Často si ale obchodníka musejí vypátrat sami. Pomohou jim úředníci z živnostenského odboru olomouckého magistrátu. Stížnosti na složitou dostupnost podnikatelů, kteří své prodejny uzavřeli, už řešili i pracovníci olomoucké pobočky Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

„Během listopadu se na nás obrátily dvě zákaznice, které si koupily domácí spotřebiče v dnes už zrušené prodejně nedaleko olomouckého Prioru. Během záruční doby se jim pračka a lednice porouchaly a ony měly problém sehnat kontakt na prodejce. Ten totiž musí i po uzavření prodejny další dva roky řešit reklamace svých bývalých zákazníků,“ uvedla Eva Urbánková z olomouckého pracoviště SOS.

V podobných případech se musejí spotřebitelé obrátit přímo na živnostenský odbor příslušného magistrátu nebo radnice.

„Prodávající je totiž podle zákona o ochraně spotřebitele povinný při ukončení činnosti ve své provozovně informovat živnostenský úřad o?tom, kde je možné vypořádat jeho případné závazky. Pokud to živnostenskému úřadu neoznámí, hrozí mu za to pokuta,“ vysvětlila Urbánková.

Potvrdil to také vedoucí živnostenského odboru olomouckého magistrátu Zdeněk Machalíček. „Podnikatel na sebe nemusí nechávat kontakt přímo na dveřích zrušené prodejny. Musí nám však pro případné reklamace nahlásit jméno a adresu, kam se mají zákazníci obrátit. Občanům tuto informaci podáme i po telefonu, nemusejí k nám kvůli tomu chodit osobně,“ uvedl Machalíček.

Živnostenský odbor olomouckého magistrátu už v?minulosti pokutoval několik podnikatelů, kteří tuto povinnost nesplnili. „Většinou jsme to řešili blokovou pokutou na místě. Obvykle se pohybovala kolem 500 korun,“ vzpomněl Machalíček.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z OLOMOUCKA

Moje OlomouckoSportKulturaPodnikáníČerná kronika