„Nápad dojet do Slovinska padl na výroční schůzi a bylo to. Cesta do Bledu, turistického centra země, nám trvala tři dny, i když jsme původně mysleli, že to zvládneme za dva,“ začíná vyprávění kronikář Michal Poprava. Ujet 650 kilometrů bylo náročné.

„Fichtl jede padesát, někdy šedesát, ale v Alpách, při převýšení 1378 metrů, to bylo ještě mnohem pomaleji,“ směje se Poprava.

Doprovodné auto je vždy plné náhradních dílů. Před cestou se nesmí podcenit příprava.

„Žádné větší komplikace naštěstí nebyly, jediné větší zdržení bylo při výměně karburátoru,“ dodává Poprava s tím, že mnohem náročnější je udržet morálku na cestě.

Větrníky u Horní Loděnice
Další větrný park nad Olomoucí dostal povolení

On a jeho kolegové jezdí na jawách typu 20 a 21, někteří mají typ Mustang. Nejstarší stroj ve Fichtl gangu je z roku 1966. Dohromady se gang dal už v roce 2008, nyní čítá patnáct členů. Doma v Horce organizují nadšenci Fichtlfest a Traktorfest, závod pionýrů a vyjížďku historických motocyklů.

Příští rok by rádi vyrazili do Budapešti, někdy v budoucnu prý plánují dokonce i Moskvu.

Tuningu rozhodně nepropadli. Zůstávají věrní původní výrobě pionýrů a jen je udržují v kondici. Sehnat stroj v dobrém stavu, prý není nijak jednoduché, přestože mezi lidmi bývaly ještě nedávno běžné.

„Za solidní motorku s papíry dáte až dvanáct tisíc korun. Občas se vyskytne příležitost, že babička objeví ve stodole pod plachtou starýho fichtla po dědovi a je jí vlastně jedno, za kolik ho prodá. To je pak štěstí,“ zasní se Michal Poprava.

Ivan Solovka
Válečného hrdinu z Olomouce Ivana Solovku chtějí povýšit na generála
Balóny nad Olomoucí.
VIDEO: Balonová show ozdobila nebe nad Olomoucí. Podívejte se

Autorka LUCIE KRATOCHVÍLOVÁ je studentkou UP Olomouc