VYBERTE SI REGION

Evropské miliardy má Olomouc na dosah. Nepřinesou velký posun, míní kritici

Olomoucko – Region je po dvou letech příprav blízko šanci získat do příštích let pět miliard korun v dotacích. Peníze z EU mají na střední Moravě podpořit trh práce, vědu nebo dopravu. Konkrétně od června například posílit síť cyklostezek mezi městy nebo zlepšit zaměstnanost absolventů.

20.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Olomouc chystá pokračování tramvajové trati na Nové Sady a Povel.Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Na Olomouc, která přípravu strategie řídí, ale míří i kritika. Například za to, že některé projekty plánované pro Olomouc nepomohou celému regionu.

Evropské miliardy půjdou do oblasti označované jako Olomoucká aglomerace.

Tu tvoří Olomouc, Přerov, Prostějov a dalších sedm měst, dohromady přes čtyři sta tisíc obyvatel.

Když v prosinci olomoučtí zastupitelé schválili strategii obsahující analýzy, vize a směřování dotací, byl to důležitý milník.

„Je to asi poprvé v historii města, kdy byl přijat oficiální dokument, který popisuje, co už je dlouhá léta zřejmé a sice, že rozvoj Olomouce je úzce spojen s jejím okolím a naopak," řekl náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs (KDU-ČSL). Ze čtyřiceti hlasujících bylo pro třiadvacet.

Investiční plán označovaný jako integrované teritoriální investice (ITI) má region nakopnout k větší konkurenceschop­nosti.

„Mezi oblasti, do kterých si myslíme, že je smysluplné dále investovat a rozvíjet je, patří třeba soulad nabídky a poptávky na trhu práce. Budeme podporovat další rozvoj mateřského, základního, středního i vysokého školství s ohledem na žádané obory," sdělil náměstek pro evropské projekty.

Důraz má být i na propojení některých středních a vysokých škol s praxí.

Strategie chce podpořit i vědu a výzkum a jejich uplatnění, nové terminály u autobusových a vlakových stanic a jejich propojení s cyklostezkami.

Analýzy a poradenství s malým efektem

Jenže právě v dosažení cíle posílit region vidí opozice problém.

Po milionech vynaložených v minulosti na zlepšení situace se jí zdá navržený posun malý.

„Evropa chce, abychom tentokrát ekonomického růstu a udržitelné konkurenceschop­nosti skutečně docílili. Přijít s lepším řešením, než tu bylo, není tak jednoduché. Nejsem skeptik, ale pragmatik. Zlepšit trh a produktivitu práce, postavení podniků na trhu i životní podmínky obyvatel? Nejsem si jist, že na tak ambiciózní plán budou přidělené prostředky zdaleka stačit," sdělil předseda zastupitelského klubu ANO Miroslav Žbánek.

Obává se také, že velký prostor dostanou různé analýzy, poradenství a vzdělávací programy s malým dopadem.

Výměna dlaždičky jako přínos regionu

Další připomínky se týkají projektů navržených pro Olomouc.

Tramvajová trať na Nové Sady nebo rekonstrukce škol nepomohou celému území.

„Místo toho, aby ITI přinesla lepší výkonnost a konkurenceschop­nost, je připravena tak, že i výměna dlaždičky v rozbitém chodníku je vydávána za přínos regionu," poznamenal za hnutí ProOlomouc Tomáš Pejpek.

„Olomouc jako přirozený lídr neusilovala o to, aby investice měly synergický efekt, ale aby mohla z dotací platit svoje potřeby jako jsou odstavná plocha pro tramvaje, oprava střechy radnice nebo přechody. Myšlenka, že každá změna k lepšímu slouží rozvoji aglomerace, je lichá," dodal zastupitel.

"Kritika vznikla z nepochopení"

Koalice ovšem nejmenší možnou většinou schválený dokument hájí.

„Kritika vznikla trochu z nepochopení. Zdůrazňuji, že strategie ITI vznikala v úzké diskuzi se všemi významnými subjekty v Olomouci a to jak hospodářskými, tak vzdělávacími, s občanskými sdruženími a samosprávami. Projekty města, o kterých jsme se při seminářích bavili, jsou jen menší částí celé strategie, které dotvoří mozaiku budoucího rozvoje aglomerace," reagoval Ladislav Šnevajs.

Dodal, že vedení města vycházelo především z možností, na co bude možné peníze žádat.

Kromě dopravy nebo školství tedy například i na opětovné využití opuštěných průmyslových areálů.

Zda lze s dotacemi počítat, má být jasné na jaře.

„V květnu by strategii mělo schválit ministerstvo pro místní rozvoj. V tom okamžiku už nic nebude bránit tomu, aby byly vyhlašovány výzvy, které budou směřovány jen na naši aglomeraci," popsal Ladislav Šnevajs.

Odhaduje, že zájem o dotace přesáhne nabídku.

Dotace není kořist? Hrozí problémy

V roce 2018 pak dojde na průběžné vyhodnocení. Při dobrých výsledcích je podle něj pravděpodobné získat další až dvě miliardy korun.

Zásadní bude, jak Olomouc zvládne dotace spravovat. Miroslav Žbánek varuje před rizikem.

„Po novele zákona o podpoře regionálního rozvoje ten, kdo bude zodpovídat za realizaci ITI, ponese odpovědnost za škody, které může utrpět stát. Potřebujeme úředníky, kteří dokážou posoudit a vybrat nejkvalitnější projekty. Dokud město nedokáže odbourat vlit různých zájmových skupin, které dotace považují za kořist a nikoliv za rozvojovou příležitost, hrozí nám velké problémy," upozornil předseda klubu ANO.

Autor: Ondřej Zuntych

20.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hledáme Nejkrásnější vánoční strom kraje. Přihlaste ten váš

Olomouc – Jsou pestrobarevné, v noci září široko daleko a symbolizují dobu adventu a Vánoc. Náměstí měst i návsi obcí v celém regionu už zdobí vánoční stromy. Ale který z nich je ten nejkrásnější?

Loučení s tratí kolem Desné: končí barevné motoráky i soukromník

Jeseníky – Největší změna za devatenáctiletou historii čeká v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestane provozovat soukromá firma, nahradí ji České dráhy.

Kapři jsou letos větší a nezdraží

Tovačov, Uničov – Bez smaženého kapra a bramborového salátu si štědrovečerní tabuli dokáže představit málokdo. Letos se vyznavači tradice nemusejí obávat zdražení – šupináče pořídí za zhruba stejnou cenu jako loni. Potvrzují to největší regionální chovatelé ryb v Tovačově i Uničově-Nové Dědině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies