Olomoučtí vědci získali velký grant, budou hledat superfunkční materiály

Olomouc – Superfunkční materiály, jejichž vlastnosti budou upravené na míru konkrétním aplikacím v medicíně, při ochraně životního prostředí, ve vysoce účinných katalyzátorech či elektronice, bude se svými kolegy hledat Michal Otyepka, fyzikální chemik z Univerzity Palackého v Olomouci.

5.1.2016
Fotogalerie
6 fotografií

Michal Otyepka z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Univerzity Palackého v OlomouciFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Před pěti lety stál u objevu nejtenčího izolantu na světě, fluorografenu a nyní tento úspěšný vědec z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) olomoucké přírodovědecké fakulty dosáhl až na prestižní grant Evropské výzkumné rady v hodnotě 1,8 milionu eur.

Díky tomu bude v příštích pěti letech hledat se svými kolegy nové, superfunkční materiály odvozené od grafenu, které najdou využití v medicíně při zobrazovacích metodách nebo detekci různých biomolekul v krvi, moči nebo přímo v buňkách pacientů.

„Pokud jde o mé pocity, je to kombinace radosti a zodpovědnosti. Věřím, že mi grant pomůže posunout se zase o kousek dál," svěřil se Michal Otyepka.

Michal Otyepka z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Univerzity Palackého v Olomouci

Vědcům z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů olomoucké přírodovědecké fakulty pomáhá při práci také speciální mikroskop. „Tento mikroskop nám umožňuje pozorovat detailní strukturu vzorků. Obraz se pak přenáší do počítače a úžasné na tom je to, že jsme schopni vidět až jednotlivé atomy dvourozměrného materiálu. " řekl vědec Michal Otyepka. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Jeden z nejvýkonnějších ústavů v ČR

Grafen si lze zjednodušeně představit jako destičku z jedné vrstvy atomů uhlíku.

Je to lehká, mechanicky odolná hmota, více než 300krát pevnější než ocel. Mimořádně dobře vede elektřinu.

Přesto má grafen určité limity, které by jeho deriváty mohly odbourat.

Výzkumu se olomoučtí vědci věnují několik let.

„Máme k dispozici unikátní vybavení, díky němuž můžeme sledovat chemické modifikace grafenu na úrovni atomů, pozorovat chování molekul na povrchu 2D materiálů a studovat nejrůznější optické, magnetické či senzorické aplikace. Získaný grant jen potvrzuje, že RCPTM dnes patří mezi vědecky nejvýkonnější ústavy v České republice, zejména v oblasti chemického a nanomateriálového výzkumu," uvedl ředitel RCPTM Radek Zbořil, který se studiu grafenových derivátů dlouhodobě věnuje.

Obrovský úspěch, zviditelnění Olomouce

Grant Evropské výzkumné rady míří na olomouckou univerzitu poprvé a zdejší vědci věří, že brzy bude mít své následovníky.

„Je to obrovský úspěch pro RCPTM, přírodovědeckou fakultu i celou univerzitu. Opět to Olomouc zviditelní na vědecké mapě Evropy a zvýší naši prestiž. Nejde o to se něčím chlubit, ale být vnímáni jako kvalitní výzkumně orientovaná univerzita, která je schopna být silným a spolehlivým partnerem pro spolupráci i na těch nejsložitějších výzkumných tématech," doplnil děkan přírodovědecké fakulty Ivo Frébort.

Autor: Petra Pášová

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE

Vítězka středoškolské MissOK 2017 Lucie Henslová z Gymnázia Čajkovského (uprostřed). 1. vicemiss Bára Hošková z olomoucké  Střední školy obchodu, gastronomie a designu PRAKTIK (vlevo) a 2. vicemiss Michaela Blašková ze Střední zdravotnické školy Olomouc
AKTUALIZOVÁNO
75

Miss OK se stala Lucie z Gymnázia Čajkovského

Fotbalisté Holice porazili rezervu Sigmy (v modrém) 2:1
27

Posily z áčka nepomohly. Holice v derby přetlačila Sigmu

Ve Velkém Týnci se koštovalo víno, k ochutnání bylo na 90 vzorků

Jaro pro příznivce vína z Velkého Týnce a okolí začíná koštem. Letos hosté degustovali převážně mladá vína a mohli tak patřičně uvítat nové roční období.

Jedličky, kraslice, pomlázky. V muzeu se připravovali na Velikonoce

Jedním z nejstarších hanáckých zvyků jsou „jedličky", se kterými chodí před Velikonocemi děvčata po vsi od domu k domu. Jejich výrobu ukázala spolu s dalšími tradicemi sobotní velikonoční tvořivá dílna ve Vlastivědném muzeu Olomouc.

Olomouc se s kardinálem Vlkem rozloučí v dómu

S kardinálem Miloslavem Vlkem, který zemřel 18.března, se lidé mohou rozloučit v úterý v olomoucké katedrále svatého Václava.

Kam o víkendu? Na košty, nevšední bál i probouzení netopýrů

Pravidelná porce tipů na zajímavé víkendové akce na Olomoucku.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.