Velké změny v olomoucké MHD mají začít platit, až budou položeny tramvajové koleje dál za současnou konečnou u Trnkovy ulice.

Už teď je ale potřeba každoročně studie měnit podle připomínek.

Ty nyní dávají dohromady například v městské části Černovír na severním okraji města, kde dokument navrhl redukci.

„V současné době obsluhují konečnou zastávku Černovír linka číslo 22 a převážně v ranních hodinách linka číslo 15. V rámci úsporných opatření dojde k zrušení linky 22. Dopravu ve směru Tržnice – Šlechtitelů bude nově obsluhovat linka 18," zopakovala Dana Calábková z Černovíra na jaře před zastupitelům, co by mohlo městskou část potkat.

Dodala, že „patnáctka" má nově jezdit na nádraží jen třikrát za den nebo že i přes posílení linky číslo 17 se počítá s přesunem konečně zastávky k lazeckému mostu, kde by mohla v budoucnu vzniknout točna. K Farmaku pojedou jen některé spoje.

„Myslím si, že dojde k poklesu příjmů z MHD v Černovíře, jelikož lidé ji vyhodnotí jako nespolehlivý způsob dopravy a přestanou ji využívat," předvídala Calábková, členka komise městské části.

Návrh úprav vzbudil v Černovíře rozruch. Jestliže se ovšem povede dostat do podzimní aktualizace modelu připomínky, nemusel by být dopad příliš výrazný.

„Zásadním návrhem naší komise je přesun konečné linky číslo 20 ze zastávky Farmak na konečnou zastávku Černovír namísto avizované linky číslo 22, která se plánuje zrušit. Obslužnost zastávky Černovír tak bude zachována a v některých směrech se i zlepší," představil uspokojivou variantu předseda komise Zdeněk Blaťák.

Dodal, že ke změnám by mělo dojít až po dobudování tramvajové trati do Slavonína. Podle optimistických odhadů to může být zhruba v roce 2021.

Velké okno v obslužnosti

Zástupci radnice už o podnětech s Černovírskými předběžně jednali.

„Uznal jsem, že v některých věcech mají pravdu. Došlo k vytvoření skutečně velkého ‚okna' v obslužnosti. Přislíbil jsem, že některá při nadcházející aktualizaci modelu vyplníme," uvedl náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

Do studie úředníci kromě připomínek promítnou i výsledky zářijového průzkumu. Už teď se ale počítá s tím, že návrh na přesun konečné zastávky některých spojů nebo linek od Farmaku končily na konečnou „Černovír" projde.

Projekt nazvaný Optimalizace MHD v Olomouci magistrát připravuje od roku 2014. Zajistit, aby nezestárl, než začne platit, mají právě jeho každoroční aktualizace.

„V danou chvíli není studie zveřejněna, nicméně každý kdo má zájem, do ní může nahlédnou na odboru koncepce a rozvoje nebo mu může být po dohodě poskytnuta v elektronické podobě," sdělil Martin Luňáček, který se na odboru věnuje oblasti koncepce dopravy.

Důvodem změn je také úspora, například u poloprázdných autobusů.

„Jsou i místa, kde se bude přidávat, nicméně pokud jedou autobusem dva lidé, musíme najít jiné řešení. Dělali jsme ekonomickou analýzu, zjišťovali vytíženost zastávek a hledáme způsob, aby vše bylo co nejpohodlnější pro cestující. Protože snížení dopravního komfortu může nahnat lidi do aut, hledáme kompromis," řekl náměstek Jakubec.