VYBERTE SI REGION

Přestavba třídy 1. máje začne na jaře. Podobu ještě dohadují, hraje se o chodce

Olomouc – Pokud by letos nezačala oprava tramvajové trati vedoucí po olomoucké třídě 1. máje, mohl by přijít zákaz provozu. Přípravy už jsou proto rozběhnuté a investice roku za více než 115 milionů korun může na jaře začít.

12.1.2016 8
SDÍLEJ:

Jak bude vypadat? Konečná podoba opravené třídy 1. máje prý ještě není rozhodnuta. Takto vypadá návrh opozičního hnutí ProOlomoucFoto: ProOlomouc

Architekti z opozice ale ještě zkoušejí dosáhnout změn, které by ulici v centru v nové podobě více přiblížily chodcům.

Některými úseky od náměstí Republiky po Hotel Palác dnes jezdí tramvaje sníženou rychlostí, opotřebovaná trať po letech užívání místy jinou než pomalou jízdu neumožňuje. S rekonstrukcí není na co čekat.

„Drážní úřad nám sdělil, že stav kolejiště je třeba řešit. Třídě 1. máje se budeme věnovat letos," řekl investiční a majetkoprávní náměstek primátora Filip Žáček (ČSSD).

8. května příští rok
Náklady na letošní rekonstrukci třídy 1. máje včetně tramvajové trati mezi náměstím Republiky a hotelem Palác jsou vypočtené na 115 milionů korun bez daně.

„Předpokládá se 45 až 50 milionů korun z dotací ze Švýcarských fondů," řekl náměstek primátora Filip Žáček.

Příští rok je v plánu oprava ulice úseku od obchodního domu Koruna k náměstí Hrdinů.

„Projekt na ulici 8. května je hotový, nicméně i v tomto případě chci na radě otevřít diskuzi, jestli by stálo za to bavit se o úpravách detailů. Máme určitý časový prostor," uvedl náměstek Žáček.

Rekonstrukce včetně tramvajové trati má stát 95 milionů korun bez daně, radnice na ni chce využít evropské fondy.

Drážní úřad v současnosti provoz na třídě 1. máje toleruje, žádá ale nápravu.

„Stavební dozor tam v minulém roce vykonal dohled a největší závady má dopravní podnik odstranit tuším do května. Špatné úseky by měly být opraveny bez ohledu na stavbu," potvrdil ředitel územního odboru Olomouc Drážního úřadu Jiří Just.

Ulici rozkopou na etapy

Podle Filipa Žáčka by měla stavba zahrnující i výměnu kolejí začít na přelomu dubna a května.

Objížďky povedou souběžnými ulicemi.

„Akce významně zasáhne do provozu města. Nechceme ale paralyzovat život v lokalitě. Rekonstrukce bude proto probíhat ve třech etapách, aby nedošlo k tomu, že se rozkope celá ulice a zhavaruje dopravní obsluha," dodal náměstek.

Částečně bude nezbytné projíždět i stavbou.

Práce mají skončit v listopadu.

Opozice: Zhorší prostor pro chodce 

O tom, jak bude třída 1. máje ve finále vypadat, se ale pořád vede debata.

„Na zastupitelstvu loni v září jsme upozornili na to, že připravený projekt oprav třídy 1. máje je velmi nekvalitní a ještě zhorší už tak nepříjemný prostor pro chodce. Předchozí vedení města námitky odborné a laické veřejnosti několik let zcela ignorovalo," uvedl člen zastupitelského hnutí ProOlomouc Petr Daněk.

Na stejném zasedání byl jmenován nový náměstkem Filip Žáček, který následně inicioval možné změny v projektu.

„Koncepce pěší zóny, tedy ulice v jedné úrovni, byla z časových důvodů zamítnuta. Změny v projektu by se pravděpodobně nestihly projednat. Navrhli jsme tedy několik dílčích změn, které alespoň částečně situaci zlepší," podotkl Petr Daněk.

Zmizet by z projektu měl například zásobovací záliv u Hospody U Musea známé jako Ponorka.

„Trvale by zúžil průchozí prostor chodníku na necelý metr s tím, že by se do zálivku stejně nevlezl nákladní automobil, aniž by umožnil průjezd tramvaje. Mezi nejvýznamnější změny ale prozatím patří rozšíření chodníku před rybárnou, kde bude možné provozování zahrádky," zmínil člen ProOlomouc.

Pěší zóna to nebude

Tento měsíc se má případnými úpravami zabývat i rada města.

„Něco by se možná změnit dalo, diskuzi s odbornou veřejností vedeme. Můžeme se ale bavit jen o změnách stavby před dokončením, musí je tedy akceptovat příslušné úřady," nastínil Filip Žáček.

Zásahy do dopravní tepny budou na desítky let a proto chce mít řešení co nejefektivnější.

„Diskutované změny vedou ke zkvalitnění, aby byla ulice příjemná pro MHD, individuální dopravu a chodce, není to nicméně pěší zóna," doplnil primátorův náměstek.

Nové má být i uchycení trolejového vedení, které se z domů přesune na sloupy.

Autoři proměny v soutěži neuspěli

Na osu od polikliniky SPEA po Hotel Palác vypsalo město koncem 90. let architektonickou soutěž. Vyhrál ji tým Petra Malého a Otto Schneidera.

Jejich návrhem se poté řídila rekonstrukce ulic Pekařská a Denisova.

„Současný projekt se ale nakonec prováděl podle autorů, kteří skončili na jednom z posledních míst," poznamenal Petr Daněk.

Soutěž měla ukázat, jak může uliční prostor v celém úseku vypadat.

„Při posouzení jednotlivých návrhů bylo naše řešení vybráno jako vítězné se zvláštním důrazem na kvalitu zpracování prostoru náměstí Republiky. Koncepce řešení byla ale ve výsledku v podstatě jen možným vodítkem při jednotlivých realizačních krocích," řekl Petr Malý.

Autor: Ondřej Zuntych

ANKETA

Jakou byste chtěli proměnu ulice 1.máje?

Předláždit, ale ponechat zvýšené obrubníky a oddělené chodníky

4 %

Ponechat stávající provoz, ale zkultivovat prostor pro pěší, bez obrubníků

15 %

Proměnit ulici v zónu pro chodce, posezení a cyklisty, s omezeným vjezdem aut

81 %

Hlasovalo: 1307     Anketa byla ukončena

Místo události:
12.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Loučení s tratí kolem Desné: končí barevné motoráky i soukromník

Jeseníky – Největší změna za devatenáctiletou historii čeká v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestane provozovat soukromá firma, nahradí ji České dráhy.

Kapři jsou letos větší a nezdraží

Tovačov, Uničov – Bez smaženého kapra a bramborového salátu si štědrovečerní tabuli dokáže představit málokdo. Letos se vyznavači tradice nemusejí obávat zdražení – šupináče pořídí za zhruba stejnou cenu jako loni. Potvrzují to největší regionální chovatelé ryb v Tovačově i Uničově-Nové Dědině.

Zákaz kamionů v centru Olomouce začne platit za pár dní. Teď osadí značky

Olomouc - Ještě do letošních Vánoc vyženou nové značky těžké náklaďáky z širšího centra Olomouce. Radnici se podařilo pod dlouhém snažení reálně zakázat vjezd vozů nad 6 tun do historického středu města a jeho blízkého okolí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies