Proti způsobu plánování trati a její trase olomoucké Hnutí Duha společně s dalšími iniciativami několikrát vystoupilo.

Švýcarská strana i přes jejich protesty nyní rozhodla o přidělení čtvrtmiliardové dotace projektu v podobě, v jaké jej vedení města naplánovalo. 

Ekologové se snažili prostřednictvím dopisu přesvědčit Švýcary, aby přezkoumali například výběr vedení kolejí přes areál bývalého Mila a budoucí Šantovky a nikoli přes ulici Rooseveltova. Duha také upozorňovala na předřazenost projektu či na nešetrný zásah v přírodní lokalitě Mlýnského potoka.

VÍCE: Radnice na trase tramvaje trvá, Duha čeká na odpověď Švýcarů

Silový proces a dvakrát dražší varianta 

Protože zatím ekologům švýcarská strana neposkytla žádné stanovisko, zástupci Duhy si nadále stojí za názorem, že neproběhlo objektivní a transparentní posouzení obou variant vedení trati za účasti veřejnosti.

„Nová tramvajová trať v Olomouci je každopádně přínosem, bohužel silový proces, kterým byla dvakrát dražší varianta přes střechy soukromých garáží na Šantovce prosazena, vzbuzuje stále pochybnosti, proč se politici a úřady objektivnímu posouzení tak bránili," uvedl Miroslav Kutal.

Podle něj hnutí pravděpodobně vyčerpalo možnosti, kterými by mohlo ovlivnit podobu záměru.

„Mohli bychom vést další roky právní bitvu, ale než by nám soudy daly za pravdu, stavba už by byla hotová. Tak to bylo například v případě Hornbachu, kdy soud zrušil územní rozhodnutí až v době, kdy supermarket stál," zmínil Kutal.

Napojení tramvajové trati ze třídy 17. listopadu k obchodní galerii Šantovka

Napojení tramvajové trati ze třídy 17. listopadu k obchodní galerii Šantovka Autor: Zdroj: MmOl, Autor vizualizace: Stavoprojekt Olomouc

Radnice: Úspěch i velký závazek

Město již několikrát uvedlo, že si za veškerým průběhem příprav projektu stojí. Podle náměstka primátora je švýcarská dotace nejen úspěchem, ale také velkým závazkem.

„Tato technicky i organizačně náročná investice bude po celou dobu realizace a uvedení do provozu kontrolována Ministerstvem životního prostředí, Ministerstvem financí a zástupci švýcarských fondů. Z dosavadních jednání víme, že jejich prioritou je dbát především na účelné vynakládání finančních prostředků, vysokou kvalitu práce a dodržování termínů," sdělil náměstek primátora Ladislav Šnevajs s tím, že investice podstatným způsobem změní a předurčí rozvoj zanedbané části města.

Napojení nové tramvajové trati z ulice Velkomoravská na ulici Rooseveltova, kde bude končit první etapa výstavby tramvajové trati na jižní olomoucká sídliště.

Napojení nové tramvajové trati z ulice Velkomoravská na ulici Rooseveltova, kde bude končit první etapa výstavby tramvajové trati na jižní olomoucká sídliště. Zdroj: MmOL, vizualizace: Stavoprojekt

Za rok začnou pokládat koleje

Přidělení čtvrtmilionové dotace oznámila olomoucká radnice v úterý dopoledne.

Přípravné práce na stavbě trati na Nové Sady již letos začaly, švýcarské peníze budou použita na vlastní pokládku kolejí, které je naplánována na jaro příštího roku.

Vlastní tramvajové těleso bude platit město předpokládanou částkou 350 milionů korun, přičemž necelých 225 milionů korun zaplatí švýcarské prostředky.

Investor Obchodní galerie Šantovka, který se na stavbě tramvajové trati bude podílet částkou zhruba 50 milionů korun, schválení dotací vítá.

„Rozhodnutí švýcarské vlády tak potvrdilo, že tento způsob vedení tramvajové tratě je dobře zvolený," uvedl Juraj Aláč, mluvčí Šantovky.

Soukromý investor bude financovat dalšími 350 miliony další součásti infrastruktury na svých pozemcích.

VÍCE: Odklepnuto! Olomouc získala od Švýcarů dotaci na tramvajovou trať