Problém s výkupy pozemků neusnadňují dokončení dálnice D1 v úseku mezi Říkovicemi a Přerovem, z něhož je potřeba odvést pryč tranzitní dopravu.

Řidiči v regionu stále postrádají dálniční úsek z Přerova do Lipníku, není napojení kraje na východ Čech.

„Údělem našich dálnic je, že končí, aniž by dosáhly stanoveného cíle," poznamenal prezident k rychlostní silnici R35, která nepokračuje na Hradec Králové, ale končí v Mohelnici.

„Bohužel spojení Olomouce s Hradcem a Prahou je stále ještě v nedohlednu," do­dal.

Poukázal na to, že ve Fondu dopravní infrastruktury je zhruba 70 miliard korun, takže nedostatek financí by dokončení strategických komunikací bránit nemusel.

Problémem je podle něj projektová příprava a výkup pozemků.

„Proto bych se velmi přimlouvat za přijetí zákona, obdobného jako je v Německu, kdy u liniových staveb se za obvyklou tržní cenu pozemku vyvlastňují," navrhl řešení, jak urychlit dokončení klíčových dopravních spojnic.

Se stavbou dálničního úseku mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou by se podle náměstka hejtmana Aloise Mačáka mohlo začít zřejmě ještě letos.

„Od nového ministra dopravy máme příslib, že alespoň s první etapou," sdělil s tím, že zahájení prací v tomto úseku nebrání nedořešené výkupy pozemků.

„V úseku Říkovice-Přerov je to složitější," připomněl.

Ministři se stále mění

Dokončení dálnic v Olomouckém kraji podle Mačáka neurychlují ani změny v čele ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic.

„Zažili jsme již spoustu návštěv ministrů dopravy, snažíme se lobovat, ale ministři se mění, mění se lidé v čele ŘSD," poukázal náměstek.

„Na strategické dálnice je však potřeba se zaměřit," zdůraznil.

Podle Miloše Zemana jsou komplikace spojené s těmito personálními změnami důsledkem chybějícího služebního zákona.

„Konečně by měl být přijat služební zákon, který by na ministerstva dosadil státní tajemníky. Na ministerstvu by pracovali jako odborníci," reagoval prezident.