VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předsevzetí radnice? Tramvajová trať do Slavonína nebude

Olomouc – Povolební sliby se olomoucké radnici plnit daří. Přesto si před sebe postavila i několik věcí, které se jí v příštích dvou letech budou odškrtávat obtížněji. Například tramvajové trati až do Slavonína se Olomoučané nedočkají, se znečištěným ovzduším se také bojuje obtížně.

29.11.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petra Pášová

Tramvaje jsou páteří olomoucké hromadné dopravy. Olomouc proto posledních několik let pracuje na protažení trati na sídliště na Nových Sadech.

První etapu má za sebou, druhou ke Schweitzerově ulici nyní připravuje.

Třetí, která by končila ve Slavoníně, ale nestihne.

„Určitě to nebude v tomto volebním období, spíše v příštím. U druhé etapy pořád doufáme, že ji zvládneme, určitě alespoň spustit. Nicméně nám situaci komplikují výběrová řízení," řekl náměstek primátora pro územní rozvoj Aleš Jakubec (TOP 09).

Dodal, že problémy jsou i s výkupem pozemků.

Kritické body programu koalice- Prodloužíme tramvajovou trať na Nové Sady a do Slavonína
- Přijmeme opatření ke snížení znečištění ovzduší
- Podpoříme a budeme iniciovat koncepční a urbanisticky hodnotné změny územního plánu s důrazem na potřeby města

Smogová situace několikrát za rok

Náročný může být i závazek snížit znečištění ovzduší. Ve městě je několikrát do roka vyhlašována smogová situace.

„Za hlavní zdroj znečištění je považována automobilová doprava, průmyslová výroba a lokální topeniště. Je potřeba snížit dopravní zátěž a zároveň podporovat opatření vedoucí k čištění ovzduší," sdělila Barbora Hertlová z Hnutí DUHA Olomouc.

Město má horší pozici v tom, že do velké míry jde v souvislosti s ovzduším o práci státu.

„U lokálních topenišť nezbývá než osvěta a kontroly, čím lidé topí. Dálkový přenos, třeba z Ostravska, neovlivníme a u dopravy připravujeme omezení tranzitu nad dvanáct tun a nad šest tun do centra města. Je otázka, do jaké míry nám to může pomoci," uvažoval náměstek Jakubec.

Ulevit má i lednové vyjmutí obchvatu ze zpoplatněných ú­seků.

Zmenšování zeleně ve prospěch developerů

Olomouc chce také příští rok pořídit elektrobus. Následně počítá s rozšiřováním jejich flotily.

Podmínkou ale je spolehlivé dobíjení nebo větší dojezd vozidel.

„Nyní se pohybujeme někde kolem 110 až 180 kilometrů. Potřeba je ale většinou více," zmínil Aleš Jakubec.

Ekologové navrhují dokončit síť navazujících cyklostezek, doporučují také zaměřit se na ochranu stromů a keřů, které přispívají k odstraňování prachových částic z ovzduší.

„Bohužel zatím v Olomouci pozorujeme spíše opačný trend, tedy zmenšování ploch zeleně právě ve prospěch soukromých developerských projektů," uvedla Hertlová.

Jak se radnici daří plnit svůj program?
Takto to v poločase hodnotí vedení města
 
(prezentace na webu magistrátu)

Opozice: Chybějí debaty k rozvoji města

K podobnému tématu často míří i kritika opozice, které se nelíbí práce s veřejným prostorem a plánování různých území.

„Koncepční a urbanisticky hodnotné změny se nepřipravují. Pokračuje nepromyšlený a spekulativní rozvoj jako je zastavování příměstské zeleně a zemědělské půdy," podotkl k plnění programového prohlášení zastupitel Tomáš Pejpek (ProOlomouc).

Chybějí mu debaty k rozvíjení města.

„Slyšeli jsme o veřejné diskuzi o tíživé dopravní situaci v severní části města či o plánu přerušit přirozené spojení mezi Chválkovicemi a Svatým Kopečkem? Radnice nekomunikuje s veřejností ani o akcích s velkým dopadem jako jsou Šantovka Tower nebo nová podoba hlavních tříd v centru," řekl Pejpek.

Autobusák u tržnice? Doba ještě nedospěla

Vedení města se nicméně snaží jít nenásilnou cestou.

„Rezervy jsou vždy, ale musíme dělat věci, které jsou prosaditelné bez zestátňování. Pracujeme na různých územních studiích, dělají se regulační plány, které jsou zejména zaměřeny na statickou dopravu na sídlištích," vyjmenoval Aleš Jakubec.

Představil i připravované proměny Palachova a Kollárova náměstí nebo náměstí Republiky a okolí.

Vylepšit zamýšlí město i vzhled zeleninové tržnice.

„Vedlejší autobusové nádraží je však podmíněno architektonickou soutěží, nemyslím, že k jeho vyřešení doba dospěla," dodal.

Autor: Ondřej Zuntych

29.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Počasí se zlomí o víkendu, První máj má být slunečný

Radost hráčů Zlína, zleva Diego Živulič a Zoran Gajič. Ilustrační foto
1

Finále Mol Cupu Zlín vs. Opava se odehraje v Olomouci!

První máj u orloje: ekojarmark, koncerty, hry

Velký a zábavný Ekojarmark s tradičními koncerty u radnice ukončí v pondělí již 27. ročník festivalu Ekologické dny Olomouc.

AUTOMIX.CZ

Jak snížit spotřebu auta? Není to složité, těmto mýtům ale nevěřte

Spotřeba je dlouhodobě jednou z nejsledovanějších vlastností automobilů. Řidiči jí dokonce často podřizují svůj jízdní styl, volbu pneumatik, ale i výběr vozu jako takového. Ale opravdu víte, jak jezdit co nejúsporněji?

AKTUALIZOVÁNO

Passat u Slavonína vyjel do protisměru, trefil felicii

FOTO / Při průjezdu zatáčkou v Zolově ulici na kraji Olomouce vyjel ve středu odpoledne řidič volkswagenu do protisměru a srazil se s protijedoucí felicií. Škoda je sto čtyřicet tisíc korun.

EXKLUZIVNĚ

Olomouc měla skutečné "Klapzubáky"! Olbortovu jedenáctku, tým bratrů

K padesát let starému příběhu vám nic neprozradí ani Google či Wikipedie. Olbortova jedenáctka – Klapzubáci z Hané. 

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies