Celé prostranství by mělo prokouknout zvláště v souvislosti se stavbou zbrusu nové haly, která by měla již brzy nahradit zchátralou plechovou boudu sloužící stotisícovému krajskému městu jako zimní stadion.

„Příští rok chceme vybudovat multifunkční halu, která by měla vzniknout ze zimního stadionu a přilehlých menších budovy. Samozřejmostí bude i odpovídající zázemí a upravené okolí, o kterém se ale v dnešní době nedá mluvit,“ uvedl mluvčí radnice Ivan Rašťák.

Prostor hyzdí nejen neudržované letadlo Tu-104 s nočním podnikem v útrobách, ale také bývalé tenisové kurty, házenkářské hřiště a přilehlé budovy, které v zimě využívají bezdomovci. Ani aeroplán, ani zdevastované pozůstatky kurtů v sousedství městu nevlastní.

„Letadlo patří soukormému majiteli, ale stojí na pozemku města. Nemáme však adekvátní donucovací prostředky, abychom chátrající stroj odstranili nebo majitele přiměli, aby jej na své náklady odvezl sám,“ sdělila vedoucí majetkoprávního odboru magistrátu Gabriela Křížková.

Co byste udělali s olomouckým letadlem?
HLASUJTE v anketě v pravém sloupci.

Bez dohody s "túčkem" nehnou

Také právníci prý s tímto problémem údajně nic nezmůžou.

„Kvůli novému řešení celé lokality jsme prověřovali možnost odstranění aeroplánu z této plochy právní cestou. Bohužel situaci je možné řešit jedině dohodou s vlastníkem. Přestože s ním jednání proběhla, nebyl ochotný se s námi domluvit,“ vysvělila vedoucí magistrátního oddělení evidence majetku Ivana Slezáková,

Majitel: Letadlo nepřestěhuju, je to má živnost

Vlastník letounu, který v něm stále provozuje noční bar, však prý o nějaké snaze magistrátu o dohodu v poslední době nic neví.

„Já o ničem nevím, nikdo mě ohledně letadla nekontaktoval. A že bych ho měl odvézt jinam už vůbec ne. Navíc jej odstranit nechci, je to moje živnost. Vzpomínám si, že asi před pěti lety po mně město chtělo, abych jej přesunul, protože na tom místě měli stavět garáže, nakonec z toho ale sešlo,“ sdělil Olomouckému deníku majitel letadla Jaromír Navrátil.

„Letos na jaře mám v plánu udělat nový nátěr. Chtěl jsem zrekonstruovat i schody, ale nebudu nic dělat, pokud nevím, jak to tedy bude,“ uvedl.

Co s pozůstatky kurtů?

Dalším problémem v nevábně vypadající lokalitě jsou pozemky a budovy mezi plaveckým a zimním stadionem. Město je totiž vlastní jen zčásti.

„Před rekonstrukcí zimního stadionu chceme parcely získat celé, nyní totiž vlastníme jen polovinu,“ informoval Rašťák.

Majitelem druhé části je firma Grants se sídlem ve Frýdku-Místku.

„Odkup zbytku pozemku je samozřejmě v řešení. Komunikace s firmou je však složitá,“ poznamenal tiskový mluvčí.

Jednatele firmy Jiřího Jakubka se Deníku koncem uplynulého týdne nepodařilo zastihnout.

„Se zúčastněnými stranami budeme nadále vyjednávat a doufám, že do příštího roku najdeme východisko, které bude vyhovovat všem zainteresovaným. Pokud se nedohodneme, tak to v dané lokalitě zůstane nadále v tomto neutěšeném stavu,“ uzavřel Rašťák.

Historie olomouckého letadla Tu-104

Ruský stroj Tu-104 byl ve své době druhým dopravním proudovým letounem na světě, na pravidelných linkách začal létat v roce 1956.

Současné olomoucké „túčko“ vstoupilo do služeb Československých aerolinií v roce 1963, z provozu bylo vyřazeno v roce 1974. Poté bylo dokonce na chvíli přemalováno do barev italské společnosti Alitalia a zahrálo si i ve filmu.

Do Olomouce jej na jeho současné místo nechala v roce 1975 přivézt společnost Restaurace a jídelny, která zde začala provozovat ve své době poměrně unikátní noční vinárnu.

Jako noční podnik sloužil vnitřek v různých podobách prakticky až do konce osmdesátých let. Po krátké pauze a změně vlastníka jej v roce 1990 odkoupila dvojice podnikatelů, z valné části jej zrekonstruovali a znovu zprovoznili.

Letadlo s diskotékou pak prodali jeho současnému majiteli v roce 1996. (kof)

Lucie Bukvová