Zhruba sto padesát nových parkovacích míst mají řidiči jistých vedle chystaného Centra sportu a zdraví u fotbalového stadionu Sigmy. „Nové parkoviště bude funkční od září za obvyklou cenu deseti korun na hodinu,“ potvrdil náměstek primátora Martin Major (ODS). Pro veřejnost bude sloužit mimo dobu fotbalových utkání. Samotná Sigma bude mít na tomto svém pozemku k dispozici trvale třicet míst pro hráče a personál.

Město má také zájem do tří let vybudovat poblíž centra nové parkovací garáže. Ty jsou však zatím jen ve stadiu úvah. „Soukromý investor se již několik let zajímá o pozemek vedle magistrátu na Hynaisově ulici. Na dnešním parkovišti by mohl vzniknout parkovací dům s kapacitou kolem tří stovek vozů,“ řekl primátor Martin Novotný(ODS).

Ovšem Marek Černý z odboru koncepce a rozvoje tvrdí, že by muselo jít o polyfunkční dům: „Pouze parkovací objekt by se na tomto místě neuživil.“
Možnou variantou je i podzemní stání na třídě Svobody u Terezské brány nebo podzemní parkoviště u tržnice. Jenže architektonickou soutěž na zastavění bývalého autobusového nádraží město zrušilo.

Jedno je jisté. Systém parkování se změní. Uvažovalo o tom už předchozí vedení radnice. Důvod? Na jednom parkovacím místě by se mělo vystřídat co nejvíce vozidel a měla by vzniknout speciální místa pro auta lidí s trvalým bydlištěm v zóně nebo vozy firem. „Zóna placeného parkování v Olomouci vznikla jako jedna z prvních v republice. Dnes je zastaralá,“říká Černý.

Zónu může provozovat přímo město, její akciová společnost či soukromá firma. Mezi nejznámější patří pražský Activ, který se stará o parkování v okolních městech, například Hranicích. „Svěřit tuto starost odborníkům se nám osvědčilo. Je ale nutné dobře ohlídat každý odstavec ve smlouvě kvůli místním podmínkám,“ uvedl hranický starosta Miroslav Wildner (ODS). V Hranicích jsou nyní tři zóny s různými tarify. Nejdražší za dvacet korun na hodinu zajišťuje volné místo vždy. Město nic neinvestovalo a dostává polovinu z vybrané´sumy.

Jaké by to bylo v Olomouci? „Návrh způsobu parkování je vždy přizpůsoben na míru místním podmínkám. Hlavními prioritami je zvýšení nabídky parkovacích míst s důrazem na upřednostnění hromadné dopravy,“ sdělila mluvčí firmy Activ Pavlína Adamčíková. S nabídkou na magistrátě již byli. „Nejde jen pronájem parkovací zóny. Případný provozovatel by měl také postavit nové parkovací objekty. O tom se uvažuje už dva roky,“ řekl primátor Novotný. Pronájem považuje za jednu z možností řešení problému.

Vcentru Olomouce je kolem 2000 parkovacích míst. Více než čtvrtinu z nich zaberou každý den auta s trvalou parkovací kartou. Jejich majitelé zaplatí ročně přes jeden milion korun.

 

Možné varianty

Nadzemní parkoviště: na nynějším parkovišti vedle magistrátu v Hynaisově ulici.
Podzemní parkoviště: na třídě Svobody u Terezské brány nebo na bývalém autobusovém nádraží u tržnice.