Podle některých dotázaných Olomoučanů chybí jednotná koncepce a vhodnější rozmístění poutačů. A gigantické reklamní akce soukromých firem v centru města působí v protikladu s historickým centrem jako pěst na oko.

Městská pokladna přitom díky reklamám asi příliš neztěžkne. Například týdenní postávání reklamního panelu zabírajícího metr čtvereční plochy náměstí přinese podle cen určených vyhláškou do olomouckého rozpočtu 350 korun.

Na probíhající akce zase lákají plakáty vylepené na mobilních informačních panelech. Ty však stojí na rohu radnice tak nějak bez ladu a skladu. A občas zvou i na akce, které už dávno byly.

"Nechávat tu vylepené staré plakáty je podle mě dost zbytečné a pro někoho to může být matoucí,“ říká turistka Adéla Škařupová z Potštátu před poutači na přehlídku mažoretek, která byla na náměstí před týdnem. „Ale jako turisti si aspoň můžeme přečíst, co jste tu měli minulý týden za akci,“ dodává s úsměvem.

To, že nechávat na náměstí staré poutače není úplně nejvhodnější, uznal i Josef Línek, vedoucí odboru vnějších vztahů a informací, který má tuto lokalitu na starost.

„My si informační panely půjčujeme a je fakt, že by měly být využity aktuálně, ale někdy je těžké to uhlídat,“ připustil.

Podle Tamary Hegerové z oddělení kultury však za vylepování a odstraňování letáků zodpovídá organizátor akce, který si panely pronajal.

„Po Svátcích města, k jejichž propagaci jsme panely využili, si je půjčil organizátor následující akce, což byl průvod mažoretek. Ty letáky jsou tam do teď, ale my už za to neodpovídáme,“ uvedla.

Na náměstí může cokoliv

Více než neaktuální plakáty na akce podporované městem však lidem vadí propagační kampaně soukromých firem, které se tlačí do centra města. Čím dál častěji se totiž na náměstí objevují předměty, které s historickým jádrem nemají pranic společného, přesto tam jejich umístění radnice povolí.

Nejednoho občana toto počínání pobuřuje. „Reklamy přece nemají na náměstí co dělat. Je to smutné, že prostor, kterým bychom se jako Olomoučané měli chlubit, každou chvilku hyzdí nějaké reklamní monstrum,“ kroutí hlavou Ludmila Brlková.

Podle radních je však náměstí veřejný prostor, který je možno k podobným účelům využívat. Jediným kritériem, podle kterého se posuzuje vhodnost či nevhodnost propagace, je přitom zákon, který říká, že reklama nesmí být urážející, nabádat k násilí, rasismu či propagovat erotiku.

„Někdy také narazíme na technické překážky, jako když jsme posuzovali žádost výrobce koupelen, který chtěl, aby se na náměstí ve vystavených vanách a sprchách mohli lidé koupat. Tam byl ale problém s vodou a hygienou, proto jsme tuto akci nemohli povolit,“ doplnil Línek.

Architekt: Je to výraz vkusu těch, co to schvalují

Reklamy nevadí pouze laikům. K povolování propagačních akcí a předmětů na náměstí má výhrady i Petr Hájek, architekt úprav Horního náměstí.

„Podle mého názoru jsou tyto věci nevkusné a v takových prostorech by neměly co dělat. Označil bych to za výraz vkusu a kulturnosti organizátorů i těch, kdo takové akce schvalují. Náměstí je spíš prostor pro kulturní program, ne pro komerční akce, ty by se tam měly vyskytovat v co nejmenší míře,“ řekl.

Stále častější přítomnost reklamních poutačů a akcí v centru města dává tušit, že si díky nim město přijde na slušné peníze.

Podle vyhlášky o místních poplatcích si však za umístění reklamního zařízení na Horním náměstí město účtuje za metr čtvereční a den 50 korun, za užívání veřejného prostranství pro reklamní akce je to potom pouhých 10 korun za den a metr čtvereční.

Co si o poutačích a reklamách na Horním náměstí myslíte vy?
Svůj názor můžete připojit v diskusi pod článkem, hlasovat můžete také v naší anketě v pravém sloupci.

Jana Urbaníková