Podle chodců a místních obyvatel tam velmi často jezdí i motoristé, kteří tam vůbec nesmějí.

Při námatkovém monitorování provozu na jmenovaných ulicích projelo za patnáct minut před jednou hodinou odpolední na dvacet aut.

Kromě zásobování potravin, balíkové služby a posádky bezpečnostní agentury šlo o vozidla osobní.

Pouze u jednoho si při tom redaktorka Deníku všimla, že má za předním okýnkem ceduli s povolením pro vjezd do pěší zóny.

Ulicemi prošlo také nespočet chodců a projela více než desítka tramvají v obou směrech, spolu s dvěma hlídkami státní policie.

„Takhle pěší zóna nevypadá. Procházím tudy i vícekrát za den. Chodníky jsou úzké a provoz dost vyostřený. Vezměte si třeba, jak vypadá hlavní brněnská pěší třída. Nesrovnatelné. Je to škoda, že sem může vjet každý, jak je mu libo. Vždyť už jde o centrum, které by si mělo město chránit,“ komentovala situaci třiadvacetiletá Radka Odehnalová, studentka z Brna.

Aut tam legálně může docela dost

Do Denisovy a Pekařské auta sice teoreticky "jen tak" vjet nemohou, výjimek, kterým je to dovoleno, při tom ale zase není tak málo.

Bez časového omezení mají do pěší zóny mezi Korunou a náměstím Republiky povolený vjezd vozidla IZS, magistrátu, technických služeb, dopravního podniku, městská policie, taxislužba a cyklisté.

„Dále je do této lokality povolen vjezd vozidlům, kterým odbor dopravy olomouckého magistrátu, co by vlastník komunikace, vystavil na základě rozhodnutí výjimku z dopravního značení,“ uvedla Magda Václavíková, mluvčí Městské policie (MP) Olomouc.

Od 18 do 10 hodin do pěší zóny mohou vozidla dopravní obsluhy, od 12 do 14 hodin pak auta zásobující v pěší zóně obchodní síť potravinami.

„Do oblasti označené dopravní značkou „pěší zóna“ mají v jednotlivých případech a je-li to naléhavě nutné možnost vjíždět i vozidla označená parkovacím průkazem pro osoby se zdravotním postižením,“ doplnila Václavíková.

Podle jejích slov se na dodržování pravidel zde hlídky strážníků zaměřují.

O zvýšené pozornosti hovoří i státní policie:

„Policisté budou o situaci informováni a při své činnosti se na porušování pravidel silničního provozu v této lokalitě v rámci možností zaměří,“ reagoval policejní mluvčí Petr Čunderle.

Auta pizzerie mohou vjet, ale ne parkovat

Pozornost nejen místních obyvatel v poslední poutá také situace v křižovatce ulice Denisova a Univerzitní.

Do zdejšího rohového domu se před nedávnem přestěhovala pizzerie, jejíž produkty rozváží přes pěší zónu automobily několikrát za den. Když není co rozvézt, auta podle očitých svědků stojí v uvedené křižovatce i déle, než je povolená lhůta 15 minut.

Podle vedení města vozidla pizzerie v jistých případech porušují pravidla.

„Vozidla Forty´s pizza mají pouze povolení k vjezdu do pěší zóny, nikoli k parkování. Parkováním na uvedeném místě řidiči Forty´s pizzerie jasně porušují pravidla stojí v zóně placeného parkování bez parkovacího lístku či předplacené karty a nedodržují dostatečnou vzdálenost od křižovatky. Magistrát města Olomouce v této souvislosti nevydal žádnou výjimku, která by jim umožňovala takto parkovat,“ sdělila Jana Urbaníková, mluvčí olomoucké radnice s tím, že okolnosti k povolení provozu město neřeší.

„Forty´s pizzerie má od soukromé osoby pronajaté prostory a není zde důvod, aby město vydávalo povolení pro provoz,“ doplnila.

Majitel firmy potvrdil, že jej na popsané problémy upozornili jak městští strážníci a policie, tak i někteří obyvatelé.

„Poslední, co bychom chtěli, je, abychom v této věci vedli válku ať už s občany, městem, nebo policií. Kromě interního opatření jsme po domluvě s městskou policií problém odstranili. Naši zaměstnanci tam parkovat nesmí a vjíždějí sem, pouze když skutečně mají nákladku a vykládku. Tedy tak, jak jim to dovoluje zákon. Máme stejná práva a povinnosti, které se musejí dodržovat. Pokud zaměstnanci udělají jakýkoli prohřešek, postih jde na jejich hlavu,“ uvedl Jakub Šlezar, jednatel Forty´s Pizza.

Policie ČR v lokalitě řeší porušení pravidel silničního provozu individuálně.

„Pokud budou vozidla pizzerie Forty´s a samozřejmě i jakákoliv jiná vozidla v místě parkování provádět zásobování, tedy konkrétní činnost spočívající v nakládání či vykládání zboží, pak na uvedeném místě mohou parkovat, to však maximálně na dobu uvedenou na dodatkové tabulce. Podmínkou je však, aby zde řidič zaparkovaného vozidla skutečně fyzicky prováděl zásobovací činnost,“ uzavřel Čunderle.