VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olomoucká parní dáma Rosnička shání peníze na opravu

Olomouc – Více než dva miliony korun jsou potřeba na opravu kotle parní lokomotivy známé kvůli její tmavozelené barvě nátěru jako Rosnička. Najít peníze na renovaci historického stroje, jehož domovským depem je Olomouc, se snaží také Nadace Okřídlené kolo.

21.12.2011 2
SDÍLEJ:

Historická lokomotiva z olomouckého depa jménem Rosnicka potrebuje opravu parního kotleFoto: Vladimír Urbánek

Ta dosud vybrala více než tři sta tisíc korun.

„Nadaci se podařilo zachránit a zprovoznit unikátní parní motorový vůz Komárek a parní lokomotivu řady 314 známou pod přezdívkou Kocůr, snad bude i teď úspěšná. Peníze se však schází velmi pomalu a ukončení sbírky, které je naplánováno na 31.12. letošního roku se rychle blíží. V případě, že se podaří kýženou částku shromáždit budeme Rosničku vídat i nadále především v našem kraji, protože i nadále bude jejím domovským depem Olomouc,“ napsal do redakce Vladimír Urbánek.

Přispívat na lokomotivu mohou zájemci buď prostřednictvím platebního příkazu na účet 215592525/0300, nebo zasláním dárcovské textové zprávy ve formátu DMS ROSNICKA na telefonní číslo 87 777.

„Sbírka formou dárcovských sms bude pokračovat i nadále, a to do srpna roku 2012,“ upřesnil ředitel Nadace Okřídlené kolo Josef Tomeček.

Exponát pro nové železniční muzeum

Rosnička stejně jako další zajímavé exponáty týkající se železnice by v budoucnu mohly najít své důstojné zázemí a být na odiv návštěvníků v unikátním železničním muzeu.

„V Olomouci vznikne muzeum, které od počátků zmapuje železniční minulost celé Moravy. Jedním z jeho zakladatelů bude Olomoucký kraj. Spoluzakladateli obecně prospěšné společnosti jsou Statutární město Olomouc, Správa železniční dopravní cesty, Nadace Okřídlené kolo a Federace strojvůdců,“ uvedl Ivo Heger, mluvčí Krajského úřadu v Olomouci s tím, že konečnou podobu zakládací listiny už schválila krajská rada a otevření muzea se plánuje v horizontu několika let.

„Pouze aktivní zapojení všech pěti subjektů je příslibem vzniku unikátní instituce, která moderními prostředky přiblíží návštěvníkům dějiny železnice i za hranicemi Olomouckého kraje,“ nastínil náměstek hejtmana Radovan Rašťák.

Nové muzeum v prostorách stávajícího železničního depa má být zaměřené technicky a návštěvníkům má nabídnout kromě expozic i výchovně-vzdělávací programy.

Z historie Rosničky

• V době nastupující generace prvních elektrických lokomotiv nechávají ČSD v roce 1956 v tehdejších Závodech V. I. Lenina v Plzni vyrobit dva prototypy poslední řady parních lokomotiv pod označením 464.
• Ačkoli ve zkouškách obstály velmi úspěšně, sériově se vyrábět nezačaly.
• Obě lokomotivy aktivně sloužily v okolí Prahy a Jihlavy, pak se jejich domovským depem stala Olomouc a jejich doménou horské tratě do Krnova a Jeseníku.
• V olomouckém depu aktivní činnost ukončily roku 1974.
• Lokomotiva pod číslem 464.202, Rosnička, se stala vzhledem k lepšímu technickému stavu exponátem Národního technického muzea, její „sestru“ v roce 1975 sešrotovali.
• V roce 1990 začaly na Rosničce náročné opravy.
• V roce 1993 po dlouhé době vyjela na tratě, kde se stala stálicí nostalgických jízd po celé ČR.
• K zajímavostem patří její jízda v roce 1961, kdy mezi Bratislavou a jednou pohraniční stanicí byla v čele zvláštního vlaku, kterým jel do Vídně Nikita Sergejevič Chruščov, aby se setkal s americkým protějškem Johnem Fitzgeraldem Kenedym a jednali o jaderném odzbrojení.

Zdroj: Vladimír Urbaník

Autor: Veronika Kolesárová

21.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.

Stopy k tajné Babišově nahrávce vedly do Olomouce

Muže, který se nemohl dostat ven z řeky Moravy, zachraňovali ve středu odpoledne olomoučtí hasiči.
12

Z řeky Moravy v Olomouci zachraňovali muže

Na Sigmě se podepisovaly smlouvy. Čtyři hráči prodloužili kontrakt

Nejen na hřišti, ale také v manažerské rovině se nyní daří fotbalové Olomouci.

Opilá řidička bourala dva dny po sobě. Pokaždé byla úplně namol

Pořádně popito měla žena, které policisté po nárazu do jiného auta zabavili řidičák. Za volant však sedla druhý den znovu a opět úplně namol. Vůz nezvládla a skončila na střeše. 

Tunelem pod Sedlem měly už deset let jezdit auta. Zbyl z něj pouhý sen

VIZUALIZACE / VIDEO / Z Olomouce do Jeseníku za něco málo přes hodinu, bez popojíždění za kamiony, v zimních měsících bez sněhu a závějí. Tak mělo už deset let vypadat cestování mezi jižní a severní částí Jeseníků.

Vychutnejte si léto s Deníkem a hlasujte o váš nejoblíbenější podnik

Hlasujte pro svou nejoblíbenější restauraci, hospodu, bar, pizzerii nebo bistro na střední Moravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení