VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Konec aut pod okny! Po obchvatu Zvole projedou řidiči už příští týden

Olomoucký kraj – Ještě deset dnů budou muset obyvatelé Zvole a Vlachova strpět tisíce aut, které jim denně projíždějí pod okny. Pak si konečně užijí ticha a klidu. Doprava se přesune na nový průtah, který vede nad obcí.

22.7.2014 2
SDÍLEJ:

Obchvat Zvole z ptačí perspektivy.Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Průtah Vlachov – Rájec, jenž odvede dopravu z centra dvou vesnic, otevře Ředitelství silnic a dálnic v předstihu už posledního července. Původní termín byl přitom v září.

„Slavnostní otevření je naplánováno na 31. července na dvanáctou hodinu. Pozveme ministra dopravy, hejtmana, starosty okolních obcí a další hosty. Předpokládáme, že slavnostní otevření potrvá asi dvě hodiny. Hned potom budou moci na průtah vyjet první motoristé," potvrdil ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Doplnil, že se podaří dodržet i stanovený rozpočet. Ten počítal s cenou přibližně 848 milionů korun bez daně z přidané hodnoty. „Výsledná cena bude nakonec ještě nepatrně nižší," dodal Martin Smolka. Většinu nákladů pokryje dotace z Evropské unie.Stavba silnice I/44 Vlachov – Rájec, silniční obchvat obce Zvole

Lidé už počítají hodiny do otevření

Lidé z obou obcí se už nemohou dočkat. Pod okny jim totiž denně projede až patnáct tisíc aut.

„Počítáme už hodiny, nemůžeme se dočkat. Bydlíme v zatáčce a než se nám podaří autem vyjet na silnici, trvá to kolikrát i deset minut," řekla Markéta Žváčková ze Zvole.

Místní si stěžují především na neustálý hluk, prach a exhalace z projíždějících aut. „Je to opravdu nepříjemné. Můžu vám říct, že mně kolikrát cinkají skleničky, jak se celý dům chvěje od otřesů nákladních aut," postěžovala si před obchodem ve Zvoli místní důchodkyně.

Lidé kvůli husté dopravě mají problém dostat se na druhou stranu silnice. Před dvěma lety navíc v obou obcích zmizely značky s přechody pro chodce i bílé zebry na asfaltu. Nařídil to krajský úřad, protože žádný z přechodů neodpovídal normám.

Ve Zvoli se podařilo obnovit jeden přechod v centru, díky němuž se děti dostanou do školy a školky a lidé do obchodu, na obecní úřad či do restaurace. Podmínkou ale bylo, že obec nechala přechod nasvětlit.

„Dojíždím do Olomouce do zaměstnání a když mířím do Lukavice na vlak, tak od té doby, co zmizely přechody, mi trvá i pět minut, než se dostanu na druhou stranu silnice," podělila se o každodenní starosti lidí ve Zvoli Eva Petříková.

Jakmile se doprava přesune na nový průtah, lidem se výrazně uleví. Měli by se dočkat i opravy silnic, které poničila těžká stavební technika, jež v minulých dvou letech obcemi kvůli stavbě projížděla.

Další úpravy

„Po otevření hlavní trasy se bude ještě pracovat na vegetačních úpravách, napojení polních cest a místních komunikací. U nich počítáme s jejich opravou," slíbil Martin Smolka z Ředitelství silnic a dálnic.

Obchvat je důležitý nejen pro občany Zvole či Vlachova, ale pro celý region Zábřežska, Šumperska a návazně i Jesenicka. „S radostí kvituji, že se stavba chýlí ke konci. Pro občany Zábřežska je to nejdůležitější komunikace, protože je spojnicí jak s krajským městem Olomoucí, tak ve směru do Čech. Otevření obchvatu bude znamenat několikaminutové zrychlení," řekl starosta Zábřeha a předseda Svazku obcí Mikroregionu Zábřežsko František John.

Dočkat se už nemohou ani řidiči, které v uplynulých měsících brzdily na jejich cestách mezi Zábřehem a Mohelnicí dopravní omezení nebo semafory.

