VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lávka přes trať v Olomouci asi zmizí. Nový přechod se ale nechystá

Olomouc – Lávka nad železnicí v centru Olomouce spojující ulice Na Trati a Václavkova má před sebou možná poslední měsíce. Tedy pokud nepřijde nutná oprava. Jinak město kvůli havarijnímu stavu uvažuje o tom, že lávku bude takzvaně snesena.

29.9.2015 15
SDÍLEJ:

Nadchod přes železniční trať mezi ulicemi Na Trati a Václavkova Foto: DENÍK/Ondřej Zuntych

Přemostění lidé léta hojně využívají jako zkratku mezi mezi středem města a Hejčínem či Šibeníkem.

Radnice ještě zkouší najít cestu, jak jeho životnost prodloužit.

Nahradit lávku přechodem totiž nejspíš nepůjde. Vnikl by tak kilometr dlouhý úsek, kde by nešlo trať v zastavěné části města legálně přejít.

Stav lávky nad tratí mezi Olomoucí a Senicí na Hané nechalo město před pěti lety posoudit statikem. Ten doporučil rekonstrukci.

Protože kompletní oprava vycházela na čtyři miliony korun, rozhodla radnice lávku odstranit a na jejím místě postavit úrovňový přechod pro pěší.

Čekala, že půjde o levnější variantu, projekt ale přinesl cenu 16 milionů korun a radní proto další přípravy zastavili.

Následovalo preventivní oplocení, po lávce je teď možné projít pouze prostředkem.

Nadchod přes železniční trať mezi ulicemi Na Trati a Václavkova

Někdo si lávku nepřeje?

Aktuálně město objednána další prohlídku u autorizovaného inženýra pro mosty a inženýrské konstrukce. Ten má posoudit stav ocelové konstrukce a zpracovat návrh opatření pro případné prodloužení životnosti lávky. Zároveň odhadne náklady.

Magistrát před dvěma lety stanovil, že používat nadchod lze jen do konce letošního roku. Lidé nad vývojem kroutí hlavou.

„Bydlím nedaleko a o stav lávky jsme se se sousedy zajímali. Pozvali jsme známého, který je statik a podle něj není stav nadchodu vůbec dramatický. Stačilo by opravit stupně a zábradlí. Jinak je v pořádku. Můj názor je, že někdo, kdo žije v blízkosti lávky, si ji nepřeje," řekla Jarmila M. Celé příjmení si z obavy narušení sousedských vztahů zveřejnit nepřála.

Zkratka pro gymnazisty i plavce

Lávka je jedinou oficiální cestou, jak se z oblasti kolem ulice Na Šibeníku dostat přes trať, aby nebylo nutné zacházet na přejezdy v ulicích Tomkova nebo Litovelská.

„Chodí tudy studenti gymnázia, lidé na bazén. Co pamatuji, lávka není stará ani dvacet let. Ta ve Smetanových sadech byla podle mne před opravou v horším stavu. Úplné odstranění není šťastné řešení," dodala žena. Zvažuje, že by se sousedy dala dohromady petici za zachování lávky.

Vedení města se dohodlo, že zkusí ještě jednat se Správou železniční dopravní cesty o možném nahrazení přechodu přes trať.

„Není to ještě uzavřená věc. Budeme diskutovat možná řešení, která jsou nebo nejsou reálná. Fakt je, že lávka je v nevyhovujícím technickém stavu. Chceme si říct možnosti, jak by se v případě snesení lávky dal zajistit průchod přes kolejiště," sdělil majetkoprávní náměstek primátora Filip Žáček (ČSSD).

Lidé tam budou chodit stejně

Lávkou se už od loňska zabývají i členové komise městské části Olomouc – západ. Její zrušení bez náhrady nepodporují, ale moc nevěří, že to dopadne jinak.

„Dřív nebo později snesena bude. Lidé budou přes dráhu ale chodit stejně. Pokud tam bude plot, domnívám se, že přežije možná několik měsíců a cesta opět vznikne," obává se například Zdislav Havran.

