VYBERTE SI REGION

Na trať do Koutů se vrátí vlaky Českých drah, po 19 letech

Jeseníky – Velký návrat. Tak by se dala nazvat situace, která letos v červnu nastane na železnici ze Šumperku do Koutů nad Desnou. Na trať se po devatenácti letech vrátí České dráhy. Ty ji ještě jako státní podnik z rozhodnutí ministerstva dopravy odepsaly po ničivých povodních v červenci 1997.

20.3.2016
SDÍLEJ:

Vlak firmy Arriva na trati ze Šumperku do Koutů nad DesnouAutor: DENÍK/Petr Krňávek

Změna dopravce čeká Železnici Desná v souvislosti se zavedením provozu elektrických vlaků, které budou z Koutů jezdit přímo do Olomouce.

„Garantovali jsme projekt elektrifikace a musíme využít elektrické trakce. Objednávka Českých drah se nabízí. Jedná se totiž o extrémně krátkou linku a samostatně na ní soutěžit výkony by bylo velmi neefektivní," řekl Jaroslav Tomík, ředitel organizace KIDSOK, která v kraji organizuje veřejnou dopravu.

„Při jiném řešení by bylo složité vést přímé vlaky do Olomouce," doplnil dopravní specialista organizace KIDSOK Martin Konečný.

Návrat národního dopravce na trať do Koutů potvrdila i mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

„S objednatelem dopravy jednáme a připravujeme zahájení provozu vlaků Českých drah na této trati od poloviny roku," sdělila.

Z Olomouce do Koutů přímo, rychle a pohodlně už od června

Trať po povodni zprovoznily obce

Návrat vlaků Českých drah na železnici do Koutů bude do značné míry symbolický.

Byly to totiž právě Dráhy, které z rozhodnutí ministerstva dopravy po povodních v roce 1997 silně poničenou trať neobnovily.

Proti tomu se postavily obce podél železnice. Sdružily se do svazku, dráhu převzaly a nechaly ji firmou Stavební obnova železnic rekonstruovat.

Tato společnost následně provozovala i osobní dopravu.

V roce 2002 ji nahradila firma Connex, dnes Arriva Morava.

Právě tuto společnost na úseku ze Šumperku do Koutů České dráhy vystřídají.

Pod hlavičkou jakého dopravce budou do konce roku jezdit spoje na tříkilometrové odbočce z Petrova do Sobotína, je zatím otevřené.

„My elektrické jednotky nemáme. Klidně bychom je objednali, ale museli bychom mít smlouvu na delší dobu," poznamenal na začátku února generální ředitel firmy Arriva Transport Česká republika Daniel Adamka.

Vlak firmy Arriva na nádraží v Jindřichově při jízdě z Prahy do Jeseníku.

Vlak firmy Arriva na nádraží v Jindřichově při jízdě z Prahy do Jeseníku. Autor: DENÍK/Petr Krňávek

Jeseník - Praha pod čtyři hodiny?

Soukromý dopravce na začátku letošního února uskutečnil mimořádnou jízdu svého vlaku z Prahy přes Letohrad a Hanušovice do Jeseníku.

Na této lince kdysi jezdíval rychlík, který byl před lety zrušen.

Chtěla si Arriva touto jízdou trasu otestovat?

„Určitě tu taková možnost rozvoje je, nebráníme se tomu. Klíčová je časová výhodnost pro cestující. Pokud by měl spoj přidělenou dobrou trasu, dá se s přehledem urazit pod čtyři hodiny," řekl Daniel Adamka.

Autobus dnes Prahu a Jeseník spojuje za čtyři hodiny patnáct minut.

Významné milníky Železnice DesnáČervenec 1997: Povodeň ničí železnici ze Šumperku do Koutů. Již o několik let dříve se mluvilo o privatizaci či likvidaci lokálky. Ministerstvo dopravy rozhodlo trať neobnovit.
Na tratích soukromé Železnice Desná zatím cestující přepravují motorové vozy. Od podzimu příštího roku má být trať do Koutů nad Desnou elektrifikovaná.Říjen 1997: Vesnice podél trati zakládají Svazek obcí údolí Desné s cílem zprovoznit zničenou železnici.
Leden 1998: Svazek si od Českých drah trať pronajímá.
Duben 1998: Do Sobotína přijíždí na obnoveném úseku ze Šumperku první vlak. Trať rekonstruuje Stavební obnova železnic, která je též provozovatelem dráhy i dopravcem.
Prosinec 1998: Trať je v provozu do Velkých Losin.
Květen 1999: První vlak přijíždí do konečné stanice v Koutech nad Desnou.
Říjen 2002: Dopravcem se stává firma Connex (dnes Arriva Morava).
Leden 2003: Trať i s vozidly přebírá Svazek do majetku.
Březen 2005: Provozovatelem trati se stává firma Sart.
Prosinec 2005 – prosinec 2007: V letní a zimní sezoně zajíždí o víkendech dva páry vlaků z Koutů až do Zábřehu.
Květen – prosinec 2015: Elektrizace trati v úseku Šumperk – Kouty.

Autor: Petr Krňávek

20.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Zámeckou zahradu ve Velkém Týnci provoněl guláš z kotlíku

Velký Týnec – Gulášem to v sobotu 23. července vonělo ve Velkém Týnci na Olomoucku. V obci nedaleko krajského města se konal už IX. ročník Pivních a gulášových slavností spojených s buchtobraním. Akce odstartovala v 11 hodin dopoledne, kdy se soutěžní týmy pustily do vaření.

Nablýskaní veteráni byli k vidění v Olomouci, pak se vydali na cestu přes Hanou

Olomouc – Vůně benzinu, ale taky prvorepubliková nálada zaplnila v sobotu dopoledne Smetanovy sady v Olomouci. Tamní Rudolfovu alej totiž obsadilo na 130 historických automobilů a motocyklů, startoval tam XIX. ročník Hanáckého okruhu, soutěže historických automobilů a motocyklů vyrobených do roku 1939. Po přehlídce se účastníci vydali na trať dopoledního závodu, směřovali na hrad Bouzov.

Tvarůžkovou ochutná každý, někdo jen jednou

Loštice – První tvarůžek si v Lošticích položili na chléb před 140 lety. Za tu dobu se kuchařky pokoušely upravit originální zrající sýr s typickým aroma na řadu způsobů a v obchodech je dnes k dostání v podobě pusinek, salátů či kremrolí. Nikdo se však za jeho éru nepokusil dodat na trh syreček v podobě letní chladivé pochoutky. Až letos a kde jinde, než v Lošticích. Odezva na tvarůžkovou zmrzlinu je dvojí – stejně jako na samotné tvarůžky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.