„Bylo to sice určité zdržení, ale jsem rád, že už bude obchvat hotový. Když člověk dojel kamion, tak ho prakticky neměl šanci předjet. Výrazně to uleví řidičům a urychlí dopravu," těší se řidič Jan Straka, který mezi Mohelnicí a Zábřehem jezdí i několikrát za den.

Konec nehod

Přímo ve Zvoli se v minulosti stalo několik vážných nehod, při kterých jen shodou okolností nepřišel nikdo o život. Před dvěma lety tady řidič nákladního auta vjel příliš rychle do zatáčky. Z návěsu se utrhly zajišťovací pásy a na krajnici se vysypaly čtyři mohutné betonové panely. Jen těsně minuly dům, ve kterém je antik-bazar. Dodávka zaparkovaná před obchodem tehdy unikla zkáze jen o půl metru.

O rok dříve se ve stejném místě utrhl z podvalníku stroj na drcení a frézování asfaltu. Ten zasáhl a zdemoloval auto majitele bazaru. Ještě předtím se zde převrátil kamion plně naložený sójou, těsně minul roh domu a projel do zahrady.

Podobné okamžiky budou po zprovoznění obchvatu už minulostí. Průtah plynule naváže na obchvat Rájce dokončený před šesti lety. Vůbec první stavbou na plánovaných přeložkách silnice I/44 byl před deseti lety obchvat Postřelmova.

Po obchvatu Zvole a Vlachova se přitom původně mělo jezdit už před čtyřmi lety. Stavbu ale zbrzdily spory se dvěma vlastníky, kteří odmítali prodat své pozemky. Soudní spory o vyvlastnění se táhly až do roku 2010. Stavět se tak nakonec začalo až v roce 2011. Práce na čas přerušil nedostatek financí. Peníze se podařilo najít až po společném tlaku starostů okolních obcí, kteří si dokonce pozvali na jednání tehdejšího ministra Pavla Dobeše.

Ředitelství silnic a dálnic nyní pracuje na přípravě navazujícího úseku, který odvede dopravu z centra Bludova a vyústí u kruhového objezdu u hřbitova a firmy TDK v Šumperku. Nyní se připravují výkupy pozemků a dokumentace pro vydání územního rozhodnutí. Kdy se začne stavět, je ale ve hvězdách. Podle optimistických odhadů by to mohlo být v roce 2017.

František John: Na dobré dopravní propojení čekají občané i podnikatelé celého Zábřežska

Obchvat Zvole z ptačí perspektivy.Velký význam pro celý region Zábřežska, Šumperska a návazně i Jesenicka bude mít nový průtah z Rájce do Vlachova. Bez dobrého dopravního napojení není možný další rozvoj regionu.

Obchvat přispěje k lepší dopravní obslužnosti prakticky celého Šumperska a urychlí cestu za prací do krajského města. „Pro Zábřežsko je to hlavní směr, protože to znamená urychlení dopravy do Olomouce i směrem do Čech," říká v rozhovoru pro Šumperský a jesenický deník starosta Zábřeha a předseda Svazku obcí Mikroregionu Zábřežsko František John.

Jak významný je tento obchvat pro město Zábřeh a celý mikroregion?
Největší význam má pro občany samotné Zvole a Vlachova, kteří z něj budou mít největší užitek. Pro lidi ze Zábřeha a mikroregionu to bude znamenat několikaminutové urychlení při častých cestách do Olomouce i směrem do Čech přes Mohelnici. Je to pro nás hlavní směr, kam lidé jezdí. Jsem rád, že se stavba chýlí ke konci.

