VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tady se vyplatí přibrzdit. Divoký průtah Šternberkem změnily pokutující radary

Přehledný a rovný úsek při vjezdu do Šternberku směrem od Olomouce sváděl k tomu, nedávat nohu z plynu. Poté, co se široko daleko rozneslo, že na lampách veřejného osvětlení jsou instalovány skutečné měřiče, ne nějaké informační radary, doprava postupně zklidnila.

1.8.2017 4
SDÍLEJ:

Radar na příjezdu do Šternberka od OlomouceFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Jako mávnutím kouzelného proutku dnes řidiči zpomalují a u zbrojovky před „okem“ kamery poslušně řadí vozidla jako ovečky.

Radnice si zbraň na piráty silnic nemůže vynachválit. Palec nahoru dává i policie.

„Instalací stacionárních měřičů se dosáhlo přesně toho účelu, ke kterému se směřovalo, a to zklidnění a zpomalení dopravy na tranzitu městem. Denně Šternberkem projede silnicí první třídy deset tisíc vozidel,“ uvedl místostarosta Michala Oborného.

Radary jsou v Olomoucké a Jívavské ulici, a to v místech, kde často byla ohrožena bezpečnost chodců při přecházení nebo pohybu v blízkosti vozovky.

„Snížení rychlosti projíždějících vozidel buď zcela eliminuje nehodovost nebo alespoň snižuje vážnost následků střetu s vozidlem,“ uvedl místostarosta.

Efekt potvrzuje dopravní policie, která v minulosti zaznamenala nehody například u Psychiatrické léčebny Šternberk.

„Zcela jistě to vedlo ke snížení nehodovosti v daném úseku, neboť od roku 2015 neevidujeme v tomto konkrétním místě žádnou dopravní nehodu s chodcem,“ potvrdila policejní mluvčí Irena Urbánková.

Účinnost nástroje je jednoznačná i podle městské policie.

„O radarech na těchto místech ve Šternberku se v regionu ví a každodenní provoz ve městě v těchto úsecích jednoznačně zklidňují,“ hodnotil její šéf Libor Šamšula.

Za radarem to rozjet nejde

Měření má vliv na zklidnění dopravy i mimo snímaná místa.

„Po projetí měřícího bodu ani nejde sešlápnout plyn a zrychlit, protože se mnohdy vytvoří souvislý proud stejně rychle jedoucích vozidel. Samozřejmě v určitém časovém úseku dne to lze, zejména v noci, kdy silnice není tak vytížena, ale bude to mizivé procento,“ hodnotil místostarosta Oborný.

Podle něj hlavně většina řidičů začala vnímat Šternberk jako město, kde se vyplatí dodržet rozumnou rychlost.

To potvrzuje i Monika z Olomouce. „Poprvé, když jsem dostala složenku, jsem byla zaskočena. Přesně jsem nevěděla, čím a kde přesně měří. Po roce jsem na radar zapomněla a přišla další složenka. Dnes už si nedovolím jet ve Šternberku více než padesát, nejvýše pětapadesát. A tak je to samozřejmě správně,“ přiznala se řidička, která jezdí městem jednou dvakrát do měsíce směrem na Moravský Beroun.

Technologií, které obce a policie využívají, je celá řada. Radary ve Šternberku měří okamžitou rychlost v jednom průjezdním bodě.

Existuje také úsekové měření, které pracuje s kamerovým záznamem a průměrnou rychlostí, či laserové radary, které jsou v převážné většině používány v mobilní verzi.

Miliony do městské kasy

Šternberk si pochvaluje i ekonomickou stránku věci. Ročně přinese do rozpočtu miliony korun.

„Dopředu se ekonomika pořízení takových zařízení těžko odhaduje a my jsme ani s takovým výsledkem nepočítali. Dnes se dá říci, že v hrubých číslech přichází do městského rozpočtu cca 16 milionů korun - po odečtení nákladů na zařízení a mzdy pracovníků zůstává v rozpočtu města 9 milionů. Takto to bylo v loňském roce a stejný výsledek předpokládáme dle prvního pololetí i v tomto roce,“ uvedl místostarosta.

„Je pravdou, že záznamy porušení rychlosti poklesly, tím se snížily také náklady na nájem a mzdy - dnes na problematice radarů pracuje 8 lidí,“ doplnil.