V roce 2013 si město nechalo udělat sčítání, kolik lidí místem chodí.

Celodenní průzkumy sledovaly počty vždy po dvou hodinách.

Za tu dobu nad nebo pod lávkou prošlo zhruba od dvaceti do třiceti chodců, celková čísla byla 188 a 130.

Teď se chystá nové sčítání chodců a cyklistů.

Přechody kolejí už nepovolují

Proč nadúrovňový přechod město nenechalo v minulých letech opravit nebo nepřišlo se stavbou nového?

„Radnice k tomu zřejmě přistupovala tak, že to není tak důležitá investice, protože lávku nevyužívá dost lidí. Jestliže má zmizet, byl bych pro přechod. Ale normy jsou tak přísné, že do toho asi dráha nepůjde," domnívá se Zdislav Havran.

Správa železniční dopravní cesty opravdu úrovňová křížení příliš nepodporuje.

„Nebudu předjímat výsledky jednání. Obecně SŽDC nové úrovňové přechody nepovoluje. Trend je přesně opačný, na nových stavbách budujeme podchody nebo nadchody. Úrovňové křížení železnice je vždy rizikovým místem," sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Dohled policie, nebo plot

Pokud lávka zmizí bez náhrady a lidé budou přes trať dál chodit, hrozila by jim pokuta.

„Jestliže si tudy lidé budou i dále zkracovat cestu, budou se tak dopouštět přestupku vůči Zákonu o drahách a vystavovat se pokutě až pět tisíc korun. V první fázi se domluvíme s policisty aby zde konali pravidelné kontroly. Jestliže toto opatření nepomůže, budeme uvažovat o instalaci plotu," představil případná opatření Marek Illiaš.

Výstupy z prohlídky chce město zpracovat do konce září.

„Na základě závěrů prohlídek, včetně provedeného sčítání, navrhne odbor dopravy radním další postup. Cílem těchto kroků je zjištění, zda a za jakých podmínek by bylo možné prodloužení životnosti lávky," sdělila mluvčí magistrátu Radka Štědrá.

Autor: Ondřej Zuntych

Místo události:
29.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenér Roman Sedláček
34

Sedláček nabádá Sigmu: Hrajte aktivně, vzadu má Brno problémy

Dopravní nehoda s požárem na D1.
AKTUALIZOVÁNO
7

Cisterna rozbila svodidla a začala hořet. Nehoda ochromila D1 od Olomouce

Letní Flora zve na setkání v Rajské zahradě, květiny i terakotovou armádu

VIDEO / Především záplavu pestrobarevných květů vrcholícího léta nabízí letní etapa mezinárodní květinové výstavy a zahradnického veletrhu Flora Olomouc.

Do olomouckých Smetanových sadů přijeli veteráni

VIDEO / Nablýskaní veteráni, vyrobení do roku 1964 zaplnili v sobotu dopoledne část Rudolfovy aleje v olomouckých Smetanových sadech. Konal se tradiční Svatokopecký okruh.

Filmový festival Kralinale nabízí snímky jenž přiblíží nevšední životní příběhy

Filmy jako je Alois Nebel, Král Šumavy nebo třeba dílo bratří Coenů Tahle země není pro starý. I tyhle snímky nabízí první ročník Mezinárodního filmového festivalu Kralinale, který nese podtitul „Příběhy bez hranic – možnost volby!“.

Billboardy musí od silnic pryč, nepůjde to lehce

Už jen dva týdny zbývají do chvíle, kdy by z dálnic a silnic první třídy měly zmizet bill-boardy. Novela zákona o pozemních komunikacích určuje kolem důležitých cest ochranná pásma, v nichž nesmějí poutače stát a rozptylovat motoristy. V Olomouckém kraji je takových míst několik a krajský úřad se už nyní obává soudních tahanic o to, aby poutače z blízkosti silničních tahů zmizely.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení