Písemná část státní maturity skončila tento týden, zda ji studenti složili, se dozvědí v pondělí 20. června.

„Je to můj osobní názor a shrnu jej do jedné věty – je to složitější, dražší a horší. Studenti si mohli zvolit jednodušší úroveň, unikli tak náročnějšímu zkoušení. Kdybych porovnal loňský rok a letošní, letos mají zkoušky menší úroveň, protože si žáci mohli zvolit základní verzi,“ řekl Evžen Mayer, ředitel gymnázia v Olomouci-Hejčíně s tím, že většina tamních studentů si zvolila úroveň vyšší.

„Je s tím strašně moc práce, daňové poplatníky to stojí obrovské peníze a efekt není. Na druhou stranu je to v zákoně, všechny testy máme k dnešnímu dni naskenované, všechno je hotové a čekáme, až Cermat pošle výsledky. Všechno jsme udělali tak, jak jsme měli,“ sdělil ředitel.

„Ale stále trvám na tom, že je to věc nedomyšlená a za patnáct let příprav a tolik peněz, co to stálo, bychom se snad mohli dočkat lepší podoby zkoušek,“ podotkl.

Čtyřicet knížek za studium? To je směšné

Bez větších obtíží zvládli poslední velkou zkoušku v Uničově na Střední odborné škole a Středním odborném učilišti.

„Všechno šlo celkem zdárně, část studentů jsme nepustili k maturitám, ale výsledky jsme víceméně očekávali, takže jsme spokojeni. Studenti byli po zkouškách překvapení. Změna se děla za chodu, ale myslím si, že do toho vložili dost energie,“ uvedl Jiří Skácelík, zástupce ředitelky pro teoretické vyučování.

Podle ředitelky Střední odborné školy obchodu a služeb ve Štursově ulici v Olomouci Kateřiny Valentové, se sice vyskytly i problémy technického rázu, ale všechno šlo řešit.

„Co se týká žáků, byli po zkoušce velmi rozpačití. Měli pocit, že to bylo těžší než generálka, a to si všichni vybrali nižší verzi. Myslím, že test tolik neověřoval znalosti z češtiny, které dělají největší problém, tedy základy gramatiky tam byly v menší míře,“ reagovala ředitelka.

„Mluví se o tom, že by státní maturita měla pozvednout prestiž. Ovšem, jestliže dřív musel umět student do českého jazyka určitý počet autorů a musel mít přehled o jejich dílech, dneska mu stačí, když za dobu studia přečte dvacet knížek a z nich odmaturuje. Dle mého názoru to v žádném případě prestiž maturity nepozvedá. Naopak. Ve vyšší úrovni to je čtyřicet knížek, což je směšné,“ podotkla.

Objektivitu nelze moc zaručit

Střední školy by měly výsledky studentů dostat nejpozději do pátku 17. června, přes víkend by měly vytisknout vysvědčení a v pondělí 20. června jej rozdat maturantům.

„Termín vydávání vysvědčení je šibeniční. Navíc na některých školách bylo předávání vysvědčení slavnostní. Teď tam nastoupí žáci a přede všemi se řekne, ty běž domů a přijdeš na podzim. Proto jsme zvolili variantu, že jsme žákům přidělili identifikační čísla a na našich webových stranách zveřejníme jen uspěl, nebo neuspěl. Aby ti neúspěšní už věděli a eventuálně nechodili na slavnostní předávání a přišli si jen podat přihlášku na podzimní zkoušky,“ doplnila Valentová.

O tom, jak vypadaly letošní maturity, budou v Olomouci koncem měsíce debatovat i ředitelé gymnázií Olomouckého kraje.

„Administrativní náročnost je skoro neskutečná v dnešní elektronické době, zpochybňoval jsem ústní část státní maturitní zkoušky, protože není možné zaručit objektivitu. Na druhé straně musím říct, že při ústní části maturitní zkoušky v oblasti cizích jazyků byly podmínky pro všechny stejné. Přibližuje se to tomu, jak se zkoušejí mezinárodní jazykové certifikáty. To smysl má. Nejsem proti státní maturitě, jsem proti způsobu, jakým se dělá, a proti tomu, že objektivita v současné podobě nejde moc zaručit,“ doplnil ředitel šternberského gymnázia Jiří Hackenwald.