VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Inkluze v praxi: výuku přizpůsobují, aby dítě zvládalo

Na hodinu přírodopisu se Veronika těšila, je to předmět, který ji baví. Dívka chodí do páté třídy Základní školy ve Štěpánově na Olomoucku, v lavici však nikdy nesedí sama. Už od první třídy jí se studiem pomáhá asistentka pedagoga Naďa Seidlerová.

16.3.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: archiv Deníku

„Verunka má lehkou mentální retardaci, pracuje podle individuálního vzdělávacího plánu. Potřebuje se vším pomáhat, sama víceméně neudělá nic. Neustále se musí popohánět, pak je schopná pracovat," popisuje asistentka.

S páťačkou je od rána po celou dobu výuky.

„Dneska jsme zrovna psaly písemku. Přírodopis Verunku baví," pokračuje žena, která jako asistentka pedagoga u dětí se speciálními potřebami pracuje už deset let.

„Materiály do hodin připravujeme společně ve spolupráci s paní učitelkou. Výuku přizpůsobujeme tak, aby ji zvládla. Když je ve špatném rozpoložení, tak musíme učivo přeložit na jiný den," vysvětluje.

Děti ji do kolektivu vzaly bez problémů, čím jsou starší, tím je to lepší.

Sama však říká, že mít takového žáčka ve třídě, je pro učitele náročné a bez pomoci asistenta by to nešlo.

„Zařazení dětí z praktické školy do běžného prostředí je hloupost. I kdyby se učitel rozkrájel, dítě probíranou látku nepochopí a ve velké míře nezvládne. U Veroniky je to něco jiného, v běžné škole je už od první třídy," dodává Naďa Seidlerová.

Bez asistenta by to vůbec nešlo

To, že není snadné mít takového žáčka ve třídě, potvrzuje i učitelka Jitka Zelová, která Veroniku učí přírodopis.

„Vzhledem k tomu, že tato žákyně má úplně jiné potřeby, tak se jí nemůžu věnovat tak, jak by potřebovala. Proto by výuka bez asistenta pedagoga nebyla na základní škole možná. V hodinách, ve kterých jsou žáci s jinými poruchami, například chování, občas dochází k narušování samotné výuky," přiznala pedagožka.

Páťačka Veronika ale není jediným žákem v Základní škole ve Štěpánově, který má k ruce každý den pomocníka. Ve škole je celkem čtyřiadvacet dětí, které mají nějaký problém a potřebují odbornou pomoc. Šest z nich se pak bez asistenta neobejde.

„Jsou to děti v osmé, páté, čtvrté, třetí a první třídě. Jejich výukové problémy a potřeby jsou různé, některé mají například různé poruchy chování, a někdy se stane, že ruší ostatní žáky, a proto je potřeba je vzdělávat individuálně."

Náročná práce, skromně placená

Pojem inkluze ve školství tak není pro štěpánovskou školu nic nového. Děti se speciálními potřebami ji navštěvují už nejméně dvanáct let.

Podle ředitel Karla Vacka však dětí, které potřebují asistenty i individuální přístup, přibývá. Pedagogických pomocníků je naopak nedostatek.

„Teď nám někteří asistenti dlouhodobě onemocněli a škola má problém sehnat někoho na zástup. Je také pravda, že je to práce, která je placena velmi skromně, a vzhledem k časové náročnosti si asistenti pedagoga nemohou dovolit najít další zaměstnání, kterým by si přilepšili. Pro někoho je to i velmi psychicky náročné povolání," dodal ředitel školy.

Audit Deníku

Je přínosem společné vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí?

47%

Společné vzdělávání dětí zdravých a handicapovaných vnímá negativně 53,3 procenta panelistů Deníku z Olomouckého kraje. Pozitivně jej hodnotí 46,7 procenta dotázaných. Odpovídalo 51 lidí.

Jindřich Štreit, 70 let,
fotograf a pedagog, Sovinec
Ano. Sám jsem to zažil na různých školách a myslím, že to má význam. Zdravé děti si uvědomí, jak obtížený je život s handicapem.

Pavel Šaradín, 47 let,
politolog a pedagog, Olomouc
Ano. Jde o krok správným směrem, je potřeba více peněz i kvalifikovaného personálu.

Radim Slouka, 52 let,
ředitel Slovanského gymnázia Olomouc
Ne. Pokud něco v našem školství fungovalo opravdu dobře, pak to byly speciální školy.

Marta Musilová, 35 let
módní návrhářka, Olomouc
Ne. Pokud není handicapované dítě schopno zvládnout nároky na výuku, může to způsobit stresové stavy.

Vladislav Kvapil, 56 let,
ředitel Moravské filharmonie Olomouc
Ne. Neprospělo to ani jedné skupině.

SEZNAM VŠECH 55 osobností z Olomouckého kraje účastnících se auditu Deníku najdete ZDE

Autor: Petra Pášová

Osvědčilo se podle vás společné vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí?

ANO

10 %

NE

90 %

Hlasovalo: 49

Anketa byla ukončena

16.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Beach-volejbal. Ilustrační foto
21

Na olomouckém náměstí se bude hrát beach volejbal

V Zoo Olomouc se líhnou dlouho vyhlížená mláďata plameňáků růžových
2

Návštěvníci se dočkali! Z vajíček se klubou malí plameňáci

Zběsilá jízda z pivních slavností: mladík v BMW demoloval auta i stromky

Spoušť se škodou za téměř půl milionu korun po sobě zanechal řidič BMW, který se v neděli nad ránem vracel z pivních slavností. Bral vše, co mu stálo v cestě, a poničil i dvě zaparkovaná auta. 

Za tragédii v rychlíku posílají před soud dvě ženy. ČD obvinit nemůžou

VIDEO / Policie ukončila vyšetřování případu tragické smrti dvouleté dívenky, která přišla o život loni v červenci poté, co na Olomoucku vypadla z jedoucího vlaku.

Mora už trénuje na ledě. Nechyběl uzdravený Řípa či navrátilec Buc

FOTOGALERIE / Třicítku hráčů přivítal v pondělí na prvním tréninku na ledě kouč olomouckých hokejistů Zdeněk Venera.

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Nájmy bytů jsou poměrně obvyklé, méně častý byl donedávna pronájem domů, nicméně to se mění. S ohledem na vysoké ceny pozemků dává řada lidí přednost právě pronájmu. Přesto i na první pohled jednouchý pronájem s sebou nese řadu právních aspektů, na které je třeba dávat pozor. Jedním z nich jsou nepochybně opravy pronajímané nemovitosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení