VYBERTE SI REGION

Olomouc bude mít cvičiště pro autoškoly. Nové motorkáře čeká převratná změna

Olomouc - Podstatná změna čeká uchazeče o řidičský průkaz na motorku a také jejich instruktory v autoškolách. Při závěrečných zkouškách už studenti nebudou sedět na motocyklu s komisařem, jak tomu bylo dosud, ale vyjedou do provozu sami. Komisař bude na jejich výkon dohlížet z doprovodného auta a instruovat je prostřednictvím sluchátek v helmě.

25.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoAutor: DENÍK/Jan Škvára

Autoškoly se však takovéto novinky obávají. Navíc upozorňují na to, že v Olomouci ani okolí zatím neexistuje tréninková plocha.

„Studenti se hlásí, ale my je musíme psát do pořadníku. Nemáme vůbec plac, kde bychom se žáky mohli trénovat. Není v Olomouci, v Litovli ani v Uničově," postěžoval si majitel autoškoly Stanislav Svozil.

Blýská se ovšem na lepší časy. Olomoucký magistrát už pro autoškoly vybral vhodný prostor.

„Technické služby vyčistí plochu u Klášterního Hradiska, která byla k tomuto účelu původně určena. Už jsme na to vyčlenili finance. Autoškoly budou moci uzavřít smlouvu a prostor využívat," vzkázal náměstek primátora Aleš Jakubec.

Student v plném provozu

Cvičební plocha ovšem není jediným problémem, který instruktoři zmiňují.

Nová vyhláška podle jejich názoru přináší rizika.

Pustit studenta při závěrečné zkoušce do plného provozu je podle nich riskantní.

Metodika provádění závěrečných zkoušek není prý zcela vyřešena.

„Zatím nemáme ani radiopovelové zařízení, kterým bychom studenty naváděli. To si budeme moci pořídit až v dubnu. Dříve za žákem seděl komisař a když se něco stalo, mohl zasáhnout. Teď to nepůjde. Mladý řidič třeba uslyší ze sluchátka, že má odbočit doleva, nedá přednost v jízdě, narazí do něj kamion a neštěstí je na světě," naznačil možné následky Stanislav Svozil.

Motorkáři: Při zkoušce musí umět všechno

Bezpečnostní experti ani samotní motorkáři se však takových situací při zkouškách neobávají.

Student by podle nich měl na konci kurzu jízdu v husté dopravě zvládat zcela sám.

Podle dopravního experta a koordinátora organizace BESIP pro Olomoucký kraj Miroslava Charouze jde o to, že adept musí při závěrečných zkouškách předvést, jak umí motorku samostatně ovládat.

„Předvede, že se dokáže vyhnout překážce, umí správně odbočit na křižovatce a zastavit. Já bych to neviděl jako něco problematického," míní dopravní znalec.

K jeho názoru se přiklání i Radek Raška ze spolku Olomouckých motorkářů.

„Při závěrečné jízdě už uchazeč o řidičský průkaz na motorku musí umět všechno. Člověk, který by toto sám nezvládl, nemá na silnici co dělat. Otázkou je, jak to bude v praxi fungovat z pohledu legislativy a pojištění. Takový člověk řidičský průkaz vlastně ještě nemá, a kdyby se něco stalo, tak na koho nakonec padne odpovědnost?" zamýšlí se Radek Raška.

Doporučit další lekce

Právě tato otázka trápí i majitele autoškol, kteří si nejsou jisti, zda jsou řádně pojištěni.

Autor návrhu, poslanec Martin Kolovratník (ANO), autoškolám navrhuje, aby se kryly tím, že doporučí méně zdatným studentům další lekce.

Pokud odmítnou, podepíšou majiteli dobrozdání, kde své rozhodnutí stvrdí.

„Původním záměrem bylo zvýšit kvalitu výuky v autoškolách. Méně zdatní studenti by si přidali hodiny na tréninkové ploše a teprve až jízdu budou dobře zvládat, pustil by je instruktor k závěrečné zkoušce," nastínil svou představu poslanec Martin Kolovratník.

V polovině dubna se chce setkat se zástupci autoškol, komisaři a dalšími profesionály z oboru a prodiskutovat s nimi, v čem spatřují slabiny vyhlášky a jaké úpravy předpisů, které platí od loňského listopadu, by navrhovali.

Autor: Kristýna Kovaříková

25.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Šternberský kopec rozezní rapper i Špinarová a Olympic

Šternberk – Slovenský rapper Majk Spirit, Věra Špinarová, Ewa Farna ale taky legendární kapela Olympic se sejdou tento víkend na festivalu Šternberský kopec.

Němci debatují o regulaci nenávisti na internetu

Po sérii útoků v Mnichově, Würzburgu, Ansbachu a Reutlingenu německá společnost debatuje o možnosti cenzury sociálních sítí. Budou v budoucnu cenzurovány diskuse na největší sociální síti světa Facebook v celé Unii?

Trať přes Jeseníky se mění za dvě miliardy. Takto teď vypadá

Jeseníky – Místo vlaků bagry, místo cestujících dělníci, místo kolejí a výhybek staveniště. Tak v těchto týdnech vypadá dráha mezi Bludovem a Jeseníkem. Správa železnic do horské trati investuje bezmála dvě miliardy korun. Objem prací je největší za mnoho desítek let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.