

Zásadní roli hraje ve vývoji Evropská unie, která tlačí na omezování oxidu uhličitého, skleníkového plynu. K tomu se přidávají další opatření.

„Některá evropská města vyžadují takzvanou emisní známku povolující vjezd do centra a tento trend bude pokračovat," upozornil ředitel Koyo Bearings.

ČTĚTE TAKÉ: Miss středních škol: Chtěla jsem také stát na pódiu, tak jsem se přihlásila 

Jakým směrem se může vývoj ubírat, ukazuje případ Norska. Skandinávská země nabízí širokou škálu pobídek a benefitů.

„Týkají se třeba nákupu elektromobilů, úlev ze silniční daně nebo DPH, která se neplatí vůbec, volného parkování, mýtného a mnoha dalších výhod," vyjmenoval Novák. Registrovaných aut s elektrickým a hybridním pohonem je dle něj v Norsku až 40 procent.

V EU je průměr elektromobilů u nových prodejů těsně přes jedno procento.

„ČR je v tomto směru velice pozadu a bude hodně záležet, jak se podaří připravit infrastrukturu a celý systém podpory elektromobilů, který je daleko za ostatními vyspělými zeměmi unie," doplnil Petr Novák.

ČTĚTE TAKÉ: Nákup nových tramvají pro Olomouc se odkládá