VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přestavba Moravy v centru Olomouce už má termín. Jeden most asi zboří naráz

Olomouc – Přibližně na miliardu korun přijde další část ochrany Olomouce proti velké vodě. Potřebná dokumentace k etapě II. B má být hotová na jaře, stavět by se pak mohlo začít na podzim.

11.11.2015 1
SDÍLEJ:

Takzvaná berma, která vznikne na nábřeží mezi mostem na Komenského ulici a mostem na Masarykově třídě. Zdroj vizualizace - Povodí MoravyFoto: Zdroj: Povodí Moravy

Hlavním cílem je rozšíření koryta řeky Moravy a úprava hrází.

Vzniknou i bermy označované také někdy jako náplavky a změnou bude i nová podoba mostů.

Podle harmonogramu státního podniku Povodí Moravy se má začít v listopadu 2016.

„U II. B etapy je aktuálně zpracovávána projektová dokumentace pro provádění stavby, která by měla být dokončena v březnu příštího roku. Veškerá povolení související se stavbou již byla vydána," uvedla mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková.

Termín začátku lze však podle ní těžko odhadnout, protože administrativa spojená s dotacemi a výběrem zhotovitele stavby je složitá.

„Již nyní lze předpokládat, že intenzivní stavební činnost bude zahájena v jarních měsících roku 2017 v závislosti na klimatických podmínkách," doplnila mluvčí.

Řeka Morava na jihu Olomouce po protipovodňových opatřeních

Řeka Morava na jihu Olomouce po protipovodňových opatřeních. Autor: DENÍK/Jiří Kopáč

Hotovo za pět let

Celková částka se má pohybovat kolem miliardy korun.

„Jsou to investice přímo spojené s protipovodňovou ochranou i ty vyvolané. Nakonec jsme se domluvili, že ministerstvo zemědělství by mělo platit 85 procent," řekl náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

O zbytek se podělí město a Olomoucký kraj.

Schválený finální návrh nového mostu na Masarykově třídě v Olomouci

Takto má vypadat nový most na Masarykově třídě, pro svůj tvar přezdívaný Rejnok. Zdroj: MmOl

Olomouc dá například padesát milionů na nový most na Masarykově třídě.

Most označovaný pro svůj tvar jako rejnok, by měli dělníci budovat po polovinách.

„Tramvajová doprava a autobusy by tam podle mých informací měly zůstat. Druhý most v Komenského ulici se asi bude muset stavět najednou. Teď jde o to práce synchronizovat. Zpracováváme dopravní studii, měla by být do konce měsíce. Potom s ní začneme seznamovat veřejnost," uvedl náměstek Jakubec.

Stavba by mohla skončit v roce 2019 nebo 2020, už ale běží přípravy III. etapy.

Hráz chránící Hejčín

Třetí etapa zhruba za pět let nejvíc zasáhne městské části Lazce a Černovír. V ideálním případě by mohla navázat v letech 2020 až 2021.

Nový most přes Moravu v Olomouci a obtokový kanál u plynárny.Její součástí je i hráz na pravém břehu chránící Řepčín a Hejčín.

Centrum města by tak už povodně ohrozit neměly.

„Ohledně třetí etapy chceme aktualizovat investiční záměr. Povodí Moravy jde nejlevnější cestou, aby to zasáhlo co nejméně pozemků. Souhlasím ale s Unií pro řeku Moravu, že podoba není optimální, protože příliš nezapojuje řeku do života města," doplnil Aleš Jakubec. Budoucí podobu břehů Moravy chce radnice řešit také s Olomoučany.

Mluvčí Povodí Moravy připomněla, že zásadní bude zejména zajištění rozsáhlých výkupů pozemků, kterých se třetí etapa dotkne.

Olomouc už má za sebou etapu číslo I. dokončenou v roce 2007, kdy vznikl obtokový kanál poblíž teplárny.

Etapa II. A přinesla navýšení kapacity koryta a další úpravy na úseku od soutoku Mlýnského potoka s Moravou až k železničnímu mostu trati Nezamyslice – Olomouc. Hotovo bylo v 2013.

V budoucnu se počítá ještě s protipovodňovými stavbami v jižní části města, tedy IV. etapou, a samostatnou částí je ochrana Chomoutova.

Autor: Ondřej Zuntych

11.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Míč, který v Lesním baru po svém řádění zanechali vandalové
3

Lesní bar napadli vandalové, odhalit je může míč

Zloděj přepadl hernu v Olomouci
AKTUALIZOVÁNO
1

Lupič přepadl hernu v Olomouci. Nepoznáte ho na videu?

Muž zemřel při těžbě dřeva na Jívové

Při těžbě dřeva v Jívové na Olomoucku zemřel ve čtvrtek dopoledne dvaačtyřicetiletý muž.

Arriva bude jezdit z Olomouce do Nitry každý den

Od soboty 1. dubna začnou jezdit vlaky Arrivy na trase Praha – Olomouc – Uherský Brod – Trenčín – Nitra každý den.

AKTUALIZOVÁNO

Hrad Bouzov zůstává státu, Německý řád s odvoláním neuspěl

Hrad Bouzov zůstává majetkem státu. Krajský soud v Olomouci ve čtvrtek nevyhověl odvolání Německého řádu. Ten se obrátil na odvolací soud, protože se nesmířil se zamítnutím žaloby na Národní památkový ústav olomouckým okresním soudem.

Vážná nehoda na tahu Olomouc - Přerov, čtyři zranění

Vážné nehoda se stala ve středu odpoledne na hlavním tahu mezi Olomoucí a Přerovem.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies