VYBERTE SI REGION

Olomoučtí vědci získali velký grant, budou hledat superfunkční materiály

Olomouc – Superfunkční materiály, jejichž vlastnosti budou upravené na míru konkrétním aplikacím v medicíně, při ochraně životního prostředí, ve vysoce účinných katalyzátorech či elektronice, bude se svými kolegy hledat Michal Otyepka, fyzikální chemik z Univerzity Palackého v Olomouci.

5.1.2016

Michal Otyepka z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Univerzity Palackého v OlomouciFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Před pěti lety stál u objevu nejtenčího izolantu na světě, fluorografenu a nyní tento úspěšný vědec z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) olomoucké přírodovědecké fakulty dosáhl až na prestižní grant Evropské výzkumné rady v hodnotě 1,8 milionu eur.

Díky tomu bude v příštích pěti letech hledat se svými kolegy nové, superfunkční materiály odvozené od grafenu, které najdou využití v medicíně při zobrazovacích metodách nebo detekci různých biomolekul v krvi, moči nebo přímo v buňkách pacientů.

„Pokud jde o mé pocity, je to kombinace radosti a zodpovědnosti. Věřím, že mi grant pomůže posunout se zase o kousek dál," svěřil se Michal Otyepka.

Michal Otyepka z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Univerzity Palackého v Olomouci

Vědcům z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů olomoucké přírodovědecké fakulty pomáhá při práci také speciální mikroskop. „Tento mikroskop nám umožňuje pozorovat detailní strukturu vzorků. Obraz se pak přenáší do počítače a úžasné na tom je to, že jsme schopni vidět až jednotlivé atomy dvourozměrného materiálu. " řekl vědec Michal Otyepka. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Jeden z nejvýkonnějších ústavů v ČR

Grafen si lze zjednodušeně představit jako destičku z jedné vrstvy atomů uhlíku.

Je to lehká, mechanicky odolná hmota, více než 300krát pevnější než ocel. Mimořádně dobře vede elektřinu.

Přesto má grafen určité limity, které by jeho deriváty mohly odbourat.

Výzkumu se olomoučtí vědci věnují několik let.

„Máme k dispozici unikátní vybavení, díky němuž můžeme sledovat chemické modifikace grafenu na úrovni atomů, pozorovat chování molekul na povrchu 2D materiálů a studovat nejrůznější optické, magnetické či senzorické aplikace. Získaný grant jen potvrzuje, že RCPTM dnes patří mezi vědecky nejvýkonnější ústavy v České republice, zejména v oblasti chemického a nanomateriálového výzkumu," uvedl ředitel RCPTM Radek Zbořil, který se studiu grafenových derivátů dlouhodobě věnuje.

Obrovský úspěch, zviditelnění Olomouce

Grant Evropské výzkumné rady míří na olomouckou univerzitu poprvé a zdejší vědci věří, že brzy bude mít své následovníky.

„Je to obrovský úspěch pro RCPTM, přírodovědeckou fakultu i celou univerzitu. Opět to Olomouc zviditelní na vědecké mapě Evropy a zvýší naši prestiž. Nejde o to se něčím chlubit, ale být vnímáni jako kvalitní výzkumně orientovaná univerzita, která je schopna být silným a spolehlivým partnerem pro spolupráci i na těch nejsložitějších výzkumných tématech," doplnil děkan přírodovědecké fakulty Ivo Frébort.

Autor: Petra Pášová

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE

Opilec napadl strážníka. Praštil ho do obličeje a roztrhl mu bundu

Olomouc – Ranou do obličeje a roztrženou bundou uniformy skončil pro olomouckého strážníka převoz agresivního muže na protialkoholní stanici. Opilec nadýchal 1,52 promile alkoholu.

Fotbalové Sigmě se rýsuje nový akcionář. Chce většinový podíl

Olomouc – Jednání s novým akcionářem klubu SK Sigma Olomouc se přiblížila dohodě. Jméno ani částky zatím nejsou veřejné, nicméně jeho podmínkou je nadpoloviční podíl ve společnosti. Město zároveň pokračuje v přípravách převodu Androva stadionu do svého vlastnictví. Olomoucký fotbal tak zřejmě čekají po letech velké změny.

Hledáme Nejkrásnější vánoční strom Olomouckého kraje

Olomoucký kraj – Jsou pestrobarevné, v noci září široko daleko a symbolizují dobu adventu a Vánoc. Náměstí měst i návsi obcí v celém regionu už zdobí vánoční stromy. Ale který z nich je ten nejkrásnější?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.