Přeložky mají postupně propojit Mohelnici se Zábřehem, Šumperkem a pokračovat dále do údolí Desné a zároveň odvést dopravu z obcí. Která etapa je pro Zábřežsko nejdůležitější?
Smysl bude mít, až se vybuduje celý nový tah na silnici I/44, zatím jsou to spíše obchvaty jednotlivých obcí. Bohužel stále při cestách směrem na Olomouc zůstane úzký krček v Libivé. To je pro nás poslední překážka, abychom měli dobré dopravní propojení ze Zábřeha až do Olomouce, jak bychom si přáli. Tato stavba je ale součástí připravovaného rychlostního spojení z Mohelnice na Hradec Králové. My nyní lobbujeme, aby se začalo stavět právě v tomto úseku. Odpadly by nám tím komplikace.

Bude mít nový průtah význam pro další rozvoj regionu?
Určitě bude významný jak z hlediska cestování za zaměstnáním, tak z hospodářského pohledu a rozvoje průmyslu. Když se snažíme najít investory do naší průmyslové zóny nebo komunikujeme s místními podnikateli, vždy přijde na řadu otázka rozvoje dopravní sítě. Proto si myslím, že podobné průtahy tady měly být už dávno, když se před pětadvaceti lety začalo mluvit o tom, že je potřeba rozvíjet průmysl. Z hlediska dopravní obslužnosti teď Olomoucký kraj končí prakticky v Mohelnici. Nový průtah je významným krokem k tomu, aby se to změnilo.

Kdy přijde na řadu obchvat Zábřeha?
Samotný obchvat Zábřeha má přijít na řadu až jako poslední. Velký problém to ale není, protože my máme dopravu z centra odvedenou po průtahu, který se stavěl v osmdesátých letech. Není to sice ideální, ale pro nás je možná důležitější právě dobré dopravní spojení na Mohelnici a tím i obchvat Zvole. Občané, podnikatelé i město na něj netrpělivě čekají.

Před lety se dokonce uvažovalo o tom, že se stavba obchvatu Zvole zakonzervuje, protože na ni nebyly peníze. Jak jste tehdy bojovali za jeho dokončení?
Budovat se začalo v roce 2011. Pak opravdu v jednu dobu nebyly peníze na pokračování. Se starosty okolních obcí jsme tehdy neustále upozorňovali, že dokončení je zájmem celého regionu Šumperska a také Jesenicka. Jednali jsme dokonce s tehdejším ministrem dopravy Pavlem Dobešem. Jsem rád, že se nakonec podařilo prostředky najít.

Autor: Michal Krestýn

Místo události:
22.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plumlovská přehrada 10. srpna 2017
36

Zákaz koupání na přehradě stále platí. Chceme znát viníka, zní z Mostkovic

Moravská filharmonie Olomouc při nahrávání. Ilustrační foto

Komise vybírá ze sedmi zájemců na post ředitele olomoucké filharmonie

Na krajském úřadě přibudou úředníci, vzniknou dva nové odbory

Krajský úřad Olomouckého kraje se na podzim rozroste o dva nové odbory, o odbor kultury, památkové péče a sportu. Vznikne také odbor informačních technologií.

Bylo vedro, masivní dělení sinic se dalo čekat

/ROZHOVOR/ Člověk by se na sinice neměl moc zlobit, když se zasloužily o to, že je na Zemi život. Jenže když je jich moc uprostřed prázdnin ve vyhledávané rekreační nádrži a na teploměru jsou třicítky? Podle mikrobiologů se právě vzhledem k vedru dal očekávat masivní výskyt těchto jednoduchých fotosyntetizujících prokaryot na vodní nádrži Plumlov. Šok to pro odborníky nebyl.

Na padělané recepty si vyzvedla léky, pátrá po ní policie

Po neznámé ženě, která si na základě padělaných receptů vyzvedla léky ve dvou lékárnách v Přerově, pátrá v těchto dnech policie. První případ se stal 20. června v 16.30 hodin v lékárně v Komenského ulici.

Orli končí, nahradí je BK Olomoucko

O finančních potížích basketbalového týmu Orli Prostějov se vědělo už dlouhou dobu. Klub, který předminulou sezonu skončil na čtvrtém místě v nejvyšší soutěži a v té minulé právě díky finančním potížím málem sestoupil, nyní definitivně končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení