Dráhy se hájí tím, že by se otevřená stanice, kde zrušily prodej jízdenek, mohla stát terčem vandalů. Poukazují také na to, že cestující se mohou kdykoli schovat pod přístřešky, jako to nabízí autobusové zastávky.

Některým obcím se tato opatření nelíbí a povedou s ČD jednání. Naproti tomu však v kraji přibyla jedna čekárna a dvěma byla prodloužena otevírací doba.

Starosta Bělotína na Hranicku, kde čekárnu zavřeli úplně, je tímto opatřením rozhořčen.

„Půl roku věděli o tom, že u nás chtějí výpravní budovu zavřít, a řekli nám to z týdne na týden těsně před Vánoci,“ rozčiloval se Eduard Kavala, který takové chování považuje za neférové.

Lidé tam teď sice čekají na vlaky pod přístřeškem, ale ten je před mrazem a větrem neochrání.

Některé uzavřené čekárny v kraji:

Ptení, Drahanovice, Tovačov, Třebčín, Vidnava, Zlaté Hory, Javorník, Bělotín.

Čekárny uzavřené v odpoledních a nočních hodinách

(v závorkách provoz):

Postřelmov (5.05-16.40),
Štěpánov (5.00-13.00),
Lukavice (6.00-14.00),
Moravičany (po 4.30-15.50,
út-pá 5.10-13.20),
Jistebník (5.30-13.30).

Dráhy: Čekáren máme víc než jiní dopravci

Největší vlakový dopravce bere službu čekáren jako nadstandardní například oproti tomu, co nabízí autobusová doprava.

„ČD v minulosti i současnosti zpřístupňují čekárny a toalety v mnohem větším měřítku nežli jiní dopravci, především autobusoví. Jen velmi těžko bychom hledali autobusovou zastávku, kde by se topilo a byla k dispozici i toaleta,“ poznamenala regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová s tím, že čekárny určitě nejsou hlavním a nejdůležitějším měřítkem pro využití určitého dopravního prostředku.

„Pokud by byly, tak by dnes už téměř nikdo nejezdil autobusem. Rozhodně však tuto situaci nezlehčujeme a hledáme řešení. Pro cestující je zajištěný minimálně přístřešek pro případ nepřízně počasí, stejně jako u drtivé většiny autobusových zastávek,“ poznamenala Šubová.

Uzavřená a ve špatném stavu

Uzavřená čekárna je i ve Zlatých Horách na Jesenicku. Podle starosty toto opatření není až tolik zásadní. Diskusi vzbuzuje spíše tristní stav místního nádraží.

„Vzhledem k tomu, že u nás je stanice konečná a nikoli průjezdná, lidé zde nečekají na další spoje. Přijdou na vlak, který odtud odjíždí, a poté, co se vrátí, tak odcházejí domů. Je tu alespoň stříška, pod kterou se mohou schovat,“ řekl Milan Rác, starosta Zlatých Hor.

Upozornil však na špatný stav budovy.

„Jednáme s Českými drahami, aby nám alespoň pomohly zvelebit stávající objekt a jeho okolí,“ vytyčil Rác.

Štěpánov: dohled policistů jako řešení?

Jednání vede také obec Štěpánov na Olomoucku, kde je opravená budova nádraží. Zde ČD čekárnu neuzavřely úplně, ale je k dispozici pouze od pěti do třinácti hodin.

„Nelíbí se to nám ani cestujícím. Vedeme jednání s drahami. Jako možné řešení bychom viděli například umístění policie do budovy nádraží, která by zde tak dohlížela i na čekárnu, ale to musíme probrat i s druhou stranou,“ řekl Mojmír Lýsek, starosta Štěpánova.

Právě neobsazenost některých budov byla podle mluvčí ČD jedním z důvodů, které vedly k omezování čekáren.

„Otevřené prostory bez dozoru se okamžitě stanou terčem útoků vandalů. Proto se snažíme intenzivně jednat s obcemi na možné spolupráci při otevírání a uzavírání prostor, případném pronájmu třeba ke komerčním aktivitám,“ potvrdila Šubová.

Také sdělila, že ne všechny nádražní budovy patří drahám, jiné jsou v majetku Správy železničních dopravních cest (SŽDC).

I ta uzamyká opuštěné budovy.

„Většinou vlastníme objekty, které neslouží veřejnosti. V případě, že však uzavřeme takovou, která jí slouží, máme zákonnou povinnost ji opatřit přístřeškem. Řadu míst také kvůli vandalům vybavujeme hůře rozbitelnými lavičkami,“ sdělil Pavel Halla, mluvčí SŽDC.

Vedle osmi zcela uzavřených a pěti provozně částečně omezených však fungují čekárny v Grygově a Drahotuších, kde se otevírací doba naopak prodloužila.

„Konkrétně v Drahotuších od 4.40 do 21.30 a v Grygově od 5.00 do 22.15. Vedle toho jsme také otevřeli čekárnu v Bludově na Šumpersku,“ uzavřela Šubová.