Problém s výkupy pozemků neusnadňují dokončení dálnice D1 v úseku mezi Říkovicemi a Přerovem, z něhož je potřeba odvést pryč tranzitní dopravu.
Řidiči v regionu stále postrádají dálniční úsek z Přerova do Lipníku, není napojení kraje na východ Čech.
„Údělem našich dálnic je, že končí, aniž by dosáhly stanoveného cíle," poznamenal prezident k rychlostní silnici R35, která nepokračuje na Hradec Králové, ale končí v Mohelnici.
„Bohužel spojení Olomouce s Hradcem a Prahou je stále ještě v nedohlednu," dodal.
Poukázal na to, že ve Fondu dopravní infrastruktury je zhruba 70 miliard korun, takže nedostatek financí by dokončení strategických komunikací bránit nemusel.
Problémem je podle něj projektová příprava a výkup pozemků.
„Proto bych se velmi přimlouvat za přijetí zákona, obdobného jako je v Německu, kdy u liniových staveb se za obvyklou tržní cenu pozemku vyvlastňují," navrhl řešení, jak urychlit dokončení klíčových dopravních spojnic.
Se stavbou dálničního úseku mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou by se podle náměstka hejtmana Aloise Mačáka mohlo začít zřejmě ještě letos.
„Od nového ministra dopravy máme příslib, že alespoň s první etapou," sdělil s tím, že zahájení prací v tomto úseku nebrání nedořešené výkupy pozemků.
„V úseku Říkovice-Přerov je to složitější," připomněl.
Ministři se stále mění
Dokončení dálnic v Olomouckém kraji podle Mačáka neurychlují ani změny v čele ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic.
„Zažili jsme již spoustu návštěv ministrů dopravy, snažíme se lobovat, ale ministři se mění, mění se lidé v čele ŘSD," poukázal náměstek.
„Na strategické dálnice je však potřeba se zaměřit," zdůraznil.
Podle Miloše Zemana jsou komplikace spojené s těmito personálními změnami důsledkem chybějícího služebního zákona.
„Konečně by měl být přijat služební zákon, který by na ministerstva dosadil státní tajemníky. Na ministerstvu by pracovali jako odborníci," reagoval prezident.