Radary má město zapůjčené od soukromníka a kraj měl pochybnosti, zda pronajímatel nemůže ovlivňovat zaznamenávání a zpracování agendy.

„Čímž by se to dalo vyložit tak, že došlo k přenosu výkonu veřejné správy na soukromý subjekt, což je zákonem nepřípustné. Tyto pochybnosti se nám podařilo vysvětlit a nyní mohu říci, že máme na věc stejný názor,“ ujistil místostarosta. Než se vše vyjasnilo, radary na pár měsíců osleply.

Jinde ve městě se podle místních pohybují motoristé v mezích povolené rychlosti a na vozovkách je i z pohledu pěších bezpečno.

„Nové ulice jsou budovány v souladu se současnými bezpečnostními parametry: úzké jízdní pruhy, které omezují rychlost, retardéry apod.,“ popsal Oborný.

Další úseky upraví rondely

Přesto je několik míst, kde se nebezpečně rychlá jízda objevuje. Jsou to všechny tři další vjezdy do města od Litovle, Uničova a Rýmařova, následně pak ulice Věžní, průtah kolem nádraží.

„V této ulici měřiče instalovat zatím nebudeme, kraj chystá kompletní rekonstrukci tohoto průtahu městem i s kruhovými objezdy a ulice bude splňovat současné bezpečnostní parametry, dokončuje se projektová dokumentace a rekonstrukce by mohla začít v příštím roce. Za městem v této investiční akci půjdou náklady na chodníky a smíšenou stezku pro chodce a cyklisty, zde vidím paralelu mezi penězi z pokut získaných do městského rozpočtu a smysluplnou investici do bezpečnosti dopravy,“ sdělil Oborný.

Na vjezdu od Rýmařova plánuje město kruhový objezd, což bude vyžadovat obslužnost nové blízké lokality pro rodinné bydlení.

„„Radar“ u hřbitova je místo, o kterém uvažujeme, bohužel v limitech zákona o veřejných zakázkách je velmi složité rozšiřovat současnou zakázku,“ dodal místostarosta města.

Ostatním rozhodně doporučujeme

Šternberští svůj způsob zklidnění dopravy doporučují ostatním obcím.

„ Jednoznačně. Je trend zabezpečovat bezpečnost technickým zařízením. Ani tisíce policistů navíc by nikdy nezvládly nepřetržitý dohled v nebezpečných místech. Technika také něco stojí, ale je to, dle mého názoru ekonomicky i výsledkem to nejlepší řešení,“ vzkázal a pozastavil se nad nesystémovostí řešení problematiky v celé republice, kde každá obec či město má odlišný názor, někde preferují umístění měřičů u škol, někde jen u přechodů nebo křižovatek, jinde je zase část území republiky zasypána radary a pak jsou oblasti, kde není žádný.

„Dalším velkým problémem je obrovská náročnost a složitost některých správních řízení, kdy se kvůli nechuti zaplatit prokazatelné porušení rychlosti tzv. za šest stovek, stane z věci složité správní řízení,“ dodal.

Autor: Daniela Tauberová

1.8.2017 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Roman Skuhravý
60

Skuhravý z Opavy chválí Sigmu. Navzdory tomu, že asi padl příchod Texla

Celostátní setkání mládeže na Svatém Kopečku.
3 5

Křesťanská mládež se prošla na Svatý Kopeček. Podívejte se

Králíkáři se nákazy nebojí, je daleko

Výstava mladých králíků a drůbeže spojená s expozicí holubů, kterou o tomto víkendu pořádá Český svaz chovatelů v Kožušanech, patří mezi nejnavštěvovanější přehlídky domácích zvířat v regionu.

Olomouc hostí Českou pokerovou tour, jako první na Moravě

Poker je karetním fenoménem současnosti, kterému se jen v ČR věnují desetitisíce hráčů. Nejprestižnější tuzemský turnaj Česká pokerová tour se vůbec poprvé hraje na Moravě, od čtvrtka do pondělí jej hostí kasino v Olomouci-Hodolanech. Hráči si v Olomouci rozdělí výhry ve výši čtyř milionů korun.

V Drahanovicích havaroval motorkář s osobním autem

Nehoda motorkáře a osobního auta se stala v pátek odpoledne, okolo půl třetí v Drahanovicích na Olomoucku.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení